Dinsdag 02/06/2020

BoekenrecensiesBoeken

Deze 5 nieuwe boeken zijn de moeite waard

Hannah van Binsbergens prozadebuut maakt nieuwsgierig naar meer.Beeld rv

Hannah van Binsbergen, Harpie, uitgeverij Pluim, 176 p., 21,95 euro.

Met haar eerste dichtbundel Kwaad gesternte veroverde Hannah van Binsbergen (°1993) meteen de VSB-Poëzieprijs. Een entree die kon tellen. Nu is er haar prozadebuut Harpie, waarin ze een eenzame 22-jarige vrouw opvoert die haar baantje als receptionist combineert met een avondlijke job van escortgirl, vol risico’s en stiekeme geneugten. ‘Een callgirl op de fiets: Hollandser wordt het niet.’ Satan himself houdt haar intussen gezelschap, terwijl ze zich een buitenstaander in haar eigen gehavende leven voelt. Van Binsbergen zoekt af en toe springerig naar de juiste toon. Toch maakt dit debuut onmiskenbaar nieuwsgierig naar meer.

Chris Van Camp, De kus van Dabrowski, Manteau, 218 p., 23,50 euro.

Journaliste Chris Van Camp kon de literaire, autobiografische lokroep niet langer weerstaan en debuteert met een heftig familieverhaal, in de coulissen van de ‘schone schijn’. In De kus van Dabrowski sleurt ze ons mee in de laatste levensdagen van haar hoogbejaarde moeder. Ze botsten regelmatig. Van Camp, worstelend met haar status van onecht kind en behept met een grote drang naar autonomie, wroet in korte, snedige scènes in het leven van haar ma reine én haarzelf. In die afscheidsperiode stuit ze op de vergeten Poolse psychiater Kazimierz Dabrowski en zijn theorie van positieve desintegratie. Dat biedt haar paradoxaal genoeg houvast.

Jean Giono, Heuvel, uitgeverij Vleugels, 160 p., 23,95 euro.

In Heuvel, het debuut van Jean Giono uit 1931, is de mens een speelbal van de grillige natuur die een vreeswekkende, onzichtbare kracht uitstraalt, merkt vertaalster Kiki Coumans op in haar nawoord. Giono, eewig verbonden met het dorp Manosque, legde de ongrijpbare, duistere kant van de Provence bloot. André Gide was meteen weg van deze broeierige, bijna muzikale poëtische vertelling waarin knoestige karakters een heidens, mediterraans universum bevolken. De bewoners van een gehucht nabij het Montagne de Lure verzamelen zich rondom de enige waterbron. Na een paar onfortuinlijke voorvallen zoeken ze hulp bij de ijlende, bedlegerige dorpsoudste Janet.

Naoko Abe, Sakura. Hoe een Engelsman de Japanse kersenbloesem redde, Thomas Rap, 448 p., 24,99 euro.

We zouden het haast vergeten, maar de lente spreidt wel degelijk haar tentakels uit. En wie valt niet half in katzwijm voor de schoonheid van een Japanse kersenbloesem, de sakura? Het overkwam ook de Britse botanicus Collingwood Ingram, toen hij in 1902 Japan bezocht. Twintig jaar later ontdekte hij hoezeer de soortendiversiteit er was getaand. Een gekloonde kers symboliseerde de Japanse expansiedrift, terwijl de oorspronkelijke kersenbloesem op zijn landgoed in Kent floreerde. Via de trans-Siberische spoorlijn besloot hij de soort te ‘redden’. In het fascinerende, door Fred Hendriks vertaalde Sakura evoceert de Japanse Naoko Abe de turbulente belevenissen van ‘bloesemheld’ Ingram.

Jozef Deleu (sam.), Het liegend konijn, 2020/1, Polis, 260 p., 20 euro. 

Coronacrisis of niet, de zopas met de Arkprijs van het Vrije Woord bekroonde Jozef Deleu blijft fungeren als baken in poëzieland. Kakelverse, uit het nest geroofde gedichten lezen we in zijn magazine Het liegend konijn. Twee keer per jaar serveert Deleu een status questionis van de actuele poëzie. Gevestigde waarden gedijen naast ontbolsterend talent. In het volumineuze openingsnummer van jaargang 2020 lezen we 175 gedichten van onder meer Yannick Dangre, Annemarie Estor, Ingmar Heytze, Bart Stouten, Max Temmerman en Peter Theunynck. Het liegend konijn is ‘een agora voor dichters van alle slag met poëzie die ertoe doet’.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234