Maandag 28/11/2022

Review

dEUS sluit Cactus magistraal af met een modderfokker van een concert

null Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee

Als we Tom Barman op zijn woord mochten geloven op Cactus, staat er ons volgend jaar een "modderfokker van een nieuwe plaat" te wachten. In het Minnewaterpark moest je het voorlopig stellen met een modderfokker van een concert. Ook een goede deal.

Gunter Van Assche

"Ciaokes!" Zou iemand het Cactusfestival ooit op een méér onnozele manier uitgeleide gedaan hebben? Een zichtbaar geamuseerde Tom Barman bleek zondagnacht in een frivole bui, en strooide ter bewijs almaar met lieve woordjes. Zo sprak hij u vertederd aan met "schattekes", en bekeek hij nog voor het eind van de show al de perspectieven van een retour: "We hebben altijd al een bijzondere relatie met dit festival gehad," klonk het verguld. "Het is hier prachtig, dus hopelijk mogen we in de toekomst nog eens terugkomen."

Excellent tennisweer, jubelde de frontman ook vlak voor 'The Architect'. De score op Cactus? Afgaande op de grote opkomst en het warme enthousiasme van het publiek: 9000 - Love.

Na Goose op vrijdag, en Balthazar op zaterdag, koos Cactus opnieuw om een tricolore trots bovenaan de affiche te plaatsen. dEUS bleek perfect geknipt voor die rol. Hun set garandeerde het betere sloopwerk voor het slapengaan: na de laatste noot kwam iedereen alleszins platgewalst buiten.

Tom Barman (links) en Mauro Pawlowsksi(rechts)schitterden zelfs als ze een schim waren van zichzelf. Beeld Alex Vanhee
Tom Barman (links) en Mauro Pawlowsksi(rechts)schitterden zelfs als ze een schim waren van zichzelf.Beeld Alex Vanhee

Hoogtepunten? Het begon al bij de opener 'Slow' waarin Antwerp's Finest minus Karin Dreijer Andersson van The Knife aantrad. Die zangeres ontbrak op het podium, waarop een onvoorspelbare dreiging zich dan maar opwierp als derde hond op in het kegelspel. Vlak daarna volgde een gouden oudje met 'Via'. Nostalgici, die blijven zweren bij de nineties-incarnatie van de groep, kregen lik op stuk: zo strak en gestroomlijnd als vannacht klonk dEUS nooit midjaren negentig.

Nog spannender werd het tijdens de withete finale van 'If You Don't Get What You Want'. Daarin leken Mauro Pawlowski en Barman hun gitaren als brandende kleren van zich af te willen werpen. En toen 'Hotellounge' ontplofte, explodeerde er kennelijk ook iets op de eerste rijen voor het podium. Tijdens 'Suds & Soda' ontspon zich trouwens krèk hetzelfde tafereel: het publiek greep nog één laatste keer zijn kans om volledig over de rooie te gaan. "Friday" scanderen, terwijl je weet dat de werkweek over enkele uren alweer begint: in die ontkenningsfase voelde iedereen zich hoorbaar bevrijd.

De weerbarstige funkgroove in 'Girls Keep Drinking' bleek dan weer de aanzet te geven tot aangeschoten choreografieën op het plein. Die song werd trouwens fraai geschraagd door twee klassenbakken. De eerste song werd door Barman aangekondigd als "iets van Supertramp", maar bleek bij nader inzien gewoon 'Instant Street' te zijn. Nu ja, gewòòn: Mauro maakte van de epiloog spontaan een sjamanistisch ritueel waarbij angst en opwinding elkaar hitsig gingen aftasten. Ook 'Little Arithmetics' werd opmerkelijk door Pawlowski onder handen genomen: de intro en outro kregen een nieuw gitaaraccent mee, waardoor de song nieuw leven ingeblazen werd.

Conclusie: hoe vaak een mens dEUS ook al gezien heeft, toch blijft de groep hardnekkig inzetten op uw verwondering.

De heren mogen vandaag dan wel de status torsen van 'elder statesmen of rock', maar dit zootje ongeregeld klonk in het Minnewaterpark duidelijk nog steeds zo woest en enthousiast als een roedel jonge honden.

Als we dan toch verplicht zouden worden om spijkers op laag water te zoeken? De nadrukkelijke voordracht van Barman in het verder bloedmooie 'Serpentine' werkte wat op onze zenuwen. Maar dat euvel schoof je gemakkelijk onder het tapijt, toen we hem even later "She leaves me, deceives me, and takes those flowers just to please me," hoorden sissen tijdens 'Roses'.

Bedrog en verlatingsangst klonken zelden méér aantrekkelijk als offerte. Ciaokes!

null Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee

DE SET

Slow
Via
The Architect
Constant Now
Stop-Start Nature
Instant Street
Girls Keep Drinking
Little Arithmetics
If You Don't Get What You Want
Quatre Mains
Hotellounge
Serpentine
Bad Timing
Suds & Soda

BIS
Roses

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234