Dinsdag 15/10/2019

Liefdadigheid

De Warmste Week? Artiesten pleiten voor Het Warmste Jaar

Arcade Fire heeft liefdadigheidsorganisatie Plus 1 opgericht. Wie een kaartje voor hun optredens koopt, levert automatisch een kleine bijdrage. Beeld Gonzales Photo/Thomas Rasmussen

Artiesten hopen dat u het hart én de portefeuille op de juiste plaats draagt. Steeds vaker gaat een deel van de ticketprijs rechtstreeks naar een goed doel, liefdadigheidswerk of een steunorganisatie van hun keuze. De ouderwetse pet of collectebus is uw ticket geworden.

Wie een kaartje kon bemachtigen voor het concert van Arcade Fire in het Sportpaleis, zal het misschien opgevallen zijn. In de servicekosten van de ticketprijs werd op verzoek van de band 1 euro inbegrepen voor Plus 1. Een organisatie die nota bene is ontstaan dankzij Arcade Fire zelf. Klinkt als een schimmige financiële constructie om de fans nog wat leger te schudden? Toch niet.

Frontman Win Butler, die bed en band deelt met Régine Chassagne, vond zo een manier om het moederland van haar ouders te ondersteunen. Op de kop af acht jaar geleden hield een immense aardbeving lelijk huis in Haïti. Die natuurramp duwde de bevolking, die sowieso al moest vechten om te overleven, nog dieper de ellende in.

Butler gelooft dat elke artiest zijn publieke impact te gelde moet kunnen kunnen maken voor een hoger doel dan amusement. “We rekenen daarom op de meest gepassioneerde en toegewijde mensen die we kennen: ons publiek,” vertelde hij ons vorige zomer. Door elk verkocht concertticket met een luttele euro te verhogen, heeft de band volgens de organisatie Plus 1 een “gemeenschap van steun” voor Haïti gecreëerd. 

“Wij geloven dat kunstenaars altijd in de frontlinie hebben gestaan bij verandering”, klinkt het bij deze fundraiser die artiesten, non-profit organisaties en miljoenen concertgangers aan elkaar probeert te knopen met de baseline “engaging audiences / effecting change”. Publiek engageren is verandering brengen. Music for Life bewijst in eigen land dat het niet als een hippiefabeltje hoeft te klinken.

Eenvoudig en doeltreffend

Onder de koepel Plus 1 wordt een rist goede doelen en projecten ondergebracht. Macklemore & Ryan Lewis rekenen in het buitenland bijvoorbeeld automatisch 1 pond of dollar extra aan bij hun fans voor vier verschillende projecten. CHVRCHES doet hetzelfde voor Amnesty International. En ook Tegan and Sara, Conor Oberst of Perfume Genius zetten hun schouders onder Plus 1.

Matt Berninger van The National is evengoed bekend met deze organisatie: “Het is zo eenvoudig en doeltreffend. Plus 1 biedt ons en het publiek de mogelijkheid om een bijdrage te leveren aan het oplossen van problemen in de wereld. It’s seriously great.”

Maar ook los van Plus 1 rekenen artiesten al eens een hoger bedrag aan bij hun publiek. De alternatieve rockgroep PVRIS stortte in Trix een deel van haar live-opbrengsten door naar The Ally Coalition, een organisatie die zich inzet voor holebi-en transgenderrechten. Fans die zich sowieso engageren, werden evenwel niet belast: wie zich vrijwillig inzet voor een soortgelijke organisatie, kreeg een gratis concertticket.

Matt Berninger van The National: "Plus 1 biedt ons en het publiek de mogelijkheid om een bijdrage te leveren aan het oplossen van problemen in de wereld." Beeld REUTERS

In diezelfde zaal betaalde je voor een concert van het Amerikaanse Five Finger Death Punch en het Zweedse In Flames dan weer automatisch een bijdrage aan de Association of Independent Music, die ongetekende artiesten in het Verenigd Koninkrijk en Europa probeert te helpen en steunen.

Minder zicht in Europa

Volgens Merrill Garbus van Tune-Yards is die aanpak schering en inslag. Al gebeurt dat voorlopig vooral in de Verenigde Staten. “Om belastingtechnische redenen kunnen wij op dit moment enkel tijdens het Amerikaanse tourluik geld inzamelen voor een goed doel. In Europa hebben we ook minder zicht op waar al het geld heen stroomt.”

De barmhartige Samaritanen onder het muziekgild willen zich dan ook niet voor eender welke kar laten spannen. Ze willen perfect weten of de organisatie naar keuze ook past bij de politieke, sociale en emotionele identiteit van de groep én hun eigen fans. “Die link is cruciaal om mensen te engageren”, meent Mike Hadreas van Perfume Genius. Hij laat zijn publiek aan de andere kant van de oceaan automatisch een donatie geven aan ACLU, dat opkomt voor de vrijheden en rechten van Amerikaanse burgers. “Het zou totaal ongeloofwaardig zijn, wanneer een artiest met vrouwonvriendelijke teksten plots een bijdrage vroeg om gendergelijkheid en wereldvrede te steunen – al zou het hen sieren, daar niet van." (lacht)

Mike Hadreas van Perfume Genius laat zijn publiek automatisch een donatie geven aan ACLU, dat opkomt voor de vrijheden en rechten van Amerikaanse burgers. Beeld Alex Vanhee

Dat de meeste fans niet eens op de hoogte zijn van die aangerekende kost, vindt Hadreas niet noodzakelijk erg. “De meeste artiesten hangen dat zelf niet aan de grote klok. Al is het maar omdat je niet voor een pseudomessias versleten wil worden. Maar ook omdat je niemand mag verstikken met je eigen engagement. Vaak sluipen die thema’s sowieso in mijn eigen songs. Dan moet ik niet gaan preken voor een parochie van gelijkgestemden. Een geweten hebben, hoeft niet te klinken als een versleten zaag.”

Conor Oberst, die Planned Parenthood steunt via Plus 1, geeft dan weer een grimmigere reden aan waarom hij zijn fans extra belast. Planned Parenthood is een non-profitorganisatie die gezondheidszorg levert aan vrouwen, en pleit voor de bescherming en uitbreiding van de abortuswet. Vorig jaar legde Oberst in de San Francisco Chronicle zijn betrokkenheid uit: “Toen ik jonger was, konden mensen daar altijd terecht, als hen iets akeligs overkwam. Te denken dat zo’n organisatie kan verdwijnen, is pure waanzin.” Dat gevaar dreigt effectief: Donald Trump wil overheidsgeld dat naar dergelijke organisaties gaat, blokkeren. 

AB

Voorlopig is Plus 1 dus in de Verenigde Staten broodnodig, maar in de AB kennen ze het fenomeen ook sinds Will Butler, broer van Win, er een soloconcert speelde. Omdat de ticketprijzen altijd inclusief kosten zijn, hebben ze toen het bedrag met 1 euro verhoogd, en dat extra vermeld op de site. Ook toen Sufjan Stevens geboekt werd in Bozar was dat het geval. En in andere Belgische zalen wordt de lucky few op de gastenlijst al eens gevraagd om een bijdrage te leveren aan een goed doel: vorig jaar was dat onder meer het geval bij The xx en London Grammar.

“Maar bij ons komt het nog niet vaak voor dat de groep het zelf vraagt,” zegt Ticketing & Customer Service Coördinator Tim Van Riel van AB. “Wat wij wel permanent doen is een vrije bijdrage vragen voor een goed doel dat wij hebben gekozen. Iedereen die online zijn ticket koopt, krijgt de keuze om niets tot 10 euro bij te betalen. Dat bedrag storten we door aan 12-12, Vluchtelingenwerk Vlaanderen of momenteel Kom Op Tegen Kanker. Een groot succes.”

Toch sluit Matt Berninger niet uit dat organisaties als Plus 1 uiteindelijk wereldwijd zullen moeten doorbreken: “We zien in deze kille politieke tijden gelukkig ook dat gewone burgers steeds luider voor elkaar opkomen. Als artiesten miljoenen fans kunnen bereiken, is dit de uitgelezen kans om een groot publiek betrokken te maken. En zelfs als gaat het slechts om een schamele dollar: je geeft tenminste iets.” 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234