Vrijdag 20/05/2022

Review

dEUS geeft verrassingsoptreden in Antwerpen *****

Tom Barman en dEUS - hier tijdens een concert in Frankrijk in 2012 - verkeerden in bloedvorm in Antwerpen. Beeld GETTY
Tom Barman en dEUS - hier tijdens een concert in Frankrijk in 2012 - verkeerden in bloedvorm in Antwerpen.Beeld GETTY

"Welkom op de 0110 van de arthouse cinema" zei Tom Barman vlak voor hij samen met de rest van dEUS afgelopen nacht 'The Architect' inzette. Daarmee was de onderliggende gedachte van dit exclusieve verrassingsoptreden in het café van de zopas heropende Cartoon's bioscoop meteen duidelijk.

Bart Steenhaut

Barman deelt een lange geschiedenis met de Antwerpse cinema. Hij werkte er ooit als kaartjesscheurder, zat aan de kassa, projecteerde films, stond achter de toog en organiseerde er ook zelf concerten. In 1997 trad dEUS er zelfs op onder de naam The Royal Walonian Jazz Research Institute.

Sinds vorige maand is de bioscoop weer open, en het is de bedoeling dat er in het hernieuwde keldercafé regelmatig gratis concerten zullen worden georganiseerd. Admiral Freebee, The Hickey Underworld en Bed Rugs hebben hun komst al toegezegd, maar de primeur was dus voor dEUS.

Voor de happy few
De groep zou dit jaar eigenlijk maar één optreden geven -vannacht sluiten ze in Brussel de PIAS-Nites af- maar de honderd happy few die aan tickets geraakten zagen in Antwerpen alvast een groep aan het werk die niet alleen in bloedvorm verkeerde, maar bovendien met zichtbaar plezier op het podium stond. Het vijfspan vierde onlangs de twintigste verjaardag van debuutplaat 'Worst Case Scenario', maar wie gedacht had dat ze voor de gelegenheid zo diep in hun eigen backcatalogue zouden graaien had het mis.

Geen erg, want ook zonder 'Suds & Soda', 'Hotellounge' en 'Via' volgden de hoogtepunten elkaar aan een hels tempo op. 'Instant Street' -met die zalige tempoversnelling achteraan- kreeg je nekhaar recht overeind, 'Girls Keep Drinking' klonk strak en funky', en het van Fleetwood Mac geleende 'Oh Well' was zowaar nog potiger dan het origineel.

Even de beste ter wereld
En zo ging het bijna anderhalf uur door. 'Fell Of The Floor, Man' was hoekig en nerveus, 'Quatre Mains' danste voorbij als een kunstschaatser op speed, 'Nothing Really Ends' mijmerde even ingetogen als melancholisch, en 'Bad Timing' sloot de set in stijl af.

Een bisronde? Ook daar liet de groep geen steek vallen, met een heerlijk 'Little Arithmetics' en een kort aangespannen 'Roses'. Ik weet het: 't was voor een beperkt publiek. En ja: het publiek bestond grotendeels uit vrienden en kennissen van de band. Maar dat doet geen afbreuk aan de slotsom: vannacht, tussen half één en twee, was dEUS weer even de beste liveband ter wereld. U had erbij moeten zijn.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234