Zondag 05/07/2020

BoekenIn een notendop

Deze 5 nieuwe boeken zijn de moeite waard

Lydia Davis heeft zich ontpopt als hogepriesteres van het korte verhaal.Beeld Photoshot

Lydia Davis, De schoonheid van weerbarstig proza, Atlas/ Contact, 410 p., 39,99 euro.

Het laatste decennium heeft de Amerikaanse Lydia Davis zich ontpopt als een regelrechte hogepriesteres van het korte verhaal. Haar kale, minimale en vaak pointeloze verhalen maakten school. Behorend tot de ‘excentrieke vormen’, zo omschrijft ze het genre in De schoonheid van weerbarstig proza, waarin ze haar bevlogen essays uit de periode 1970-2017 verzamelt en haar schrijfpraktijk nauwgezet verheldert. Davis vertaalde ook werk van Flaubert en Foucault en doet niet geheimzinnig over de invloed die Beckett, Borges of Kafka op haar uitoefenden. Ze maakt eveneens zijstapjes naar beeldende kunst en analyseert zelfs vroege toeristische Hollandse kiekjes. Vertaald door Nico Groen en Nicolette Hoekmeyer.

Urs Faes, Tijd tussen de jaren, De Bezige Bij, 78 p., 16,99 euro. Vertaling Wil Hansen.

Wanneer is het point of no return bereikt voor een verzoeningsgeste, na decennia van wrok, wraak en wroeging? Die hamvraag onderzoekt de veelbekroonde Zwitserse auteur Urs Faes in de door Wil Hansen vertaalde, fijnmazige novelle Tijd tussen de jaren. In de donkere dagen tussen kerst en Driekoningen keert een man terug naar het afgelegen ouderlijk huis, in een Zwitsers bergdorpje, waar nu zijn broer woont. Nochtans was hém destijds het landgoed beloofd. Nadat ook zijn geliefde Minna voor zijn broer koos, raakten de zaken helemaal op scherp. Valt het tij nog te keren?

Anton Valens, Chalet 152, Atlas/Contact, 19,99 euro.

Onlangs kondigde de Nederlandse auteur Anton Valens in een interview in NRC aan dat hij ongeneeslijk ziek is. Maar schrijven doet hij ongetwijfeld tot de laatste snik. Het merkwaardige Chalet 152 lijkt zich te voltrekken in een parallelle wereld. Lelijkaard Djoeke van ’t Hull, bovendien in acute geldnood, neemt zijn intrek in het chalet van zijn oom in kustvakantiepark ’t Ezeltje. Hij raakt er onder de seksuele bekoring van de spirituele kunstenares Audrey d’Audretsch, die hem overhaalt deel te nemen aan reinigende ayahuasca-sessies. Valens bespeelt veel taalregisters en vooral zijn archaïsche plechtstatigheid werkt kundig op de lachspieren.

Jess De Gruyter, Als ik je neersteek, gorgel je voortreffelijk, het Balanseer, 48 p., 18 euro.

Dichter en maker van korte films Jess De Gruyter maakt er een erezaak van om zijn bundels onvergetelijke titels te geven. Zo heet zijn nieuwste worp Als ik je neersteek, gorgel je voortreffelijk. Ook zijn poëzie is niet voor één gat te vangen. De Gruyter fileert in ijltempo de geschiedenis van de mensheid in stuwende poëzie. Tirannen, psychopaten, sukkelaars en helden passeren in hoog tempo de revue. Een troosteloze wereld vol sadisme, nepotisme, negationisme, creationisme en ramptoerisme waarin zowel Henry Miller, Allen Ginsberg, Ezra Pound, Serge Gainsbourg als Julio Iglesias weerklinken. De Gruyter schrijft ongrijpbare, eclectische poëzie.

Joren Vermeersch, 1349. Hoe de Zwarte Dood Vlaanderen en Europa veranderde, Vrijdag, 206 p., 22,50 euro.

1349, het is een rampjaar dat gebeiteld staat in de mondiale geschiedenisboeken. De Zwarte Dood hield ook in Vlaanderen lelijk huis en joeg in Europa zowat een derde van de hele bevolking over de kling. ‘In het vervloekte jaar 1349 was niemand veilig, van rijke poorter tot arme boer, iedereen droeg wel iemand naar het graf.’ Historicus Joren Vermeersch ziet in de pestepidemie een keerpunt, omdat het sociaal-economisch weefsel totaal ontwricht raakte én de politieke tegenreactie niet uitbleef. Vermeersch doorspekt zijn onderbouwde betoog, gebaseerd op zijn scriptie, met saillante en gruwelijke anekdotes.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234