Donderdag 06/05/2021

TelevisieNaakt daten

De ware zoeken zonder kleren aan, werkt dat echt? ‘Tot onze verbazing bleek dat effect helemaal niet zo groot’

Een beeld uit aflevering één van 'Uit de kleren'. Beeld VTM
Een beeld uit aflevering één van 'Uit de kleren'.Beeld VTM

Naakt daten is een dingetje op tv. Nadat programma’s als Naked Attraction of Adam zkt. Eva furore maakten in het buitenland, waagt VTM2 zich met Uit de kleren aan een iets softere binnenlandse variant waarin wordt gedatet in ondergoed.

Er was een tijd dat datingprogramma’s het wat betreft spanningselement moesten hebben van een traag wegschuivende muur, een resem ingestudeerde pikante vragen en dito antwoorden of het al dan niet kussen aan het eind van de romantische droomdate. Met dat soort troeven word je anno 2021 genadeloos van het veld gespeeld door veel spectaculairdere programmaformats. En dus ontstond – net zoals dat bij virussen al eens durft gebeuren – een net iets gevaarlijker variant.

Dat zorgt ervoor dat daten op tv tegenwoordig steeds vaker zonder kleren gebeurt. Met Uit de kleren, een programma waarbij singles elkaar bij wijze van eerste kennismaking mogen uitkleden tot op het ondergoed, heeft het genre vanaf vandaag ook bij ons voet aan de grond. Het is gebaseerd op een Italiaans format waarvoor de makers op hun beurt inspiratie haalden bij het werk van Arthur Aron, een Amerikaanse hoogleraar psychologie.

Aron ontwikkelde een vragenlijst voor potentiële partners. Als de koppels in spe die 36 vragen – die peilen naar levensvisie, ambities en verlangens – beantwoorden, leren ze elkaar volgens Aron in recordtempo kennen en kunnen ze dus veel sneller beslissen of ze al of niet bij elkaar passen.

Wondermiddel

Omdat ook het oog wat wil, beantwoorden de kandidaten in Uit de kleren die vragen in hun ondergoed. “Ze geven zich letterlijk en figuurlijk bloot”, legt Gerrit De Cock van productiehuis Zodiak uit. “Zo creëer je een vorm van intimiteit die in normale omstandigheden pas na veel langere tijd ontstaat.”

Ook bij Adam zkt. Eva, een Nederlands programma waarbij kandidaten voor hun eerste date poedelnaakt op een paradijselijk eiland worden gedropt, zit er een idee achter het format. Bij een eerste ontmoeting vormen mensen een oordeel op basis van de kleren, schoenen of juwelen die iemand draagt, klinkt het bij de makers. “Daarom vonden wij het interessant om te bekijken wat er gebeurt als je bij die eerste ontmoeting helemaal bloot bent en al die uiterlijkheden wegvallen”, vertelt Michiel van der Hoeven van Warner Bros Nederland. “Gaan mensen dan op een andere manier naar elkaar kijken?”

'Uit de kleren' op VTM2. Beeld VTM
'Uit de kleren' op VTM2.Beeld VTM

Is naakt daten the next big thing? Een manier om de blik bij de zoektocht naar een partner te verruimen of een wondermiddel om beginnende relaties een boost te geven? De meningen van experts zijn verdeeld. Relatietherapeute Rika Ponnet is alvast niet overtuigd. “Er is in elke relatie een zekere opbouw nodig. Ook als je bij een eerste date na twee uur met elkaar in bed belandt, hebben die twee uur wel degelijk hun belang.”

Ook Audrey Laeremans, die haar boterham verdient met het op professionele wijze koppelen van singles, loopt niet meteen warm voor het concept. “Meteen uit de kleren gaan lijkt me niet de ideale start van een relatie. Al is het natuurlijk wel zo dat er hormonen vrijkomen wanneer mensen elkaar naakt zien en aanraken. Die hormonen kunnen gevoelens van verliefdheid versterken. Maar toch is het geen tactiek die ik mijn klanten zou aanraden.”

In elkaars ogen kijken

Seksuoloog Wim Slabbinck ziet wel degelijk voordelen. “Fysieke aantrekkelijkheid is een belangrijk aspect bij relatievorming. Als twee mensen meteen uit de kleren gaan en er is wat dat fysieke betreft een zekere match, dan werkt dat het ontstaan van verliefdheid in de hand.”

Al is ook hij niet van plan om het naakt daten bij zijn cliënteel te stimuleren. “Die fysieke aantrekking is slechts een van de factoren die een rol spelen bij de keuze voor een partner. En het is zeker niet de belangrijkste. Uit onderzoek blijkt dat zowel mannen als vrouwen vooral op zoek zijn naar een aardige en begripvolle partner.” En laat dat nu net twee kwaliteiten zijn die je niet makkelijker ontdekt als iemand in adamskostuum voor je komt staan.

Een beeld uit aflevering twee van 'Uit de kleren'. Beeld VTM
Een beeld uit aflevering twee van 'Uit de kleren'.Beeld VTM

Terug naar de makers dan maar, in een poging de succesratio van het bloot daten in te schatten. Zij hebben immers de naakte resultaten van hun aanpak gezien. Al wil De Cock daar voor de eerste aflevering van Uit de kleren op antenne komt niet te veel over kwijt. “Laat ons het erop houden dat er behoorlijk wat verrassingen zitten aan te komen. Koppels bijvoorbeeld in wie we nooit een match hadden gezien maar bij wie het dan toch bleek te klikken.”

Van der Hoeven is openhartiger over het blooteffect. “Tot onze grote verbazing bleek dat effect helemaal niet zo groot. Bij de eerste ontmoeting zie je dat mensen nog halsstarrig in elkaars ogen blijven kijken, kwestie van de blik toch maar niet naar beneden te laten afdwalen. Maar dat bloot rondlopen went heel snel. Nee, dan was het effect van de omgeving veel groter. Het feit dat de deelnemers met zijn tweeën op een afgelegen eiland zitten zorgt ervoor dat ze openhartiger worden en gesprekken veel sneller in de diepte gaan.”

Wie zoekt naar de ware, kan dus beter een onbewoond eiland boeken dan een naakte date opzetten. Wat niet hoeft te betekenen dat we blote datingshows snel van het scherm zullen zien verdwijnen. “Mensen willen toch naar blote lijven kijken”, denkt Van Der Hoeven. “Piemels en borsten vergelijken. Stiekem houden we daar allemaal van.”

Uit de kleren, dinsdag om 21.35 uur op VTM2.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234