Zondag 22/09/2019

Filmrecensie

‘Der Goldene Handschuh’: de man die vrouwen in stukken zaagt ★★★☆☆

‘Der Goldene Handschuh’. Beeld Gordon Timpen

Een kruising tussen een slasher en een film van Jean-Pierre Jeunet: de Duitse provocateur Fatih Akin laat van zich horen met het verhaal van seriemoordenaar Fritz Honka, Der Goldene Handschuh.

Vanaf het eerste shot drukt Der Goldene Handschuh de kijker met de neus op de feiten: een man probeert met veel moeite en een niet al te scherpe zaag een vrouwenlichaam te ontdoen van het hoofd. Fritz ‘Fiete’ Honka, wiens mansarde een zwijnenstal is die je je ergste vijand niet toewenst, leeft aan de rand van de samenleving. In Zum Goldenen Handschuh, een goor café in de buurt van de Reeperbahn, pikt hij aan lager wal belande prostituees op die hij betaalt met enkele glazen drank. In de transactie is standaard een flinke rammeling inbegrepen.

Ontspoorde malloot

Fritz Honka is een bestaande seriemoordenaar die bij zijn arrestatie in 1975 gelinkt kon worden aan de verminkte lijken van minstens vier publieke vrouwen. Toch zou het te ver gaan om Der Goldene Handschuh, gebaseerd op de gelijknamige succesroman van Heinz Strunk van drie jaar geleden, een biopic te noemen. Hoewel de grote lijnen van het verhaal overeenkomen met de werkelijkheid, heeft de Duitse regisseur Fatih Akin (Gegen die Wand, In the Fade) zich bij de invulling van de details veel vrijheid gepermitteerd.

Lees ook:

Regisseur Fatih Akin legt uit waarom hij de walgelijkste film van het jaar maakte: ‘Der Goldene Handschuh’

Der Goldene Handschuh is het portret van een gederailleerde malloot, zij het alleen van diens buitenkant. Akin laat zich niet vangen aan psychologisch giswerk en beperkt zich tot een catalogus van Honka’s daden. Daarbij grijpt hij naar tactieken uit het horrorgenre. Het geweld en het uiterst misogyne gedrag spat onverbloemd van het scherm. Toch houdt Akin zich ver van visueel realisme. De goudbruine gloed waarin de scènes baden, de gekunsteldheid van de studiosetting of de stoet buitenissige personages: visueel lijkt het wel een film van Jean-Pierre Jeunet. Daar stopt die vergelijking ook, want ondanks de esthetisering van het geweld is Der Goldene Handschuh bijwijlen zum kotzen. Het neemt niet weg dat de film getuigt van het vakmanschap van een regisseur die zijn carrière eindelijk weer op de rails heeft.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234