Woensdag 17/07/2019

Boeken

Deliveroo voor boeken geeft kleinhandel hoop

Voor zelfstandige boekhandels, zoals De Groene Waterman in Antwerpen, is het vaak lastig opboksen tegen onlinereuzen. Beeld Yann Bertrand

Lezers steunen liever de boekhandel dan een webreus, maar als consument kiezen zij toch vaak voor het grote gemak. Via Bookaroo, een initiatief van Das Mag-uitgevers Toine Donk en Daniël van der Meer, koopt Nederland vanaf morgen via de boekhandel én hebben ze hun boek snel in huis.

Bookaroo. Het klinkt een beetje als Deliveroo en zoiets is het ook, maar dan met boeken in plaats van maaltijden. Onlineboekwinkels bestaan al langer, iedereen kent Bol.com. “Maar achter Bol.com zit geen fysieke boekwinkel”, zegt Toine Donk. “Wie een boek via Bol.com bestelt, steunt juist de grootste concurrent van de boekwinkel, die het in deze tijden van ontlezing toch al zo zwaar heeft.”

Drie jaar geleden bedacht Donk dat de Nederlandse boekwinkels één gezamenlijke, simpele website zouden moeten hebben waar lezers uit het hele land terechtkunnen. “Elke lezer die je spreekt, zegt dat hij zijn aankopen liever bij de echte boekwinkel doet dan bij een grote webreus. Maar tussen mensen en hun goede bedoelingen zit gemak. Als je online via je eigen boekhandel een boek wilt bestellen, moet je toch eerst een adres zoeken, en mensen doen nu eenmaal veel dingen op de automatische piloot. Die automatische piloot willen we ietsje aanpassen - al is gedrag veranderen natuurlijk wel het moeilijkste dat er is.”

Het systeem werkt als volgt. De lezer gaat naar bookaroo.nl en doet zijn bestelling. Bookaroo zet die bestelling vervolgens uit bij de dichtstbijzijnde boekhandel. Als die niet binnen een bepaalde tijd reageert, wordt de cirkel van boekhandels die de order in behandeling kunnen nemen, vergroot. Heeft vóór middernacht geen enkele boekhandel laten weten dat hij het boek op voorraad heeft, dan gaat de bestelling naar een distributiebedrijf, die het vanuit het magazijn naar de klant stuurt.

Donk: “Op deze manier hoeven we niet de voorraad van elke boekhandel te kennen. Je draait het om, je vraagt: wie heeft dit boek liggen? Tijdens een wandelvakantie met mijn vriendin kwam ik op het idee. Uber doet het ook zo: eerst wordt een order uitgezet, waarna een chauffeur die in de buurt is, zich kan melden.”

Het enthousiasme bij boekwinkels is groot, meer dan tweehonderd zaken hebben zich inmiddels achter het plan geschaard. De volgende stap is het bereiken van de lezer. Binnen twee weken nadat de site online is gegaan, moeten 10.000 boeken via Bookaroo zijn verkocht. Is dat aantal op 17 juli niet gehaald, dan gaat de stekker eruit. Maar wanneer het concept wel aanslaat, zit een mogelijke uitrol in Vlaanderen er zeker in.

“Gezien het gaat om dezelfde partners die kampen met dezelfde problematiek, hebben we die mogelijkheid altijd voor ogen gehouden”, zegt mede-oprichter Daniël van der Meer. “De url bookaroo.be hebben we alvast geclaimd, maar concreter is het niet.” In ons land zou het nochtans snel kunnen gaan, omdat de onafhankelijke boekhandels zichzelf hebben gegroepeerd in Confituur. “Maar ook in Nederland hebben handelaars zich snel bij ons aangesloten, of ze nu verenigd waren of niet. En ik hoor ook positieve geluiden in Vlaanderen.”

Maartje Swillen van de Leuvense boekhandel Boekarest wenst het initiatief alle succes, maar heeft haar vragen bij de aanpak. “Het is nobel om samen een vuist te maken tegen webwinkels als Bol.com, maar volgens mij moet je dat niet doen door het gedrag van zulke onlineshops te kopiëren”, zegt ze. “Het idee om een boek haast gratis aan de deur af te leveren, blijft dezelfde ervaring voor de klant. Daar wringt de schoen. Wij kunnen niet concurreren met Bol.com, dat is een goed geoliede, logistieke machine. Bovendien bewerkstelligt dat mee de leegloop van de stadscentra, de maatschappij die doodbloedt door een gebrek aan sociale contacten en het naar de knoppen helpen van het milieu door het gigantische overaanbod aan leveringen. Misschien moeten we niet meer verwachten dat wat we bestellen, 24 uur later in de bus steekt.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden