Donderdag 29/10/2020

BoekenrecensiesBoeken

Deze 5 nieuwe boeken zijn meer dan de moeite waard

Ellen Deckwitz: poëzie-ambassadrice pur sang.Beeld Hollandse Hoogte / Maartje Geels

De Nederlandse dichteres Ellen Deckwitz, die ook vaak aanschuift in talkshows, is een poëzie-ambassadrice pur sang. Geen kans laat ze liggen om ons de waarde en het belang van gedichten in de maag te splitsen. In Dit gaat niet over grasmaaien voert ze ons mee langs de “dramatische, ronduit hilarische en verbeeldingsrijke” paden van de poëzie, van instapoetry tot de Grote Dingen. Ze beweert zelfs dat verzen lezen ons tot betere minnaars maakt en vraagt zich af waarom er plots zoveel coronagedichten waren. Een speels, krachtig en goed onderbouwd poëziepleidooi, gebaseerd op columns uit NRC en De Morgen.

Ellen Deckwitz, Dit gaat niet over grasmaaien. Hoe lees je poëzie?, Pluim, 142 p., 19,99 euro.

Voormalig VRT-journalist, dichter, essayist en Brussel-connaisseur Geert van Istendael (73) heeft het thrillergenre ontdekt. En daar mogen we blij om wezen. Na Het lijk in de boomgaard (2017) stuiten we in De danseres en het mes opnieuw op de gramstorige en kettingrokende Brusselse commissaris Kluft. Samen met zijn ex-inspecteur Ali Demir en twee vrouwelijke agenten zet hij zijn tanden in een moordzaak op een dans­evenement, waar hij zélf toevallig aanwezig is. Van Istendael brengt vooral een aubade aan het multiculturele Brussel maar laat zijn held ook lekker brompotten. Een zwierige en geestige misdaadpersiflage mét weerhaakjes.

Geert van Istendael, De danseres en het mes, Houtekiet, 224 p., 21,99 euro.

Een aparte boekenreeks voor jongeren die zichzelf als ‘niet voor 100 procent heteroseksueel’ beschouwen, dus als ‘queer’. Dat beoogt Querido met het nagelnieuwe fonds Glow. Initiatiefnemer Edward van de Vendel bijt zelf de spits af met een lijvig interviewboek. Daarvoor ging hij taboeloze, ‘out-of-the box’-gesprekken aan met 25 queerjongeren, over hun eerste zoen, hun liefdes, het geworstel met hun lijf, hun ambities en de tegenstand die ze ondervinden: ‘Op een bepaald moment groeit je lichaam een kant op die volgens je hoofd niet klopt’, zegt de 18-jarige Thomas. Met gedichten én portretten van Floor de Goede.

Edward Van de Vendel & Floor de Goede, Gloei. Interviews en gedichten, Querido, 494 p., 22,50 euro.

De voorbije vier jaar ondernam globetrotter-schrijver Jelle Brandt Corstius, samen met fotograaf Jeroen Toirkens, acht reizen naar de noordelijkste bossen van de wereld, via Scandinavië, Rusland, Japan, Canada en Alaska. Dit boreale woud, in het Russisch ‘de taiga’, vormt een voorname groene long van de wereld, stilaan bedreigd door de klimaatopwarming. De reportagereeks uit de krant Trouw mondde uit in een majesteitelijk fotoboek: Borealis. Daarin zien we hoe de mens met deze bossen omspringt maar ondergaan we ook de bevreemdend desolate atmosfeer. De foto’s zijn pakkend én uitgepuurd, de binnenvormgeving van dit boek is al even indrukwekkend.

Jelle Brandt Corstius & Jeroen Toirkens, Borealis, Lannoo, 256 p., 55 euro.

Franz Kafka liet in zijn beroemde novelle De gedaanteverwisseling Gregor Samsa wakker worden als kever. Bij de Nederlandse auteur Thijs Feuth verandert een man in een hond. ‘Hijgend bleef hij midden in de kamer staan. Nu hij hond was… bwaarachtig…  dit opende een keur aan mogelijkheden. Een sprong omhoog, zou dat lukken?’, lezen we in Kafka is dood. Arts Feuth smokkelt magisch-realistische elementen in zijn knappe derde boek vol vervreemding en eenzaamheid, tegen het decor van de Ierse westkust. De hoofdpersoon begraaft zijn viervoeter Kafka. Wanneer hij daarna uit een diepe slaap ontwaakt, ontvouwt zich een intrigerende metamorfose.

Thijs Feuth, Kafka is dood, De Arbeiderspers, 184 p.,19,99 euro.

19,99 euro.