Dinsdag 07/04/2020

ColumnGunter Van Assche

De zomer van soixante-neuf, dus eigenlijk

Zanger Bryan Adams in Dortmund in 1984.Beeld Alamy Stock Photo

Een luchtgitaarklassieker blijft het sowieso, maar met ‘Summer of 69' geeft Bryan Adams u tegelijk ook wat seksuele etiquette mee.

Vorige week liepen boze alfamannetjes nog te grienen over het ontbreken van mannendag, toen International Woman Day barstjes in het patriarchaat dreigde te brengen. Voor die zeurpieten is er goed nieuws. Op 19 november worden gabbers en gozers in de bloemetjes gezet. En gesteld dat die bloemen hun mannelijkheid vooralsnog in het gedrang zouden brengen, bestaat er nu ook een testosteronversie van Valentijn.

Een paar jaar geleden riepen Amerikaanse haantjes 14 maart namelijk uit tot Steak & Blowjob Day. Waar het hart van vol is, moet iémands mond wel van overlopen: dat macho-idee schuilt vast achter die puberale titel. Voorlopig wint de feestdag alleen in de VS aan populariteit, al waaide de trend inmiddels ook al over naar Duitsland. Daar heet het al even clichématig Schnitzel und Blowjob (ook wel Schniblo) Tag. Een dag waarop lillend vlees niet alleen in de pan mag belanden.

Uiteraard bouwen we graag mee aan een ideale wereld. Waarom zou dat orale genoegen niet wederzijds mogen zijn? Laat de soundtrack van vandaag dan ook voorzien worden door Bryan Adams. Co-auteur Jim Vallance blijft wel bij hoog en laag beweren dat 'Summer of 69' gewoon over de zomer van dat iconische jaar gaat, maar Bryan Adams verklapte al een paar keer dat hij eerder het gelijknamige seksstandje in gedachten had. In dat licht lijkt het niet meer zo toevallig dat de eerste songregel vaak verkeerd wordt gehoord als 'I've got my first real sex dream' in plaats van 'six-string.'

Summer of 69

In de zomer van 1969 was Adams weliswaar... amper negen jaar oud. Misschien was de Canadese hitmachine een vroegbloeier? Minder snel volgroeid bleek de song. Elfendertig kladversies bestonden ervan, omdat het schrijversduo nooit overtuigd raakte dat het goed genoeg was om op te nemen. In de eerste versie kwam de titel ook maar één keer voor, en heette de song nogal zoetsappig 'Best Days of My Life'. Zelfs over simpele naamsvermeldingen werd gebikkeld in de kelderstudio: 'Jimmy quit, Jody got married' vond Vallance niet authentiek genoeg. De namen van Adams' middelbare schoolorkest waren immers Woody en Gordy. De superster in spe trok uiteindelijk aan het langste eind: Jimmy was een van de eerste drummers in zijn carrière, en Jody verwees naar zijn soundmanager die huwde tijdens de opnames van de song. Al was Woody achteraf bekeken toch een toepasselijker genaamde figurant geweest, maar passons.

"Ik schreef de song om een ideaalbeeld van de zomer op te roepen", legt Adams uit. 'Oh, when I look back now / That summer seemed to last forever / And if I had the choice / Yeah, I'd always wanna be there'. Die kinderlijke onschuld, de ambitie van puisterige jongetjes zoals ik om een groepje op te richten en de aandacht van meisjes te krijgen... Iederéén kan zich daarmee vereenzelvigen."

In Europa werd ‘Summer of 69' niettemin pas zes jaar na de release een hit. "In sommige landen zelfs pas na tien jaar", vertelt Adams. "Dat bewijst mijn stelling dat songs hun eigen leven leiden. Toch had ik nooit durven voorspellen dat de song in alle zomerlijstjes zou blíjven kamperen. Of dat ze in mijn thuisland Canada het nummer uitriepen tot de beste song om mee te zingen achter het stuur."

En nu dus ook het fraaiste muzikaal behang van de slaapkamer? Want laat a meal for two, zoals de Britten soixante-neuf ook noemen, het olympisch minimum van fatsoen zijn op Steak & Blowjob Day. Bon appétit!

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234