Vrijdag 06/12/2019

dEUS overtuigt nipt in de Muziekodroom - Waar was de waanzin?

dEUS deed het zonder stoorzenders. Zelfs Mauro hield zich opvallend gedeisd. (Foto Alex Vanhee) Beeld UNKNOWN

In de Hasseltse Muziekodroom gaf dEUS (***) de aftrap voor hun intieme Vlaamse clubtournee, die in het teken staat van hun vijfde plaat Vantage Point. Tegen alle verwachtingen in wist de Antwerpse band maar nipt te overtuigen, met een concert dat in twee helften uiteenviel.

Een jaar geleden overschreed dEUS de magische kaap van één miljoen verkochte platen. Het verwonderde dus niet dat hun tour langs kleinere Belgische clubs in een oogwenk uitverkocht raakte. Jammer genoeg kon de groep dat succes maar net verzilveren met een degelijk optreden in de bloedhete Muziekodroom.

Zo nam het Antwerpse gezelschap een pijnlijk valse start. In het eerste half uur werd de set geplaagd door een kwakkel geluid en de razendsnel opklimmende zaaltemperatuur, die Tom Barman na drie songs en papillote presenteerde.

Maar ook de weinig logische opbouw deed afbreuk aan de show: zo schoot het concert uit de startblokken met 'When she comes down', dat op plaat fraai schippert tussen sereniteit en spanning maar in Hasselt geen vurige kickstart garandeerde. De groep won daarna slechts op een gezapig drafje aan snelheid: pas vanaf het vierde nummer 'Fell off the floor, man' kreeg dEUS grip op het publiek, waarna het zich tot overmaat van ramp onbehouwen en nonchalant doorheen 'What we talk about...' ploegde.

Die schoonheidsfouten werden gelukkig onder de mat geschoven door een bloedmooi, lichtjes hertimmerd 'Nothing really ends', dat ingenieus overging in 'Bad timing'; meteen de uitgelezen kans voor gitarist Mauro Pawlowski om zich de geniaalste snarendrijver te betonen die dEUS zich kon wensen.

Ook 'The architect' bleek live een hoogtepunt, net als de gloednieuwe songs 'The vanishing of Maria Schneider' en 'Popular culture', waarin Barman in duet ging met een kinderkoor dat ver na bedtijd op het podium werd gesommeerd.

Helaas greep de groep je daarna nooit meer brutaal bij de kraag. Bij dEUS mocht je in het verleden vaak een hondsdol parcours verwachten, maar de sonische stoorzenders ontbraken volledig in de Muziekodroom. Zelfs Pawlowski, de ongekroonde keizer van de waanzin, hield zich op een briesend 'Suds & Soda' na opvallend gedeisd: jammer, want dEUS kende in het verleden net zijn meest briljante momenten bij de gratie van een tegendraadse Stef Kamil Carlens of Rudy Trouvé. Of zoals Stijn Meuris het later op de avond stelde: "Hoe meer hoeken af bij dEUS, hoe beter." We kunnen alleen maar hopen dat Barman en co zich tegen Rock Werchter van hun keurige korset verlost zullen hebben. (Gunter Van Assche)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234