Zaterdag 07/12/2019

Fotografie

De Vlaamse identiteit in een reeks tragikomische beelden

Afsnee. Beeld Hendrik Braet.

Sommige foto's kun je alleen in Vlaanderen maken, en die van Hendrik Braet horen daarbij. Dat vindt hij zeker zelf: 'Rondrijdend zié je de Vlaamse identiteit.'

Afsnee is zo'n dorpje dat niemand kent die niet in Drongen of Sint-Denijs-Westrem woont. De Leie doorsnijdt het, het is er stil leven. Maar er staat dus wél een Atomium, gevormd door negen biervaten. Only in Belgium, denk je dan. Hendrik Braet fotografeerde het in een tuintje. Erachter staat een haag en verderop zie je bomen. En tuinen, hagen en bomen zie je overal in de wereld, maar deze staan hier en dat zie je.

Je moet niet ver rondkijken om het 'Vlaams eclecticisme', zoals Hendrik Braet (42) zijn reeks noemt, te zien. Je kunt je gevel in zwart-geel-rood schilderen, de Efteling nabouwen in je voortuin of een Boeing op je dak planten. "Die laatste zag ik vanuit een raampje op de boemeltrein van Aalst naar Gent. Ik dacht dat ik hallucineerde. Maar hij stond er echt. In Wetteren. Bleek typisch Belgisch te zijn. Een lokale liberale politicus had die oude Boeing er neergezet om er zijn kantoor in te vestigen. Dat mocht niet, maar hij vond een poortje in de wet en dus kwam dat vliegtuig op het dak te staan. Dat mocht wel."

Braet was al 22 toen hij zijn eerste foto maakte. Dat kwam zo: hij was met poëzie bezig en merkte dat zijn woorden heel beeldrijk waren. Waarom dan geen beelden maken? Hij begon een opleiding te volgen via avondscholen en de academie. In juni studeert hij af met deze reeks die, in eigen beheer, ook een boek zal worden. Voor het brood is hij vakbondsman bij ABVV, maar 40 procent van zijn tijd gaat naar de fotografie. "De laatste twee jaar heb ik me op die mengelmoes van stijlen geconcentreerd. Daar zit echt de Vlaamse identiteit in, vind ik. Iedereen bakent zijn terrein af en er wordt nog weinig rekening gehouden met de ander.

De Pinte. Beeld Hendrik Braet

"Je ziet dat uitlopen in de politiek. Er is nog weinig gemeenschapsgevoel. Allez, het is toch ongelooflijk dat in mijn wijk in Gent een buurtfeest moet worden georganiseerd met gemeenschapsgeld? Waarom doen de mensen dat niet zelf? In Frankrijk, waar ik vaak naartoe ga, is dat gevoel er wel nog. En zonder me aan al te veel politieke beschouwingen te wagen: als je ziet hoe Vlaanderen er visueel aan toe is, was het voorspelbaar hoe we zouden stemmen. Het eigengereide onderscheidt ons van onze buurlanden."

Natuurlijk is Braet niet de eerste fotograaf die dit vastlegt. Hij noemt zichzelf beïnvloed door de betreurde Patrick De Spiegelaere ("Ik hield van de warmte van zijn beelden"), later door Stephan Vanfleteren en Jimmy Kets. Nog later door de Britse fotograaf Martin Parr ("Absurde foto's van zijn eigen cultuur") en het laatste jaar vooral door de Amerikaan William Eggleston. "Mijn favoriete werk van hem is The Democratic Forest, een project waarin hij poneert dat álles in zijn beeld even grote waarde heeft. Dat probeer ik ook, alles evenveel waarde geven. En ik zoek naar humor om te vertellen wat ik wil vertellen."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234