Vrijdag 23/10/2020

ReportageZomer

De zomerbar van Horst: muzikale fijnproeverij en culinaire extase

In zijn zomerbar op de Asiat-site in Vilvoorde serveert Horst een driegangenmenu, gekoppeld aan dj-sets en performances.Beeld Francis Vanhee

Bent u nog fan van dit festivalseizoen? Laat staan van dit godvergeten jaar? Say no more. Maar de belofte van een succulent diner en Lefto als muzikale gids kon ons zaterdag alsnog uit onze bunker lokken. Met dank aan het festival Horst, dat bewijst dat de zomer én de liefde voor muziek niet volkomen naar de barrebiesjes zijn gegaan.

Vorig jaar dansten we nog zorgeloos mee met talloze nachtraven op de industriële site van het Horst-festival. Dit najaar kan u daar mogelijk naar fluiten. Een tweede coronagolf en bijbehorende lockdown dringt zich op, de muziekwereld houdt de adem in. Maar leniger dan de liefde is het festivalcircuit. Zo belandden we zaterdag in de corona-proof zomerbar van Horst: een magazijn met open dak, waar je op veilige afstand van elkaar aan tafel schuift met uitzicht op een binnenvijver. Daar werd je getrakteerd op fine dining in drie gangen, dj-sets van Lefto en Fatoosan, en een knappe performance van Marijke De Roover. Heel wat zondige zaterdagavonden oogden minder elegant, dat mogen we gerust stellen.

Op de speelse tonen van een transcendentaal ‘Loran’s Dance’ van Mudies All-Stars (die magische toetsenist!) en een gezapige Bugge Wesseltoft (‘First Track’) werd je onder meer vergast op gemarineerde olijven, hummus en een crème van linzen met Libanees brood. Achteraf zou Lefto bij ons van krommenaas gebaren, alsof de muziek geen beet met de gastronomische gangen had te maken. But we beg to differ. Hoe vrolijk werden wij immers niet van Jill Scott, DJ Shadow, SOHN en Steve Lacy tijdens de vijfvoudige hoofdschotel, met een zachte risotto-kroket, een shoarma van champignons en een soort Siciliaanse ratatouille. Een zachte ontroering maakte zich van ons meester: in de beste gevallen zweert een klasserestaurant bij neoklassiek, in het slechtste geval bij halfzachte lounge die zijn versheidsdatum al in 2002 overschreden is.

Céline Dion

Natuurlijk had die muzikale klasse ons nauwelijks mogen verbazen. Toen de Britse krant The Guardian vorig jaar een zoektocht ondernam naar de beste en meest avontuurlijke festivals, kwam Horst, toen nog in Holsbeek, uit de bus als een van de blikvangers. Van Holsbeek verkast het festival naar de Asiat-site in Vilvoorde, een voormalige militaire site langs de Zenne. The Guardian omschreef het als ‘een ideale mix van beats en kunst’. De line-up kreeg lof, maar het was vooral de combinatie met een reeks workshops rond design, kunst, architectuur en muziek die indruk maakte bij de Britten.

Lefto aan het werk als muzikale maître d' in de zomerbar van Horst.Beeld Francis Vanhee

Dat bleek zaterdagavond niet anders. Lefto hield de teugels in handen, maar ook de performance art van Marijke De Roover maakte indruk. Haar voorstelling ging over onbeantwoorde en experimentele liefde, aan de hand van romcoms en popart waarbij een lange neus werd getrokken naar het heteronormatieve kader. In een exuberant balletuniform ging ze het podium op, waarbij musicals, films als When Harry Met Sally en Bridget Jones’ Diary ook een plaats kregen. Haar monoloog putte uit opera en onbeantwoorde liefde. Hoe Hollywood een vastgelegde editie van liefde geeft, vond trouwens ook zijn weg naar haar performance art. In een soort ballerina-outfit en met kale knikker kon ze sowieso hoge ogen scoren, maar uiteindelijk won ze het pleit niet noodzakelijk als outsider.  

Met de manier waarop ze songs als ‘My Heart Will Go On’ van Céline Dion in de performance verwerkte, haalde ze een totaal ander verhaal uit dat nummer dan je dacht. De kracht van verwondering domineerde. 

Liefde overheerst

Vlak voor haar performance was het vooral Lefto die verwonderde, hoe goed ‘Hood Politics’ van Kendrick Lamar ging bij een schotel van Medina-kikkererwtjes of het zachte zomerweer. Neem daar nog eens de fijne overgang naar Paulinho Da Costa (‘Toledo Bagel’) bij en je had de beste restaurantervaring in tijden. Om dat punt effe kracht bij te zetten: terwijl we deze zinnen schrijven, speelt ‘Fergalicious’ van een van de Black Eyed Peas-leden. De soundtrack van uw leven wordt echt onderschat. 

Anyhoo: met de Restaurant Club transformeerde Horst ook een van de vele leegstaande gebouwen op de Asiat-site om tot een verrassend leuke openluchthal. De door mos en planten overgroeide militaire ruïne werd voor middernacht een forum voor foodsharing en roundtable clubbing – dure termen om aan te geven dat het gezellig is om in elkaars bord te zitten. Na het spookuur gingen de remmen los, en kon je ook dansen tot de benen van je lijf gingen. Klinkt gevaarlijk? In ons geval vast wel. Maar aangezien de capaciteit van bezoekers enorm wordt teruggedrongen, lijkt de pandemie sowieso de meest ongenode gast op het feestje. 

Beeld Francis Vanhee

Alle huilerig bakkenvissenleed waarmee we ons al drie maanden omhullen, blijkt ineens een miserabele mantel waar niemand baat bij heeft. Deze zomer overleeft alleen wanneer we op veilige afstand de liefde laten overheersen, zo’n beetje zoals Lefto al jaren de liefde preekte op Studio Brussel. Zoals het al klonk tijdens één van zijn laatste songs: ‘The revolution will not be televised’, bij monde van Gill Scott-Heron. Dat zal inderdaad niet gebeuren. Maar de revolutie zal wel op een afstand van anderhalve meter mogelijk zijn. Bijna samen, altijd gezellig. 

Hopelijk wordt dit niet de zomer van de happy few. Daarvoor werden wij té fakkin’ happy van deze nieuwe horde die Horst nam.

Win tickets voor Horst Zomer 20

Beeld Francis Vanhee
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234