Dinsdag 07/04/2020

Nieuw albumClassic rock

Dertig jaar Pearl Jam: ouwe, onverzettelijke knakkers

Pearl Jam gaat deze maand niet toeren door Noord-Amerika, maar brengt wel een nieuwe plaat uit, 'Gigaton'. Beeld EPA

We moesten er zeven jaar op wachten, maar Pearl Jam brengt deze week dan toch zijn elfde album Gigaton uit. Alleen: hoe relevant is zo’n nieuw teken van leven voor een rockgroep die al een paar albums nauwelijks nog durft te verrassen?

Heel wat fans hadden de hoop opgegeven, maar Pearl Jam gaf alle doemdenkers eind januari lik op stuk met de funky comebacksingle ‘Dance of the Clairvoyants’. Er bleek wel degelijk leven na Lightning Bolt (2013), hun laatste plaat die – ironisch genoeg – het tegenovergestelde effect van zijn titel had gesorteerd. Dat album bleek een stormpje in een glas water: een gezellig maar gezapig uitstapje naar de studio van een stelletje rockers op middelbare leeftijd. De plaat klonk heus niet kwaad, maar de magische grootsheid van de beginjaren was toch wel ver zoek. Voor heel wat fans die de nineties vanaf de eerste rij hadden beleefd, klonk die vorige langspeler zelfs als een finaal adieu aan hun jeugd .

Je zou Eddie Vedder en compagnie anno 2020 de laatste, overlevende supersterren van de grunge kunnen noemen. Begin jaren negentig werd hun muziek nog ondergebracht bij die van andere houthakkershemden, zoals Seattle-afgezanten Nirvana, Alice in Chains en Soundgarden. Vandaag blijkt Pearl Jam de enige groep van de vier die niet onthoofd werd door een fatale mix van drugs en zelfverachting. Ouch

Grungestempel

Doorheen de jaren overleefde Pearl Jam gelukkig ook die weinig modieuze grungestempel. Steeds nadrukkelijker werden hun platen geassocieerd met classic rock. Dat Vedder ook een boontje heeft voor ouderwets, mocht deze week nog blijken uit de promocampagne voor Gigaton: via een ‘hotline’ kan je een voorproefje krijgen van de nieuwe plaat. Vanuit België moet je daarvoor naar 001 585-207-3275 bellen. Daarna kun je luisteren naar een preview van elk nummer. Inclusief ruis op de lijn, een doffe krakerige sound én de astronomische telefoonrekening om naar Amerika te bellen. Helemaal niet meer van deze tijd, horen we u zeggen? Wel, net dat zou weleens een statement van de groep kunnen zijn.

Pearl Jam houdt doelbewust geen ene reet rekening met de zeitgeist. Waarom zouden ze ook? Hun nieuwste album verschijnt in een tijdsgewricht waarin gitaren sowieso op de schopstoel zitten bij het jonge grut. Eddie Vedder lijkt evenwel gerust op de goede afloop: “I always take the long way / Leads me back to you”, zingt hij ergens. En voor het grootste deel is datzelfde vertrouwen in de lange tijdrit ook een zegen voor Gigaton: met de vooruitgestuurde ‘Dance of the Clairvoyants’ leek de groep even het geweer van schouder te veranderen, maar dat uitstapje naar Talking Heads en dance-punk is niet indicatief voor de rest van de plaat. Pearl Jam probeert niet ineens krampachtig naar de liefde van uw koters te hengelen. Het voortbestaan van de groep was jarenlang gebaseerd op veerkracht en overlevingsdrang, maar ook op onverzettelijkheid. En daar blaakt Gigaton van.

Avontuurlijker

Gigaton is avontuurlijker dan de laatste voorgangers, maar door de bank genomen krijgt u toch vooral straightforward rocksongs à la ‘Superblood Wolfmoon’ voor de kiezen: opwindende oplawaaien die perfect passen in een festivalset. Minder populair in het Witte Huis, misschien: in ‘Quick Escape’ zoekt Vedder een schuiloord “dat Trump nog niet heeft verkloot”. Elders heeft hij het over “Sitting Bull and Crazy Horse come forged the north and west / Then there’s Sitting Bullshit as our sitting president.” Niet subtiel, wel geinig. Pijnlijker is dat de groep ook met mediocre meligheid verveelt: ‘Buckle Up’ en vooral het dreinerige ‘Comes Then Goes’ tonen een groep, die net als ouwe knakkers aan de toog, bij elke gelegenheid in herhaling valt. 

Maar als deze plaat de tussenstand aangeeft na dertig jaar Pearl Jam, geeft u de groep nog graag drie decennia extra respijt. Rock-’n-rollator: het hoeft geen pijnlijk zicht te zijn met deze muziek in uw oren.  

Gigaton verschijnt morgen bij Universal.

Pearl Jam speelt – mogelijk – op 2/7 op Rock Werchter. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234