Zondag 25/10/2020

BoekenrecensiesBoeken

Deze 5 nieuwe boeken zijn meer dan de moeite waard

Lize Spit. Ook van haar is een kort verhaal opgenomen in een nieuwe bundel.Beeld BELGAIMAGE

‘De lanceerbasis voor de allerbeste jonge schrijvers van de afgelopen twintig jaar’, zo toetert Ellen Deckwitz over de korteverhalenwedstrijd Write Now! In ieder geval gaf het toernooi vleugels aan onder meer Lize Spit, Joost de Vries, Maartje Wortel, Michiel Cox, Jaap Robben en Rebekka de Wit. De bundel Ik mag niet klagen, uitgegeven door Passionate Bulkboek, serveert een forse staalkaart van ex-winnaars. ‘De stem van een generatie die is opgegroeid met eindeloos veel mogelijkheden, maar tegelijkertijd wordt gekenmerkt door introspectie en gemis.’ Opvallend veel personages in deze collectie lopen verloren in het leven.

Lize Spit, Jaap Robben e.a., Ik mag niet klagen, Passionate Bulkboek, 214 p., 9,95 euro.

Jonas Jonasson kreeg de halve wereld aan zijn voeten met zijn debuutroman De 100-jarige die uit het raam klom en verdween. Sindsdien torent elk boek van de Zweedse journalist hoog in de bestsellerlijsten. Ook zijn nieuwste, met de curieuze titel Zoete zoete wraak bv, slaagt daar wellicht in. De uitgekookte kunsthandelaar Victor Alderheim lijkt zijn schaapjes op het droge te hebben. Tot blijkt dat hij de buitenechtelijke vader is van de zestienjarige Kevin. Precies op het moment dat hij van plan was de dochter van een galeriehouder te huwen. En weer te scheiden, om haar erfenis te pluimen.

Jonas Jonasson, Zoete zoete wraak bv, Signatuur, 367 p., 20,95 euro. Vertaling Corry van Bree.

Thaïs Vanderheyden kent u wellicht van De spiekpietjes maar ook als De quarantainemama, met haar dagelijkse tekening. De ijverige jeugdboekenauteur stofte nu een zestal minder bekende sprookjes af – de ‘B-sides’, noemt ze ze zelf – en gaf er haar eigenste draai aan. Paradepaardje is het Koekenmannetje, want ja hoe ontsnapt hij nu weer aan die gulzige dieren? Maar ook onder meer ‘Goudlokje’, ‘De prinses op de erwt’ en ‘De krekel en de mier’ neemt ze plezierig onder handen. Dit voorleesboek charmeert, mede door de ietwat nostalgische, warm getinte én rondbuitelende illustraties van Vanderheyden.

Thaïs Vanderheyden, Het koekenmannetje en andere heerlijke sprookjes, De Eenhoorn, 42 p., 19,95 euro. Vanaf 3 jaar.

‘De jonge beambte las ijverig de bladzijden van mijn paspoort, spelde ze uit alsof het de bladzijden van een glossy waren of een goedkoop romannetje.’ Wervelende, spannende maar ook melancholische zoektochten naar geboortegrond en identiteit: zo zou je de boeken van de Guatemalteek Eduardo Halfon kunnen omschrijven. Nadat De Poolse bokser vorig jaar onverwacht wereldwijd aansloeg, is er nu de verhalenbundel Duel waarin het zowel richting VS, Polen, Guatemala en Italië gaat. Halfon, tot zijn tiende opgegroeid in de VS, exploreert opnieuw ingenieus zijn Joodse achtergrond én de immer rondspokende Holocaust. Verlies en verdwijningen zijn alomtegenwoordig.

Eduardo Halfon, Duel, Wereld­bibliotheek, 189 p., 21,99 euro. Vertaling Lisa Thunissen.

‘Op je vijfendertigste wordt het tijd om je uit de race terug te trekken. Aangenomen dat er sprake is van een race. Ik was mijn werk meer dan zat.’ Begunstigd door een onverwachte erfenis besluit een onbeduidende bankbediende zijn baan op te geven en zich langzaam af te keren van het menselijke gedoe. Hij verschanst zich in een appartement, verlamd door het besef dat niets nog enige zin heeft. Enkel alcohol biedt soelaas. Eugène Ionesco, grondlegger van het absurdistische toneel, schreef slechts één roman, maar het was wel een hele goede: De solitair (1973), nu heruitgebracht vertaald door Jeanne Holierhoek.

Eugène Ionesco, De solitair, Vleugels, 156 p., 23,95 euro. Vertaling en nawoord Jeanne Holierhoek.