Vrijdag 29/05/2020

BoekrecensiesBoeken

Deze 5 nieuwe boeken zijn de moeite waard

Ilja Leonard Pfeijffer in Genua. Ook in zijn theaterteksten nestelt hij zich vaak op de huid van de tijd.Beeld Tim Dirven

Ilja Leonard Pfeijffer, De veelstemmige man. Verzameld toneelwerk 2007-2018, De Arbeiderspers, 1070 p., 55 euro.

Kolossaal, zo mag je het verzamelde toneelwerk van Ilja Leonard Pfeijffer gerust noemen. Meer dan duizend pagina’s omvat De veelstemmige man. Sinds De eeuw van mijn dochter (2007) heeft Pfeijffer vrijwel ieder jaar een theatertekst afgeleverd, met onder meer Malpensa, Blauwdruk voor een nog beter leven en onlangs nog De advocaat en De aanzegster, geschreven voor theater Zuidpool. Hij slijpt er zijn gevoel voor dialogen mee en nestelt zich vaak op de huid van de tijd. Pfeijffer speelt in deze teksten zijn geliefkoosde identiteitenspel, springt haasje-over tussen werkelijkheid en fictie én laat de liefde gretig kapseizen.

Maeve Brennan, De breedsprakige dame. Columns uit The New Yorker, Athenaeum/Polak & Van Gennep, 280 p., 20 euro.

Toen de Ierse Maeve Brennan (1917-1993) in New York neerstreek, maakte ze er furore als moderedactrice bij Harpers’ Bazaar en later bij The New Yorker. Helaas zou ze er ten prooi vallen aan paranoia en als dakloze berooid door de straten gaan zwerven. Droevig einde voor een socialite die bekend stond om haar tong, ‘scherp genoeg om er een heg mee te snoeien’. In De breedsprakige dame zijn in een vertaling van Rosalien van Witsen 47 van haar The New Yorker-columns gebundeld, waarin ze haarfijne ‘kiekjes’ maakt van ‘de lastigste, onstuimigste, meest ambitieuze, verwardste, meest komische, droevigste, koudste en menselijkste stad die er bestaat’.

Andrés Barba, Kleine handen, De Bezige Bij, 110 p., 17,99 euro. Div. vertalers.

Met het bezwerende Republiek van licht (2019) maakte de Spaanse schrijver Andrés Barba duidelijk dat hij bulkt van het talent. Nu is zijn vroege roman Kleine handen uit 2008 vertaald, waarin ook het verlies van de kinderlijke onschuld centraal staat. De mysterieuze Marina komt na het dodelijk auto-ongeluk van haar ouders in een weeshuis terecht, waar ze mentaal beschadigd eerst in het nauw wordt gedreven, maar dan het heft in handen neemt. In deze broeierige vertelling met suggestieve horrortrekjes ontwaar je invloeden van Georges Bataille, maar ook van Jerzy Kosinski en Ágota Kristóf.

Catherine Poulain, De fruitplukkers, Cossee, 236 p., 21,99 euro.

Catherine Poulain (°1960) banjerde de hele wereld rond. Ze werkte in een IJslandse haven, in een bar in Hongkong en als landarbeider in de Provence. Tot ze op 57-jarige leeftijd debuteerde met de ‘vissersroman’ Open zee en half Frankrijk aan haar voeten kreeg. In het door Prescilla van Zoest vertaalde De fruitplukkers dompelt ze ons onder in de wereld van de seizoensarbeiders. In het voorjaar plukken ze asperges, aardbeien en meloenen, in de zomer abrikozen, lavendel en druiven. Een harde mannenwereld. Wanneer Rosalind zich bij de ploeg voegt, zorgt dat voor consternatie. Hoe houdt ze zich staande terwijl de mannen om haar heen zwermen?

Sebastiaan Chabot, De slaap die geen uren kent, Atlas Contact, 280 p., 21,99 euro.

Een duwtje in de rug van Jonathan Safran Foer: niet elke debutant kan er prat op gaan. Sebastiaan Chabot, zoon van Bart Chabot, wél. Hij volgde dan ook de opleiding Creative Writing in New York bij mentor Foer. Met De slaap die geen uren kent, een verhaal waarin WO II doorzindert, pakt hij het ambitieus aan. We duiken zowel in het leven van de Duitse straatlichtbewaarder Kurt Kuschfeld in het stadje Reichsburg anno 1950, als in het Den Haag van drie generaties later. Chabots stoutmoedige verbeeldingskracht imponeert, maar zijn verhaalstof én metaforiek ontglipt hem weleens.