Maandag 14/10/2019

"De Vlaamse film is sexy geworden"

'Hasta la vista' werd geselecteerd voor grote internationale festivals. Beeld UNKNOWN

Een raming van het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF) mikt voor dit jaar op 1,65 miljoen bioscoopbezoekers voor de Vlaamse film. Minder dan het recordjaar 2010, maar nog steeds indrukwekkend in een krimpende bioscoopmarkt. Om alle festivalselecties én prijzen voor Vlaamse films in 2011 op te lijsten zou zelfs een volledige krantenpagina niet groot genoeg zijn.

Dit jaar werd werk van Vlaamse filmmakers geselecteerd op zowat alle grote internationale festivals: Rundskop in Berlijn, Blue Bird in Cannes, Adem in Karlovy Vary, The Invader in Venetië, Swooni in Toronto, Hasta la vista in Montréal, 22 mei in Hongkong, Noordzee, Texas in Rome, Pulsar in Locarno, Quichote's eiland in Valladolid en deze lijst is verre van volledig. Vlaamse films raken ook steeds makkelijk aan een internationale sales agent, wat de verkoop aan het buitenland sterk kan bevorderen. Zo werden 22 mei, Hasta la vista, Adem en Rundskop aan Frankrijk verkocht, zodat die Vlaamse films ook daar in de bioscoop te zien (zullen) zijn.

Al dat goede nieuws moet van Pierre Drouot, intendant van het VAF, toch een gelukkig man maken?
Pierre Drouot: "Ik ben principieel een gelukkig man, want anders verzuurt men. En als men verzuurt, dan denkt men niet meer op een correcte manier na over de toekomst. In 2011 hebben we opnieuw goede reacties gekregen op onze Vlaamse films, in de verschillende genres. De publieksfilms haalden goede ontvangsten. De auteursfilms doen het steeds beter in het buitenland. We zijn stilaan Frankrijk aan het veroveren, wat toch een zeer belangrijke markt is, niet alleen financieel, maar ook qua erkenning van onze regisseurs."

En voor 2012 staat opnieuw een hele reeks bioscoopfilms op stapel.

"Ja, we gaan een mooie toekomst tegemoet. Zo zijn er nieuwe films van Patrice Toye, Nic Balthazar, Fien Troch en Felix van Groeningen. Waarden die we kennen en die zich kunnen bevestigen of evolueren. En er is ook een aantal debuutfilms: Gert Embrechts, Peter Monsaert, Ilse Somers."

Het voorbije jaar bracht weer veel lauweren voor de Vlaamse film en dus ook voor het VAF. Er is een zegswijze die lauweren steevast in verband brengt met rusten.

"Nee, dat is flauwekul. Zijn we tevreden? Ja! Is er nog werk voor de boeg? En of! Er zijn bijvoorbeeld de politieke omstandigheden. Er is een nieuwe minister van Financiën. Voor ons zal het bewaren van de Tax Shelter, eventueel na bepaalde adaptaties, een zeer belangrijk onderwerp van zorg zijn. Er is ook de inhoudelijke evolutie van de globale markt en de hele audiovisuele wereld. Alles wat met transmedia, mixed media, crossmedia, games en met nieuwe vormen van storytelling te maken heeft, moeten we niet alleen op de voet volgen, maar ook stimuleren. We zullen ook actief projecten opzetten, zoals we reeds aan het doen zijn met de transmediale dramaserie The Artists, in een regie van Hans Herbots. Op onze lauweren rusten? Zeker niet! Samen met de producenten blijven we wakker en attent."

Heeft de politiek genoeg belangstelling voor de Vlaamse film? Beseft men daar voldoende hoe belangrijk de sector is, zowel artistiek als economisch?
"De politiek is zeker geïnteresseerd. Het kan niet ontkend worden dat we een sexy sector zijn geworden. En dan is dat natuurlijk leuk voor de voogdijminister om daarin te investeren. In 2011 is er ook 4 miljoen euro extra financiering gekomen via het Mediafonds. En voor volgend jaar is er het project van een Economisch Fonds. In 2012 zullen we uiteindelijk drie voogdijministers hebben. Naast Cultuur hebben we sinds dit jaar de minister van Media en daar komt dus volgend jaar wellicht de minister van Economie bij.

"Als wij met ideeën of projecten naar de politiek stappen, wordt er inderdaad naar ons geluisterd en vinden wij belangstelling en steun, ook omdat men ziet dat de sector belangrijk is op het niveau van de tewerkstelling. We moeten natuurlijk wel met solide dossiers afkomen, maar als wij een afspraak vragen, dan krijgen we redelijk snel of zelfs heel snel een positief antwoord. Maar iedereen kent natuurlijk ook de huidige financiële situatie. Gaan we extra geld krijgen van Cultuur? Hoe groot zal het Economisch Fonds worden? Als er sprake zou zijn van een donkere wolk, dan is dat geen gebrek aan erkenning voor onze sector, maar de globale economische situatie waarin wij, net als de rest van de wereld, leven."

Laatste vraag. Heeft het VAF het afgelopen jaar zaken over het hoofd gezien? Zijn er vergissingen gebeurd waaruit lessen getrokken kunnen worden?
"Och, ik zal hier niet publiek te biechten gaan (lacht). Er zijn al genoeg mensen die ons kritisch bekijken. Ik laat het aan hen over om ons te wijzen op onze zwakheden."


Vlaamse speelfilms die in 2011 in de bioscoop werden uitgebracht
- Blue Bird van Gust Van den Berghe
- Code 37 (*) van Jakob Verbruggen
- Groenten uit Balen van Frank Van Mechelen
- Hasta la vista van Geoffrey Enthoven
- The Invader van Nicolas Provost
- Lena van Christophe Van Rompaey
- Marieke, Marieke van Sophie Schoukens
- Mega Mindy en de Snoepbaron (*) van Vincent Rouffaer
- Noordzee, Texas van Bavo Defurne
- Portable Life van Fleur Boonman
- Pulsar van Alex Stockman
- Quichote's eiland van Didier Volckaert
- Rundskop van Michaël R. Roskam
- Schellebelle 1919 (*) van JohanHeldenbergh en Kenneth Taylor
- Swooni van Kaat Beels
- Het varken van Madonna van Frank Van Passel

Films met (*) werden gedraaid zonder productiesteun
van het VAF


Voorlopige lijst van Vlaamse films die in 2012 in de bioscoop zullen komen
- Allez Eddy van Gert Embrechts
- The Broken Circle Breakdown van Felix van Groeningen
- Kid van Fien Troch
- Little Black Spiders van Patrice Toye
- The Loft van Erik Van Looy
- Mixed Kebab van Guy Lee Thys
- Offline van Peter Monsaert
- Tot altijd van Nic Balthazar
- Weekend aan zee van Ilse Somers
- Welcome Home van Tom Heene
- The Zig Zag Kid van Vincent Bal

 Zowel de publieksfilms als de auteursfilms doen het goed. We zijn stilaan Frankrijk aan het veroveren 
Pierre Drouot
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234