Zondag 07/06/2020

BoekrecensiesBoeken

Deze 5 nieuwe boeken zijn de moeite waard

Kees van Kooten is de 'Haikoot' (haiku) altijd blijven bedrijven.Beeld Hollandse Hoogte / Frank van Beek Fotografie

Deze 5 boeken zijn de moeite waard.

Kees van Kooten, 575 Haikoots, De Harmonie, 208 p., 19,90 euro.

Nee, een schoonheidsprijs zal de cover van 575 Haikoots niet meteen binnenrijven. Maar voorts geen gemopper over Kees van Kootens missie om de haiku, de populaire Japanse minidichtvorm van drie regels, naar zijn hand te zetten. Van Kooten deed het sporadisch in De Bescheurkalender en is de ‘Haikoot’ altijd blijven bedrijven. ‘Een Haikoot verkent en becommentarieert alle hoeken en gaten van onze samenleving, zowel binnen als buiten.’ Van Kooten voorzag zijn zeventien lettergreep-poëmen zelf van toelichtende foto’s of illustraties. Een voorbeeldje? ‘De glazenwasser / wast bierglazen bij hem thuis / fijn zonder ladder.’

Pauline Broekema, Tekenares van Montparnasse, Arbeiderspers, 192 p., 19,99 euro

Ze schoof regelmatig aan bij fotografen als Brassaï en André Kertész, aan de cafétafels van Le Dôme in bruisend Montparnasse. In de door mannen gedomineerde Parijse kunstenaarswereld van het interbellum hield Edith Auerbach (1899-1994) zich dapper staande. Haar schilderijen en tekeningen registreerden het leven langs de boulevards en in de parken. Toch raakte Auerbach onterecht in de nevelen van de geschiedenis. Voormalig NOS-verslaggever Pauline Broekema schreef een geromantiseerde biografie van Auerbach, die in 1940 in een concentratiekamp belandde en na de bevrijding geknakt verder leefde, bezig met een eenzame ‘veldtocht tegen het vergeten’.

Dimitri Bontenakel, De berenrug, Wereldbibliotheek, 224 p., 21,99 euro.

In de ouverture van De berenrug waan je je even midden in een Hollywood-rampenfilm. Dimitri Bontenakel kijkt niet op een effectje meer of minder. Eind 19de eeuw. Twee broers, Vlaamse IJslandvaarders, spoelen na een schipbreuk aan op een door een natuurramp gehavend eiland in het noorden van de Atlantische Oceaan. De eilandbewoners zijn volkomen op zichzelf aangewezen, ook omdat ze geen boten meer kunnen bouwen. De ontsnappingsdrang van lerares Ellie vindt weerklank bij de jongste schipbreukeling. Bontenakel vlecht gedreven een boel thema’s in zijn dystopische vierde roman – van solastalgie (klimaatdepressie) tot tergend isolement.

Colum McCann, Apeirogon, De Harmonie, 514 p., 24,90 euro. Vertaald door Frans van der Wiel.

De veelbekroonde Ierse auteur Colum McCann zoekt in Apeirogon naar een inventieve vertelvorm om de verscheurdheid van het Israëlisch-Palestijns conflict recht te doen. In 1.001 fragmenten, waarin geschiedenis, citaten én herinneringen in elkaar grijpen, vertelt hij hoe een Israëlische én Palestijnse vader na oorlogsgeweld hun dochter verliezen en verbinding zoeken. Apeirogon is bij momenten een taaie brok maar hoe dan ook een geslaagde poging om nuance te vinden. Niet voor niets betekent apeirogon ‘een wiskundig model met een oneindig aantal zijden’. Spielberg verschafte zich al de filmrechten van deze roman.


Nils Elzenga, Balkan Blues. Over de reis die ik maakte met mijn vader, Signatuur, 206 p., 18,99 euro.

‘Ik zal het maar meteen bekennen, van mijn vader heb ik geen al te hoge dunk. Al helemaal niet sinds hij weer is gaan roken.’ Zo laconiek begint Balkan Blues, waarin journalist Nils Elzenga een maand lang door de Balkan reist met zijn vader met wie hij geen florissante verhouding heeft. De dood van Elzenga’s moeder, gestorven toen hij zeventien was, dreef hen uit elkaar. Laverend tussen ergernis, elkaar op de lip zitten én langzame toenadering doet Elzenga zijn relaas. Op relativerende toon én met groeiende warmte wekt hij zijn excentrieke vader tot leven.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234