Zaterdag 19/10/2019

Magazine

Deze 10 hippe nichebladen moet u leren kennen

Collage: Indepentent Magazines. Beeld Pylot / Offscreen / Hello Mr.

'Wat schaars is, krijgt waarde', onder dat mom maken de zogenaamde Indie Mags, onafhankelijke nichebladen die met hun diepgravende verhalen en knap uitgevoerde edities inspelen op een klein publiek, de laatste jaren weer opmars. Wat de themabladen met elkaar verbindt?Ongekende puurheid, diepgang en journalistiek met hart en ziel. Voor deze tien titels kan u het komende jaar misschien vast een plekje op uw salontafel vrijmaken. 

1. The Eighty-Eight 

'An occasional magazine for the adventurous thinker', zo luidt de ondertitel van deze indie. Met zijn typografisch geesteskind wilde curator en jazzmuzikant Jamie Cullum dan ook een beetje een vreemde eend in de indie-bijt zijn: een magazine dat niet alleen uitblinkt in mooi beeldmateriaal en knap design, maar dat daarnaast ook garant staat voor échte content en 'verhalen met inhoud'. Samen met ronkende namen uit de uitgevers-, kunst- en journalistenwereld als Sofie Dahl, Anna-Marie Crowhurst, Kate Monument en Rebecca Hunt, selecteert Cullum voor elk nummer van The Eighty-Eight dan ook eigenhandig een uitgekiend allegaartje van essays, verhalen, poëzie en 'random curiosities'. 

The Eighty-Eight, volume 2. Beeld kos

2. The Lifted Brow 

De uitgevers achter dit literaire magazine noemen hun creatie een soort 'monster van Frankenstein', waarmee ze bedoelen dat ze de beste elementen uit het bestaande media- en tijdschriftenlandschap hebben geplukt, om er dan een volledig nieuw en 'verbeterd' creatuur mee samen te stellen. Inspiratie haalden ze onder meer bij The Believer, n+1, PANK, The New Yorker , ADULT magazine en Paris Review. Naast het brengen van allerlei soorten woord - denk poëzie, proza, graphic novel, columns, scripts en ander niet verder te categoriseren artistiek materiaal - organiseert The Lifted Brow ook literaire events. 

Onder meer Margaret Atwood, één van de belangrijkste Canadese schrijfsters van het moment, en Douglas Coupland (Generation X), publiceerden al een Brow-bijdrage. 

The Lifted Brow, nummer 26. Beeld The lifted Brow

Van deze prachtige Australische literaire indie, hebben Vlaanderen en Nederland sinds kort natuurlijk hun eigen variant: Das Magazin zet in op het betere literaire werk van aanstormende (en gevestigde) literaire waarden - uit onze eigen contreien dan nog. 

3.  Charlie Magazine

Een ander mooi magazine dat inzet op authenticiteit, échte verhalen en thema's die ertoe doen is Charlie Magazine. Oorspronkelijk begon Charlie als een online magazine, maar sinds 2015 brengt het ook jaarlijks twee luxueuze 'bookazines' op de markt. De onderwerpen die Charlie aansnijdt gaan van feminisme, relaties en body image, tot een gezonde work-life balance, duurzaam consumeren, zingeving en wetenschap: alle fricties of paradoxale evoluties waar de moderne mens zich vandaag mee geconfronteerd ziet dus. Alles kan en alles mag, zolang het maar "ver weg blijft van de voorgekauwde clichés", zo leest het op hun website. 

De vierde 'bookazine' van Charlie Magazine. Beeld Charlie Magazine

4. The Gentlewoman 

Net als bij Charlie Magazine ligt de focus van The Gentlewoman op het in beeld brengen van échte vrouwen: wat denken zij, hoe ziet hun leven eruit, hoe geven ze zichzelf en hun wereld vorm. Aan de hand van uitgebreide en inspirerende portretten van iconische vrouwen uit de kunst-, muziek-, bedrijfs- en filmwereld probeert The Gentlewoman een zo divers mogelijk beeld van 'de moderne vrouw' neer te zetten. Waarden die het magazine hoog in het vaandel draagt, zijn stijl en elegantie, kracht, persoonlijkheid en warmte. Onder meer Beyoncé, Zadie Smith en Kirsten Dunst (hieronder) sierden de cover al. 

The Gentlewoman, Kirsten Dunst. Beeld kos

5. The Gourmand 

De ondertitel van The Gourmand 'A magazine for food en culture' geeft al aan dat het hier veel meer betreft dan 'gewoon' een magazine over eten en drinken. Aan de hand van uitgebreide restaurantanalyses, topfotografie, knap illustratief werk, interviews met culinaire prominenten, maar ook gastronomische tips en verhalen van gekende figuren uit de culturele wereld, herdenkt The Gourmand 'food' tot een uniek en verrassend cultureel-artistiek fenomeen. 

The Gourmand. Beeld kos

6. Majestic Disorder

Majestic Disorder is een onafhankelijk kunst- en cultuurblad dat tweejaarlijks verschijnt in de vorm van een bijzonder duurzaam en mooi uitgewerkt 'coffee table book'. Met de journalistieke eclectiek aan verhalen die ze brengen probeert de redactie vat te krijgen op onze cultureel superdiverse en nomadische wereld. Creatieve geesten vanuit alle continenten en windrichtingen worden in het blad van een stem voorzien. Duurzaamheid, ethiek en een positieve benadering van body image staan daarbij centraal. 

Majestic Disorder, Issue 7. Beeld kos

7. Boat

Twee keer per jaar pakt het oorspronkelijke Londense travel & adventure-magazine Boat haar koffers en zet koers richting een stad die dringend "een verhaal te vertellen heeft". Eens (tijdelijk) gesetteld dompelt het redactionele team zich helemaal onder in de lokale cultuur: gesprekken met plaatselijke kunstenaars, muzikanten en creatieven, zorgen er samen met een ongebreidelde exploratiedrang en een erg verhalende aanpak voor dat er een bijzonder uniek reismagazine tot stand komt, dat de lezer een vrij goed beeld geeft van hoe het échte leven in dat deel van de wereld eruit ziet. 

Liefst van al zetten de makers van Boat vergeten of misbegrepen plekken in de kijker, met als voornaamste doel: de kijk van de wereld op die plek veranderen. Eerdere nummers vestigden op die manier de aandacht al op Detroit, Tel Aviv, Los Angeles, Havana, Lima en Sarajevo. 

Boat Magazine, Havana-nummer. Beeld kos

8. Pylot 

Met zijn strikt 'wij doen niet aan digitale retouches'-beleid doet het arty analoge fotografiemagazine Pylot een heerlijk vernieuwende wind door de wereld van artistieke 'modebladen' waaien. Elk nummer van het magazine is opgebouwd rond één welbepaald thema, en ook het redactionele team wordt telkens opnieuw samengesteld: al naargelang hun link met of ideeën rond het onderwerp van dienst. Ook al werkt het magazine met analoge beelden, een simpele reproductie van de werkelijkheid zijn die niet.

Alle foto's die in het blad tentoon worden gesteld, helpen mee een welbepaalde, kunstige kijk op het leven neer te zetten. Soms gloomy, soms rauw, soms dromerig, soms hard en realistisch, maar altijd met een 'pure esthetiek' als uitgangspunt. 

Pylot. Beeld Pylot

9. Hello Mr. 

Hoewel het eerste nummer van Hello Mr. nog maar in april in 2013 op de markt kwam, groeide het blad in geen tijd uit tot een van de meest vooraanstaande LGBT-tijdschriften uit het alternatieve, onafhankelijke circuit. Zelf profileert het blad zich als 'meer dan een magazine' dat vooral het relaas wil brengen van een community van "mannen die met mannen daten". Hello Mr. wil graag een publiek gesprek voeren over de dingen die die gemeenschap bezighouden: over hun interesses en hun dromen, maar ook over hun angsten en bezorgdheden over het leven nu, en die naar de toekomst toe. 

Het type 'Mister' waarop het blad zich richt, is een zelfbewuste, emotioneel intuïtieve man die sterk in het leven staat en terugvalt op zijn eigen unieke persoonlijkheid om die positie te vrijwaren. 

Hello Mr, nummer 6. Beeld kos

10. Offscreen 

Als expliciet printblad dat alles wat met de online wereld te maken heeft in beeld brengt, neemt Offscreen een beetje een ironische positie binnen het medialandschap in. In het magazine worden vierjaarlijks tal van interessante figuren opgevoerd die 'the internet of things' en technologie gebruiken om creatieve oplossingen te vinden voor hangende problemen in onze moderne manier van leven. Door de vluchtige wereld van het internet voor een keer van iPad, smartphone en computerschermen weg te rukken, wil het blad die anders zo vluchtige wereld een beetje 'substantie' geven. 

Op die manier hoopt Offscreen mensen ertoe aan te zetten om ook eens op een andere manier over onze digitale wereld na te denken: op een rustige, meer laid-back, uitdeinende en overpeinzende manier. 

Offscreen, nummer 14. Beeld Offscreen
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234