Donderdag 02/04/2020

BoekenIn een notendop

Deze 5 nieuwe boeken zijn de moeite waard

Remco Campert (90) maakt in zijn nieuwe bundel een onverschrokken rondedans met de nakende dood.Beeld Photo News

Remco Campert, Mijn dood en ik, De Bezige Bij, 48 p., 16,99 euro.

‘hé dood ik betrap je / ja, ik zag je wel / koekeloeren om het hoekje / denk maar niet dat ik bang voor je ben / Ik lust je rauw’. In Mijn dood en ik maakt de 90-jarige Remco Campert een onverschrokken rondedans met de nakende dood. Bijna iedere dag schrijft de koning van de weemoedige lichtheid nog een nieuw gedicht, dat soms niet meer is dan een minuscule reflectie. Hier tart hij de dood, omarmt haar, aait haar over de bol maar verdrijft haar evengoed: ‘Doodmoe ben ik dikwijls / meer half dan heel levend / toch klopt mijn hart / rode bloedrode rebel.’

Peter Buurman, Een goede nachtrust, Das Mag, 224 p., 22,50 euro.

Een inbreker als hoofdpersonage in een roman? Het lijkt eerder iets voor detectiveschrijvers, zoals Maurice Leblanc met zijn beroemde gentlemen-kraker Arsène Lupin. Nu introduceert De Speld-redacteur Peter Buurman in zijn debuut Een goede nachtrust ook een (enigszins knullige) inbreker. Die stuit bij een nachtelijke roof in een stoffig huis op een hulpeloze man in bed. Ze sluiten een onorthodoxe vriendschap, die hen met de scooter langs een ingedutte grillroom, een nachtcafé voor slapelozen en kliniek voor mensen met een winterdip brengt. Buurman kleurt in dit voortreffelijke én intrigerende debuut prettig buiten de lijntjes.

Eddy De Wind, Eind­station Auschwitz, Meulenhoff, 224 p., 19,99 euro.

‘De Joden waren het speelgoed van de overweldigers.’ En ‘Auschwitz was meer dan een plagerij op grote schaal’, zo noteert Eddy De Wind (1916-1987) cynisch. De Joodse arts werkte aanvankelijk als vrijwilliger in het Nederlandse doorvoerkamp Westerbork, waar hij Friedel ontmoette. Ze trouwden er, maar werden in 1943 naar Auschwitz gedeporteerd, waar hun wegen zich scheidden. Toch konden beiden op miraculeuze wijze hun hachje redden. In 1946 publiceerde De Wind in kleine oplage zijn memoires Eindstation Auschwitz, waarin hij als insider de verschrikkingen van het kamp beschrijft. Dit waardevolle, onthutsende memoir krijgt nu terecht een herdruk.

Angela Carter, Circusnachten, Orlando Uitgevers, 350 p., 23,50 euro.

‘Levensecht, theatraal, vol duizelingwekkende bloemrijke plotwendingen en een verrassende seksuele directheid’, zo omschrijft Sarah Waters het oeuvre van Angela Carter (1940-1992). Nu krijgt haar exuberante, met geschiedenis en fantasy flirtende meesterwerk Circusnachten een nieuwe vertaling door Leonoor Broeder. Carter vertelt het levensverhaal van trapeze-artieste Fere, ‘een victoriaanse Venus met een cock­ney-accent, 1,82 meter lang, gehuld in kousen, met een stem als een kletterende vuilnisbak en een gezicht zo breed en ovaal als een vleesschotel.’ We zijn in de jaren 1890 en roetsjen door een wervelend Europa aan de hand van de wonderlijke Fere.

Lies Scaut, Isabelle Geeraerts (ill.), Dood zijn, is dat voor altijd?, Van Halewyck, 144 p.,19,50 euro.

Ouders en volwassenen schieten vaak in een kramp als ze met kinderen over de dood moeten praten. Bang om iets verkeerd te zeggen over dit heikele onderwerp, zo stelde therapeute Lies Scaut vast. Zij is gespecialiseerd in rouwverwerking bij kinderen en laat in Dood zijn, is dat voor altijd? talloze vragen de revue passeren: ‘Hoe voelt doodgaan? Kun je een hart niet opnieuw doen kloppen? Mag ik wel lachen als iemand net is gestorven?’ Geen enkele vraag over sterven is ‘te gek of te stom’, de illustraties van Isabelle Geeraerts schenken dit handzame boek een milde toets.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234