Vrijdag 06/08/2021

Adieu 2020Terugblik

De tien culturele hoogtepunten van 2020 die u (nog) niet te zien of te horen kreeg

Reclame voor 'No Time To Die' in Singapore. Beeld Photo News
Reclame voor 'No Time To Die' in Singapore.Beeld Photo News

Adieu 2020. De Morgen blikt terug op een apart cultureel jaar vol platen, series, films en andere culturele hoogtepunten. Vandaag: de culturele hoogtepunten die u niet te zien of te horen kreeg.

10. Taylor Swift op Werchter Boutique

Het grootste popfenomeen van de laatste jaren heet nog steeds Taylor Swift – dat moeten zelfs fans van Kanye West erkennen. Voor ontelbare fans is een optreden van la Swift dan ook een Groot Evenement, en om die reden stond 20 juni 2020 met stip aangeduid in de agenda van elke zichzelf respecterende ‘Swiftie’ in België. Op die dag zou ze immers aantreden op Werchter Boutique: na een concert in Vorst Nationaal, negen jaar geleden, nog maar haar tweede passage op een Belgisch podium.

Niet dus. Swift bracht met Folklore (24 juli) en Evermore (11 december) wel twee albums uit om haar fans te plezieren en zoet te houden, maar voor heel wat Swifties zullen al die nieuwe nummers de honger naar een live-ervaring enkel hebben aangewakkerd. Wanneer die honger gestild kan worden, is nog maar de vraag. Al kan de documentaire Folklore: The Long Pond Studio Sessions op Disney+ misschien als aperitief dienen.

Taylor Swift in 2019. Beeld Photo News
Taylor Swift in 2019.Beeld Photo News

9. ‘Fire Will Become Ashes, But Not Now’ (KVS)

Drie jaar geleden stond Kuzikiliza, een voorstelling van de Brusselse rapper en theatermaker Pitcho Womba Konga, te pronken in allerhande eindejaarslijstjes, ook in deze krant. In 2020 wilde Womba Konga dat trucje nog eens overdoen, maar zijn nieuwe voorstelling voor de KVS, Fire Will Become Ashes, But Not Now, komt enkel terecht in lijstjes met geannuleerde voorstellingen.

De inspiratie voor Fire Will Become Ashes, But Not Now komt uit The Fire Next Time, een tekst van de Afro-Amerikaanse schrijver en civil rights-activist James Baldwin (I Am Not Your Negro, If Beale Street Could Talk). Baldwin en Pitcho Womba Konga lijken een match made in heaven, een droomhuwelijk waarbij we maar wat graag als getuige wilden optreden. De uitnodiging geldt nog steeds, maar de datum is van maart 2020 verplaatst naar februari 2021.

Pitcho Womba Konga. Beeld RV Danny Willems
Pitcho Womba Konga.Beeld RV Danny Willems

8. Nick Cave & The Bad Seeds in het Sportpaleis

Het lijstje aan concerten die in 2020 werden geannuleerd is inmiddels langer dan de aaneenschakeling van alle velletjes wc-papier die de Belgische bevolking in 2020 hamsterde. Maar het concert waarvan de schrapping het meeste pijn deed, was misschien wel dat van Nick Cave & The Bad Seeds in het Sportpaleis. Op 30 april zou de Caveman andermaal een paar duizend zielen troosten, een kleine twee jaar nadat hij het leven van het voltallige publiek veranderde in de Antwerpse concerthal.

Aanvankelijk werd het een concert een jaar uitgesteld, naar 10 april 2021, tot The Bad Seeds op sociale media lieten weten hun volledige tournee alsnog te cancelen. Gelukkig bood Nick Cave ons zelf toch nog een beetje troost: in juni livestreamde hij het soloconcert Idiot Prayer, in november kwam de gelijknamige plaat uit: een herinnering aan wat had kunnen zijn, als dat verdomde virus geen stokken in de wielen had gestoken.

Nick Cave. Beeld AFP
Nick Cave.Beeld AFP

7. ‘The French Dispatch’

2020 was voor zowat iedereen een onwaarschijnlijk kutjaar, maar fans van Timothée Chalamet moesten nog een tikkeltje harder afzien dan de gemiddelde cultuurliefhebber. Niet alleen Dune werd uitgesteld; ook The French Dispatch werd van de programmering in de bioscopen geschrapt, en zal later in 2021 weer worden toegevoegd. Met het motto ‘honger is de beste saus’ proberen we intussen ons geduld te voeden.

De trailer van de nieuwe film van onze favoriete neuroot Wes Anderson (The Grand Budapest Hotel) is al een meesterwerkje op zich, en de cast leest als onze favoriete sterrenhemel. Niet alleen Chalamet treedt aan, maar ook Bill Murray, Frances McDormand, Saoirse Ronan, Edward Norton, Adrien Brody, Léa Seydoux, Tilda Swinton, Willem Dafoe, Benicio Del Toro en Owen Wilson. Heeft u echt nog meer argumenten nodig om naar The French Dispatch af te tellen?

Timothee Chalamet is maar één van de vele bekende gezichten in 'The French Dispatch'. Beeld Searchlight
Timothee Chalamet is maar één van de vele bekende gezichten in 'The French Dispatch'.Beeld Searchlight

6. Xander De Rycke: ‘Bekend & bescheiden’

“Er is maar één ding waar ik bang voor ben: dat mijn shows geannuleerd worden door het fucking coronavirus.” Dat vertelde komiek Xander De Rycke op 11 maart in deze krant, min of meer nét voor vrijwel al zijn shows werden geannuleerd door het fucking coronavirus. Bekend & bescheiden moest de grootste tournee uit zijn carrière worden, maar werd een slachtoffer van de annulatie-tsunami die de aardschok van corona veroorzaakte. Ook zijn mediaconférence, Houdt het voor bekeken, zou niet meer aanspoelen.

In de zomer kwam De Rycke wel met een minitournee, Uitgerust & immuun (De Rycke genas zelf van het coronavirus) en recycleerde hij de titel Bekend & bescheiden voor een tweede autobiografie. Wij blijven echter uitkijken naar de zaalshow met dezelfde titel: hopelijk biedt 2021 houvast voor fans van de scherpere comedy.

Xander De Rycke. Beeld © Stefaan Temmerman
Xander De Rycke.Beeld © Stefaan Temmerman

5. Sting op Gent Jazz

Sting en Gent Jazz, het is geen gemakkelijk huwelijk. Eigenlijk zou de frontman van The Police al in de zomer van 2019 op het podium van De Bijloke aantreden, maar werd toen geveld door een ziekte. Een jaar later blonk zijn naam terug bovenaan de affiche van de jaarlijkse muzikale hoogmis in Gent, maar deze zomer werd het hele festivalcircuit geveld door een ziekte.

Onder het motto ‘driemaal is scheepsrecht’ werd Sting alvast geboekt voor Gent Jazz 2021. “De goesting bij Sting is drie keer zo groot om er de derde keer de goede keer van te maken”, maakte organisator Bertrand Flamand zich sterk bij VRT NWS – al blijft het ook nu koffiedik kijken of festivals als Gent Jazz deze zomer zullen kunnen doorgaan. Anders zal Sting het spreekwoord ‘vierde keer, goede keer’ moeten uitvinden.

Sting. Beeld EPA
Sting.Beeld EPA

4. ‘Dune’

De lancering van de trailer van Dune, in september, leidde tot een collectief digitaal orgasme van sciencefiction-fans in alle uithoeken van het internet. Twee weken voor de jaarwisseling zou de nieuwe bewerking van Frank Herberts iconische roman, geregisseerd door Denis Villeneuve (Arrival) en met Timothée Chalamet in de hoofdrol, voor het eerst op het grote scherm te zien zijn: 18 december 2020 stond met stip gemarkeerd in de agenda van filmfans en van bioscopen, die in de fel gehypete blockbuster een kans zagen om het desastreuze 2020 toch een béétje te redden.

Die hoop is vervlogen. Dune staat nu ingepland voor 1 oktober 2021, meer dan een jaar na de release van de trailer. Bovendien verschijnt de film dan niet alleen in de cinema, maar ook op het streamingplatform HBO Max: de redder van de bioscoop zou wel eens de doodgraver van de bioscoop kunnen worden.

Timothée Chalamet en Rebecca Ferguson in 'Dune'. Beeld AP
Timothée Chalamet en Rebecca Ferguson in 'Dune'.Beeld AP

3. ‘Yellow: The Sorrows of Belgium II’ (NTGent)

In 2019 – dat lijkt al zó lang geleden – waren er weinig theatervoorstellingen die zo over de tongen gingen als Black: The Sorrows of Belgium I: Congo van Luk Perceval. Het eerste deel van Percevals trilogie over de nationale trauma’s van België behandelde de kolonisatie, en verdeelde, op z’n zachtst gezegd, de meningen. Bevestigde Perceval net zelf zijn witte privileges, of was zijn voorstelling net een beenharde tackle van de Belgische neiging om de koloniale geschiedenis te negeren en te verdoezelen? Een ding is zeker: het leverde interessant theater op.

De vraag was dan ook: wat doet Perceval met de Belgische collaboratie ten tijde van de Tweede Wereldoorlog? Blijkt die thematiek een even gevoelige splijtzwam als de kolonisatie? En puurt Perceval uit die geschiedenis een even stevige, theatrale uppercut? In het beste geval weten we het in maart, een vol jaar na de geplande première van Yellow: The Sorrows of Belgium II: Rex.

In de schouwburg van NTGent voeren Bert Luppes, Peter Seynaeve, Chris Thys en Oscar Van Rompay een negenkoppige cast aan die één van de zwartste pagina’s uit de vaderlandse geschiedenis onder de loep neemt. De kans bestaat dat u de voorstelling briljant vindt, de kans bestaat dat u ze verschrikkelijk vindt. Maar u zál er iets van vinden, al is het met een jaar vertraging.

Luk Perceval.  Beeld Tom Verbruggen
Luk Perceval.Beeld Tom Verbruggen

2. The Strokes op Rock Werchter

Achttien jaar! De euro was nog maar net ingevoerd, en er bestaan inmiddels rockgroepjes die zijn opgericht door muzikanten die toen nog niet eens geboren waren: zó lang is het geleden dat The Strokes, New York’s finest, in België concerteerden. Toen Julian Casablancas en de zijnen op 26 februari 2002 in de Ancienne Belgique optraden, toerden ze nog met hun inmiddels legenadrisch debuut Is This It, en werden voorzichtig de eerste songs van opvolger Room on Fire getest.

Inmiddels zijn we alweer drie platen verder, en ter gelegenheid van hun meest recente album, The New Abnormal (2020), beloofden the saviours of rock-’n-roll eindelijk nog eens België aan te doen. Herman Schueremans kondigde op 22 januari, in tempore non suspecto, aan dat The Strokes op vrijdag 3 juli kwamen optreden op zijn uit de kluiten gewassen tuinfeestje in Werchter. Een maand eerder zouden ze overigens ook Best Kept Secret, in Nederland, aandoen: het Belgische publiek kreeg dus twee kansen om de belangrijkste inspiratiebron van Arctic Monkeys live aan het werk te zien.

Plot twist: na een concert in Seattle op 9 maart annuleerden The Strokes hun tournee. Een of andere pandemie gooide roet in het eten. Wie al achttien jaar wacht om het coolste vijftal uit de coolste stad uit de rockgeschiedenis live te zien, moet nog wat langer wachten. Op 12 juni 2021 staan The Strokes wel op Best Kept Secret – áls dat festival doorgaat, tenminste.

The Strokes-frontman Julian Casablancas tijdens een concert in 2019. Beeld Amy Harris/Invision/AP
The Strokes-frontman Julian Casablancas tijdens een concert in 2019.Beeld Amy Harris/Invision/AP

1. ‘No Time to Die’

De vijfentwintigste James Bond-film, en de laatste met Daniel Craig in de hoofdrol: het had misschien wel hét filmevenement van 2020 moeten worden. Met een budget van 250 miljoen dollar is No Time to Die bovendien één van de duurste films aller tijden: we hoeven er geen tekeningetje bij te maken dat de verwachtingen voor Bond #25 bijzonder hooggespannen zijn.

Maar tegen de superschurk die COVID-19 heet, heeft ook James Bond geen verhaal. Eigenlijk stond No Time To Die al ingepland voor het najaar van 2019, maar productieproblemen – regisseur Danny Boyle (Trainspotting) trapte het af na een meningsverschil met de producenten, en Cary Joji Fukunaga (True Detective) kwam in zijn plaats aan boord – leidden tot vertraging. In april 2020 zou James Bond de bioscopen onveilig komen maken – en dan brak de pandemie uit. No Time to Die was de eerste grote film die werd uitgesteld: kwestie van het wereldwijde publiek gelijktijdig te kunnen bereiken.

Was het te optimistisch om te denken dat alle bioscopen tegen half november weer open zouden zijn? Misschien wel. Hoe dan ook bleven Bond-fans ook dit najaar op hun honger zitten: No Time to Die is andermaal vertraagd. De releasedatum staat momenteel op 2 april 2021. Hopelijk is James Bond tegen dan gevaccineerd, en kan hij veilig en wel het publiek vergasten op zijn spionnenstrapatsen.

Daniel Craig als James Bond in 'No Time To Die' Beeld rv
Daniel Craig als James Bond in 'No Time To Die'Beeld rv
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234