Vrijdag 29/05/2020

BoekenrecensiesBoeken

Deze 5 nieuwe boeken zijn de moeite waard

Victor Klemperer registreerde feilloos hoe de nazi's de duimschroeven aandraaiden.Beeld RV

Victor Klemperer, Barre bevrijding, Atlas/Contact, 144 p., 12,50 euro. Vertaling: Wil Hansen.

Op miraculeuze wijze overleefde Victor Klemperer (1881-1960) de Tweede Wereldoorlog. Hij ontkwam aan de kampen, wellicht omdat hij gehuwd was met een arische componiste en in WO I als Duits soldaat had gediend. In zijn magistrale Tot het bittere einde. Dagboeken 1933-1945 registreerde Klemperer feilloos hoe de nazi’s de bankschroeven aandraaiden. In Barre bevrijding. Dagboek januari-juni 1945 evoceert de joodse filoloog naaldscherp het laatste, nog tumultueuzere oorlogsjaar. Na de bombardementen op Dresden begon een chaotische zwerftocht door een verwoest Duitsland.

Luuk Gruwez, Het land van de handen, Privédomein, Arbeiderspers, 526 p., 29,99 euro.

‘Ik ben tegen het vergeten. Resoluut. Een van de redenen waarom ik schrijf’, noteert dichter Luuk Gruwez in Het land van de handen. Dat hij als fijnbesnaarde prozaïst evenzeer overtuigt, bewijst hij in dit amalgaam van brieven, reis- en dagboek­notities en droomrelazen, in de prestigieuze Privédomein-reeks. Met milde nostalgie keert de in Limburg gesettelde schrijver terug naar zijn West-Vlaamse roots. De teksten waaieren werkelijk alle kanten uit, wat het leesplezier toch niet belemmert. Gruwez schrijft elegant, soms pedant, dan weer licht vilein of schaamteloos gevoelig, wanneer hij Benno Barnard troost of Herman de Coninck in herinnering roept.

Arthur Schnitzler, De jonge weduwe, Borgerhoff & Lamberigts, 220 p., 21,99 euro.

Voormalig tv-maker Jef Rademakers ontpopt zich als pleitbezorger van fin-de-siècle-auteur Arthur Schnitzler (1862-1931). Hij kwijt zich voortreffelijk van deze taak, zo blijkt opnieuw uit zijn vertaling van De jonge weduwe (1901), een ‘psychoanalytische’ roman van de Weense schrijver-arts. Schnitzler prikt genadeloos de dubbele moraal door en kruipt hier in hoofd en ziel van de onzekere weduwe Berta, die door begeerte gestuwd weer contact opneemt met haar jeugdliefde, de intussen beroemde violist Emil. Hij zal haar ploertig behandelen. De door Freud geïnspireerde Schnitzler spreidt een verbazende empathie tentoon met het vrouwelijke hoofdpersonage.

Natascha van Weezel, Nooit meer Fanta, Balans, 236 p., 19,99 euro.

‘Mijn lichaam is op. Maar ik wil zo graag door’, schreef de Nederlandse politiek journalist en praat­show­coryfee Max van Weezel, een week voor zijn dood, in 2019, in zijn notitieboekje. Zijn dochter Natascha van Weezel, ook journaliste, trof het later in een jaszak aan. In Nooit meer Fanta brengt Van Weezel met tremolo maar ook met tedere humor verslag uit van het laatste levensjaar van haar vader, wanneer hij heeft vernomen dat hij een ongeneeslijke kanker onder de leden heeft. Ze vertelt over haar grote verknochtheid en hoe ze vergeefs gelukspoppetjes onder zijn ziekenhuishoofdkussen moffelt.

Kenkō, De kunst van het niets­doen, Van Oorschot, 195 p., 20 euro. Vertaling: Jos Vos.

‘Wat lijkt het waanzin om in mijn ledigheid hele dagen achter mijn inkt­steen door te brengen en zomaar, lukraak, de eerste gedachten op te tekenen die in me opkomen...’, schrijft de Japanse dichter-kluizenaar Kenkō (1284-1350). In De kunst van het niets­doen zingt hij de lof van een onthecht bestaan. In 243 nuchtere, soms speelse maar steeds precieus opgetekende bespiegelingen én natuurbeschouwingen predikt hij gecultiveerde luiheid én zelf­isolatie. ‘Wat gaat er toch om in iemand die klaagt dat hij zich verveelt? Niets lijkt me wenselijker dan in je eentje te zijn, zonder enige vorm van afleiding.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234