Donderdag 23/01/2020

Netflix

De zeven beste scènes uit 'Mad Men' volgens onze redacteur

Beeld rv

Net nu Netflix alle zeven seizoen van Mad Men online heeft gegooid, voorspelt de weerman een prachtig weekend. Mocht u toch een aflevering willen herbekijken, hier enkele suggesties. Onze redacteur koos zijn zeven favoriete scènes. (Let op: spoilers!)

1. Bonjour met Roger Sterling (seizoen 5, episode 2)

Laat iedereen maar praten over Don Draper. Bon vivant Roger Sterling is de échte ster van Mad Men. Hij is het soort man die u eigenlijk moet haten, een rauwe kapitalist. Een welbespraakte praatjesmaker die mooie dames én potentiële klanten rond zijn vinger draait. Hen tegelijk de gordijnen injaagt, zonder dat ze echt kwaad kunnen zijn. Deze scène is daar een geniaal voorbeeld van.

U herinnert zich vast het feestje in Don’s penthouse, waar Megan Draper de gasten entertaint met haar versie van de Franse hit ‘Zou Bisou Bisou’. Don is gegeneerd, en dat is ook Roger niet ontgaan. Dus in plaats van het moment dood te zwijgen, doet ie er de dag erop een schepje bovenop. Met een heerlijke ode aan het enige Franse liedje dat hij kent, ‘Frère Jacques’. Bonjour!

2. Nylons verkopen met Don Draper (seizoen 1, episode 1)

Wanneer Don Draper zijn trukendoos opentrekt, vallen vrouwen als vliegen. Hoe de meesterversierder dat doet? Moeilijk te verklaren. Al legt deze scène zijn opbouw mooi bloot. 

Hij vertelt iets sloganesks, neemt het dan terug, en creëert sympathie. Of medelijden. Kortom, alles wat nodig is om de volgende horde te nemen. Let hier vooral op het prachtige schrijfwerk. “What you call love was invented by guys like me to sell nylons.” Wat een valstrik!

3. De kleffe pitch van Don Draper (seizoen 1, episode 13)

Don is ook de charmante verkoper van zijn eigen ideeën. “Ik verkoop geen reclame, ik verkoop producten”, vindt hij zelf. In deze pitch doet hij Kodak een advertentievoorstel voor hun nieuwe diaprojector. Daarin legt hij haarfijn bloot wat reclame eigenlijk probeert te doen: het creëren van een sentimentele band tussen de mogelijke koper en het product zelf.

It lets us travel the way a child travels. Around and around and back home again to a place where we know we are loved.” Klef, maar briljant. Toch voor 1965.

4. Een slechte buurt (seizoen 6, episode 13)

Een iets minder geslaagde, doch straffe pitch was die voor Hershey chocolade. Don ging helemaal de mist in door het gevoel van nostalgie op zichzelf te betrekken. En daarmee - huilend - een deel van zijn pijnlijke jeugd op tafel te leggen.

Maar nog straffer is de scène daarna, de slotscène van het voorlaatste seizoen, waarin Don zijn kinderen meeneemt naar het huis waar dat jeugdtrauma ontstond. Een hoerenkot, als het ware, in een bad neighbourhood

Vooral het non-verbale acteerwerk tussen Jon Hamm (Don) en de piepjonge Kiernan Shipka (Sally) spreekt boekdelen. Hier vallen alle maskers af en is Don - maar ook de reeks - klaar voor een laatste encore.

5. Op het verkeerde been gezet (1) (seizoen 7, episode 1)

In het laatste seizoen gebeuren er wat rare dingen. Dat ligt natuurlijk deels aan de tijdsgeest, die is verschoven van de conservatieve sixties naar de flower power. Maar de makers bedacht ook wat interessante vertelvormen die de kijker bewust op het verkeerde been zet, zoals hier.

We zien freelance copywriter Freddy Rumsen, frontaal, terwijl hij de copy van een advertentie voor Accutron-horloges opzegt. Dat is niet meteen duidelijk, omdat hij de kijker (van Mad Men) rechtstreeks lijkt toe te spreken. Pas na 1 minuut en 48 seconden verspringt het beeld. De toespraak was geen boodschap aan de kijker, maar een pitch aan Peggy Olsen. De perfecte opener van het laatste seizoen, die toont hoe Don Draper altijd aan de knoppen zit, zelfs wanneer hij daar officieel niet zit.

6. Op het verkeerde been gezet (1) (seizoen 7, episode 1)

Halfweg dat zevende seizoen wordt datzelfde trucje herhaald, en is de openingsscène niet wat het lijkt. We zien Don en knappe vrouw (niets nieuws), terwijl de dame zich sensueel uitkleedt (niets nieuws) en Don haar wat commandeert (inderdaad, ook niets nieuws).

Het heeft iets vies, maar we geloven het. Op de tonen van ‘Is That All There Is’ gaat het tafereel nog even door. In de laatste parlando, wanneer Peggy Lee de titelwoorden uitspreekt, zien we een close-up van Don, mijmerend, alsof hij diezelfde woorden denkt. En plots zien we de ruimte volzitten met andere mannen. De scène was geen fantasie maar Don, maar een auditie voor een reclamespot.

Het gratuit lustobject van dienst is trouwens Rainey Qualley, dochter van actrice Andie MacDowell. Voor haar carrière was het voorlopig all there is.

7. Prachtig adieu van Bert Cooper (seizoen 7, episode 7)

Als u seizoen 7 nog niet heeft gezien, maar al wel tot hier hebt gelezen, heeft u het spoiler alert hierboven niet ter harte genomen. Dus sorry, but no sorry. Bert Cooper gaat dood. En dat valt Don zo zwaar, dat hij Bert nog ziet opdoemen op kantoor in een heuse Broadway setting. 

Een prachtig adieu van een CEO op kousen, die wist te genieten van de kleine geneugten. The Best Things in Life are Free.

Mad Men is integraal te bekijken op Netflix.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234