Maandag 17/01/2022

De vijf platen die kameleon Goldfrapp kleur gaven

De afbeelding op de hoes van Silver Eye Beeld rv
De afbeelding op de hoes van Silver EyeBeeld rv

Goldfrapp is terug met een nieuw album Silver Eye. De 'Electro-Frapp' is weer aan zet, maar het had evengoed anders kunnen zijn: Alison en haar minestreel zijn eclectisch van thuis uit. Waar die perfect harmonieuze janboel aan stijlen vandaan komt, wordt ons uit de doeken gedaan aan de hand van hun vijf favoriete platen.

Pablo Cabenda

Eigenlijk zijn er twee versies van Goldfrapp. Er is het Britse duo dat melancholische film-noirmuziek maakt, waaroverheen zangeres Alison Goldfrapp (50) koert als een femme fatale. En er is het stel dat sexy electropop in elkaar knutselt op een mechanische discobeat.

Maar er is rust en ruimte gedaald in de dwingende disco. In nummers als 'Faux Suede Drifter' en 'Zodiac Black' schildert Goldfrapp met elektronische middelen landschappen en tovert Alison ijskristallen met haar stem.

De zangeres schrijft het weidse geluid toe aan de invloed van muzikant en coproducer Bobby Krlic. Alison Goldfrapp: "Toen we begonnen aan deze plaat hadden we geen flauw benul welke kant we zouden opgaan. Maar we wilden onszelf in elk geval niet herhalen. Want als je al zeventien jaar samen muziek maakt, is die kans aanwezig."

Wat doe je dan? Je zoekt nieuw bloed en schakelt dat in om de boel op te schudden. Goldfrapp was meteen verkocht toen ze de muziek van Bobby 'The Haxan Cloak' Krlic hoorde.

Je best zeggen dat het bij vlagen creepy klinkt en een mystieke ondertoon heeft. Dat sluit immers allemaal mooi aan bij de fascinatie van Goldfrapp voor mystiek, heidense rituelen en androgynie. Wij vroegen ons af waar toch die hang naar het ambigue vandaag kwam.

Goldfrapp was zo vriendelijk om voor ons vijf platen te kiezen om dat te duiden: alle vijf sensueel als een zeer licht deinende boezem in een pastelkleurige lentebloes, maar op hun eigen manier even ruig en raar. Allemaal Goldfrapp, quoi.

1. GENIAAL

Prince op de cover van Purple Rain  Beeld rv
Prince op de cover van Purple RainBeeld rv

Prince - Purple Rain (1984)

"Het eerste album dat ik van hem leerde kennen. Daarna ging ik al zijn oudere platen beluisteren. Wat kun je er anders over zeggen dan dat de man een genie is? Wonderbaarlijk als muzikant en dan heeft hij ook nog eens de beste popsongs. 'Purple Rain' is sophisticated, funky, camp en zooo sexy. Snoeihard in 'Darling Nikki' en dan weer supersentimenteel in 'The Beautiful Ones'. Ik denk dat die tegenstellingen in zijn persoon en in zijn muziek me zo aantrekken. Ik ben dol op Prince, zoals ik dol was op Marc Bolan (van glamrockformatie T. Rex) toen ik klein was. Hij heeft die rockattitude, maar ziet eruit als een nicht. Hij speelt gitaar als Hendrix, maar oogt zacht en geparfumeerd. Ik voel me sterk aangetrokken tot dat soort androgyne types."

2. SMERIG EN SEXY

Alan Vega, zanger van Suicide, in zijn studio. Beeld Photo News
Alan Vega, zanger van Suicide, in zijn studio.Beeld Photo News

Suicide - Suicide (1977)

"Grote inspiratiebron voor me als muzikant. Een Amerikaans duo dat in de vroege jaren zeventig al muziek maakte met primitieve elektronica en drummachines. Die eerste plaat klinkt smerig, minimalistisch en sexy, op een duistere manier. Op het ritmepatroon en de eenvoudige keyboardriffjes van Martin Rev zingt Alan Vega alsof hij iets in zichzelf probeert te bezweren. Vooral in een nummer als 'Girl' klinkt hij alsof hij zijn eigen geilheid ternauwernood kan bedwingen. Misschien gek, maar ik heb bij Suicide altijd de associatie gehad van Franse sixtiespop die door een punk-electromangel wordt gehaald. Je hoort er ook voorboden in van latere genres als synthpop en techno. Bij ons is er vast iets van Suicide geslopen in onze mechanische ritmes.'

3. HOEKIG EN IJL

Queens of the Stone Age - Songs For The Deaf  Beeld x
Queens of the Stone Age - Songs For The DeafBeeld x

Queens of the Stone Age - Songs for the Deaf (2002)

"Die robotisch hamerende beat, de strakheid in die afgemeten aangeslagen gitaarakkoorden, gepaard aan de lyrische zang van Josh Homme; het geeft hun muziek die bijzondere spanning. Het komt allemaal samen op mijn favoriet 'No One Knows', waarop Homme ook nog eens zwoel en hoog zingt. De motor van Queens of the Stone Age is een nietsontziende, masculiene power. Maar die hoekige rock krijgt iets bovennatuurlijks door de ijle zang van Homme, die er als een mist boven zweeft."

4. RITUEEL EN TRANCY

Talking Heads - Remain In Light  Beeld x
Talking Heads - Remain In LightBeeld x

Talking Heads - Remain In Light (1980)

"In dat postpunktijdperk in New York is er zo veel goede muziek gemaakt! Maar Talking Heads Remain in Light spant de kroon. David Byrne, leider van de band, en producer Brian Eno lieten de geijkte structuur van een popsong los en bouwden nummers op basis van trancy Afrikaanse polyritmes en zang-en-antwoord-vocalen. Ik ben dol op de manier waarop die ritmes zich ontwikkelen en continu in iets anders veranderen. Ik ben gefascineerd door het idee van geestelijke transitie en het idee dat geluiden en beelden dat kunnen bewerkstelligen. Dit is muziek voor rituelen, ontworpen om je naar een ander bewustzijnsniveau te brengen."

5. BREEKBAAR BRITS

Nick Drake - Pink Moon Beeld x
Nick Drake - Pink MoonBeeld x

Nick Drake - Pink Moon (1972)

"Subliem en op een bepaalde manier volkomen Engels. Als ik naar de folkliedjes van Drake luister, krijg ik spontaan beelden van landweggetjes waarop het tijdens Engelse zomeravonden zachtjes regent. Het heeft iets zo breekbaars en droefgeestigs dat ik er elke keer weer kippevel van krijg. Je voelt een naakte oprechtheid in de liedjes, die je in al hun weemoed somber zouden kunnen stemmen. Het feit dat hij dit album in zijn eentje opnam met akoestische gitaar, piano en die zachte warme stem, maakt het beluisteren ervan een nog intiemere ervaring. Maar er zit een lijdzame wijsheid in zijn muziek en teksten die je kracht en troost geven."

Onze recensie van Silver Eye vind je hier.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234