Woensdag 05/08/2020

MuziekTim Vanhamel

‘De wereld redt zichzelf wel’

Beeld rv

Boogie your ass down to the ground’, leest de bijsluiter van ‘Applz ≠ Applz’. Neem die raad gerust ter harte bij de nieuwe plaat van Millionaire. Als de wereld op de ondergang afstevent, kunnen we dat moment volgens Tim Vanhamel best dansend en sjansend beleven.

Zijn comebackplaat Sciencing noemde Vanhamel vrouwelijk, terwijl APPLZ ≠ APPLZ mannelijk zou zijn. “Ik zie de twee albums als broer en zus. En dit is dus het broertje. De vorige plaat was eerder nature-like, terwijl deze plaat meer going-out en hunting is. (lacht) De songs klinken vaak heel groovy en uptempo. Ik zie er ook kleuren bij: de vorige was blauw-groen, deze is goudkleurig.” Dat hoor je er trouwens ook aan: glitterrijke soul, disco en psychrock passeren de revue. Maar achter die gouden patina schuilen best wel wat donkere bespiegelingen, en twijfels. Tijd om de appelcalyps van Vanhamel te fileren!

I’m gonna start a revolution from my hammock by the sea” (uit: ‘Whiplash’)

“Die zin vat de hele plaat eigenlijk goed samen. Er straalt humor uit. Ik heb een whiplash van horizontaal te liggen en niéts te doen. (lacht) Ik geloof echt in de gedachte, die ik in deze song smokkelde: ‘I’ve got a lot of time to lose, infinity is by my side. How can wasting time be wrong?’

“Als de revolutie plaats vindt, zal Vanhamel alleszins niet op de barricades terug te vinden zijn. Hij lijkt op zijn nieuwe plaat de comedown van de planeet af te wachten vanaf een parelmoeren strand. Misschien ligt het aan onze verbeelding, maar in APPLZ ≠ APPLZ (spreek uit als: apples not apples) lees je zelfs vrij makkelijk de medeklinkers van apocalyps. “Dat was zo niet bedoeld, maar de plaat hangt inderdaad aan elkaar van doembeelden. Als je rondom kijkt, is er ook niet héél veel waar je meteen gelukkig van wordt, hè. Maar tegelijk ben ik er dus meer de mens naar om in zijn hangmat de ondergang af te wachten. Drankje bij de hand. (lacht) Het idee achter deze plaat heel tongue in cheek. De clip bij ‘Strange Days’ schetst bijvoorbeeld een omgekeerde wereld: iedereen voedt zich met hamburgers, tot appels als het nieuwe junkfood worden omarmd. Iedereen begint appels te smullen alsof dat het nieuwe goud is, probeert er van af te kicken, maar dan raakt de appelvoorraad uitgeput en breekt de hel los.

“Of het vijf voor twaalf is met deze planeet? Te laat bestaat niet in mijn wereld. Elk eind zal vast wel weer een nieuw begin inluiden. De wereld redt zichzelf wel. De toekomst van de mens zie ik dan weer niet bijzonder rooskleurig in. But the day the world ends, I will be watching from a front row seat.

“Ik wil evenwel niet te politiek klinken in de songs: er staan geen grote statements op de plaat, zelfs al ben jij het daarmee misschien oneens. Ik bekijk het album liever als een ode, zoals Ween dat deed met genres. Dit is geen protestplaat, maar een ode aan dat soort platen.”

“Identify: are you an apple or a tree? Are you a lion or a sheep? Are you a genius or a clown?” (uit: ‘The Watchmen’)

“Bestaat er juist of fout? Ik vind het een eer dat jij er dieper over hebt nagedacht, of je liever een appel dan wel een boom zou willen zijn. Maar ik heb dat dus niét gedaan. (grinnikt) Een appel gaat rond, maar de boom is standvastig, zoals je zegt. Maar wat is beter? Ik moet je na 42 jaar leven het antwoord schuldig blijven. En het is ook niet de bedoeling dat ik méér doe dan de vraag te stellen.

“Een appel straalt niet meteen rock-’n-roll uit, maar ik vind het wel een goeie metafoor. Ze heeft dezelfde vorm als de aarde, het is de reden waarom we uit de Tuin van Eden werden geflikkerd ... En appels zijn lekker.”

Waarom hult Vanhamel zich zo in raadsels? “Bof... Ik wil mezelf liever niet profileren. Er hoeft geen persoonscultus rond mij te hangen. Daarom blijf ik trouwens ook zo’n beetje weg van sociale media. Het lijkt net alsof de wereld één reclameblok is geworden: iedereen heeft iets te verkopen, meestal zichzelf.”

“Maybe you should reconsider, cause the life you lead is a waste of time.” (uit: ‘Dig a Ditch’)

Die zin wringt een beetje met zijn vorige statement, dat “infinity on his side” is, denken we. “Toch geloof ik in beide ideeën. We zijn onszelf verplicht om terug te kijken op het leven dat we leiden, en om te moeten toegeven dat we het gros van onze tijd verspillen in de ratrace. En dat we onszelf van alles laten wijsmaken door the powers that be. Een beetje burgerlijke ongehoorzaamheid is hoog nodig, denk ik.”

“Don’t fuck your pain away, make it a pancake” (uit: ‘There’s a Heart Riot Going On’)

Bak een pannenkoekje voor je pijn? Het is an sich niet eens zo’n kwade suggestie. Meer nog: zou Vanhamel daar geen bumperstickers van moeten maken? “Goed voorstel! Ik zou dat soort ideeën bedenken als marketeer nog wel leuk vinden, als ik dan niet het gevoel had dat ik satan’s cock aan het sucken was. 

Soms rollen dat soort teksten er gewoon uit. Achteraf probeer ik ze wel eens te herschrijven, maar na een minuut of twee denk ik meteen: waarom zou ik dat in godsnaam doen? Als ik het mezelf écht gemakkelijk wilde maken, zou ik gewoon nonsens schrijven: bloe-blie-ba-ba! Dan hoef ik ook geen verantwoording meer af te leggen voor mijn teksten. (lacht) Ik vind het wel één van mijn betere oneliners op deze plaat. Het beeld van een pannenkoek maakt een mens toch gewoon blij? En het biedt een luchtig – haha – alternatief voor het wegwerken van je pijn, op minder gezonde manieren.” 

Applz ≠ Applz verschijnt op 6/3 bij Unday.

Millionaire trapt zijn tour af in Cactus Club, Brugge op 25/3

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234