Maandag 23/11/2020

Interview

De tekenende therapeuten van ‘Iedereen beroemd’: ‘Die verhalen blijven plakken’

Penelope Deltour en Sassafras De Bruyn.Beeld Thomas Sweertvaegher

Elke week opnieuw demonstreert de Iedereen beroemd-rubriek ‘De mooiste herinnering’ dat één beeld zoveel meer kan zeggen dan duizend woorden. Met dank aan Sassafras De Bruyn en Penelope Deltour, de illustratoren die de levens van hun gasten met potlood en penseel weten vast leggen op een vel papier. 

Het is een rubriekje dat amper vier minuten duurt. Maar die vier minuten zijn wel van het mooiste dat je in een doorsnee televisieweek te zien krijgt. In ‘De mooiste herinnering’ komt elke dinsdagavond iemand vertellen over zijn of haar dierbaarste herinnering en waarom dat ene moment zo speciaal is. Tijdens dat vertellen wordt er getekend. De eerste 45 afleveringen hield Sassafras De Bruyn het potlood vast. Tegenwoordig zet Penelope Deltour de herinneringen van haar gasten op papier. Wanneer het verhaal stopt, is ook de tekening klaar en krijgt de verteller te zien hoe zijn of haar verhaal er op papier uitziet. 

“Ook voor ons is dat een heel spannend moment”, vertelt De Bruyn. “Die mensen vertrouwen je een heel intiem verhaal toe. Hun dierbaarste herinnering. Je wilt die niet verpesten. De eerste paar keren had ik daar echt schrik voor. Ik dacht dat mensen kwaad zouden worden. Omdat wat ik had getekend niet genoeg leek op wat ze echt hadden meegemaakt.”

“Het is intens om zo direct in contact te treden met je publiek”, vult Deltour aan. “Als illustrator ben je dat rechtstreekse contact niet gewoon. Op het moment dat je zo'n tekening afgeeft, ben je heel kwetsbaar. In elke tekening zit ook een stukje van jezelf.” Gelukkig zijn de reacties tot nu eensluidend positief. De Bruyn: “Het is heel gek om te zien hoe groot de impact van zo’n tekening kan zijn. Ik had dat nooit verwacht. Die soms heel emotionele reacties hebben mij ook als illustrator veranderd. Ik ben gaan beseffen dat er veel waarde zit in wat ik op papier zet.” 

Penelope Deltour aan het werk in 'Iedereen beroemd'.Beeld VRT

Proces

De vraag die beide dames sinds hun passage in Iedereen beroemd het vaakst voor de voeten krijgen, is deze: “Hoe kunnen jullie in vier minuten tijd zo’n mooie tekening maken?” Het antwoord dat ze dan steevast geven: “Dat kunnen we niet.” Aan elke opname gaat immers een proces vooraf. De verteller doet zijn verhaal op voorhand aan de Iedereen beroemd-redactie. De Bruyn en Deltour krijgen daar een opname van te horen. Kwestie van voorbereid achter de tekentafel te gaan zitten.

“Ik zou het in mijn broek doen mocht ik helemaal van nul moeten beginnen”, zegt Deltour. “Je wilt ook kunnen luisteren naar die mensen. Dat lukt niet als je zit te stressen omdat er nog niets op je blad staat.” Maar zelfs met de nodige voorkennis is het niet altijd evident om tot zo’n tekening te komen. De Bruyn: “Soms vertellen mensen een lang uitgesponnen liefdesgeschiedenis gespreid over jaren en verschillende plaatsen. En dat moet jij dan allemaal op één A3'tje samenvatten.” (lacht)

Het is zaak de essentie te vatten, leggen De Bruyn en Deltour uit. “Ik luisterde meestal maar één keer", zegt De Bruyn. “Kwestie van niet te verdwalen in onnodige details. Daarna ging ik op zoek naar wat voor mij het kernwoord of het overheersende gevoel van zo’n verhaal was. Meestal deed ik dat al wandelend. Dat gaf me op een of andere manier inspiratie.” Ook Deltour heeft haar ritueel om zo’n tekening voor te bereiden. “Misschien klinkt het wat raar, maar ik beluister die verhalen meestal in het bad. Dat helpt me om in een bepaald soort rust te komen. Bovendien gaat het vaak om behoorlijk zware verhalen. Die beluister ik liefst wanneer ik iets aan het doen ben dat ik heel graag doe. En ik zit nu eenmaal heel graag in bad.” 

Comfortzone

Maar zelfs met een plan van aanpak krijg je zo’n mooiste herinnering niet op vier minuten op papier. Anderhalf uur tot twee uur duurt zo’n tekensessie. “Ook omdat het behoorlijk ver uit onze comfortzone is”, zegt De Bruyn. “Als illustrator werken we meestal in onze eigen cocon, waarin we ons veilig voelen. Tijdens die opnames staat er ineens een cameraploeg op je vingers te kijken en krijg je vragen als: ‘Stoort het dat we onder je elleboog filmen?’ of ‘Kun je je haar eens van voor de tekening weghalen?’. Dat is toch een andere manier van werken. Je wilt ook spannende televisie maken. In de opbouw van de tekening hou je daar rekening mee. Ik probeerde altijd te eindigen met een detail of een opvallend accent.” 

Penelope Deltour en Sassafras De Bruyn.Beeld Thomas Sweertvaegher

Dat het hele proces op tv veel korter lijkt, leidt soms tot misverstanden. “Ik heb een aantal keer een voorstel van een bedrijf gekregen”, vertelt De Bruyn. “Mensen die me uitnodigen op hun personeelsfeest waar ik dan – aan een tempo van vijf minuten per tekening – van alle werknemers hun mooiste herinnering op papier kon zetten. (lacht) Daar heb ik feestelijk voor bedankt.” 

Ook Deltour krijgt sinds ze op tv te zien is geregeld werkaanbiedingen. En net zoals op televisie zijn dat vaak behoorlijk heftige verhalen. “Gisteren had ik nog een huilende mevrouw aan de lijn. Natuurlijk kan ik een tekening voor haar maken, maar ik weet niet of ze daarmee geholpen is. Ik heb haar dan maar de suggestie gedaan met een professional te praten. Het is ook een kwestie van zelfzorg. Ik ben geen therapeut, ik ben niet opgeleid om met dat soort verhalen om te gaan. Bij mij blijven die  plakken, vaak harder dan ik wil. Wanneer ik van een dag opnames thuiskom, moet ik bekomen. Dan is het even aan iemand anders om eten te maken.” (lacht)

‘De mooiste herinnering’, elke dinsdagavond in Iedereen beroemd op Eén

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234