Zondag 20/10/2019

Reportage

De smetteloze wereld van James Bond

Beeld Foto's Danjaq, LLC en United Artists Corporation

Gadgets, kostuums en andere Bond-rekwisieten zijn te zien in de Kunsthal van Rotterdam. Inclusief de strakke zwembroek uit Casino Royale.

Gevoel voor stijl had hij, James Bond. Maar het kwam hem niet aanwaaien. Als de tentoonstelling Designing 007: Fifty years of Bond Style -vanaf morgen te zien in de Kunsthal Rotterdam - iets duidelijk maakt, is het dat er een enorm team designers schuilging achter Bonds uitmuntende smaak.

Het driedelige pak van Sean Connery in de allereerste Bond-film? Dat was het werk van de befaamde Londense kleermaker Anthony Sinclair, die de zandlopervormige pakken sindsdien niet meer kon aanslepen. Het pak van Pierce Brosnan, geheimagent 007 tussen 1995 en 2002, kwam van het Italiaanse modehuis Brioni.

De smetteloze, perfect gesneden pakken bepaalden voor een belangrijk deel Bonds imago; hij is tenslotte een man die na een krankzinnige achtervolging, waarbij hij ternauwernood aan de dood is ontsnapt, eerst even controleert of zijn manchetknopen nog dichtzitten.

Maar zijn stijl omvat meer dan kleding. 'Van de vloerbedekking tot het plafond, van de asbakken tot de lampenkappen, alles moet altijd perfect zijn.' Op de perspresentatie van Designing 007, vrijdagmiddag in de Kunsthal, legt Lindy Hemming uit hoe belangrijk uiterlijkheden zijn voor de filmserie. Hemming was kostuumontwerpster voor vijf van de 23 officiële Bond-films en werkte mee aan de tentoonstelling.

Beeld Foto's Danjaq, LLC en United Artists Corporation

Designing 007 bevat een indrukwekkend aantal kostuums, gadgets en andere rekwisieten. Van de prachtige decortekeningen van tweevoudig Oscarwinnaar Ken Adam, verantwoordelijk voor de extravagante look van de vroege Bond-films, tot het zilveren gebit van Jaws, de door Richard Kiel gespeelde schurk uit The Spy Who Loved Me en Moonraker. Van de jurk van Famke Janssen (Xenia Onatopp in Goldeneye) tot de vlijmscherpe hoed van Oddjob uit Goldeneye en het gouden pistool van Scaramanga uit The Man with the Golden Gun.

De expositie volgt de klassieke structuur van een Bond-film, waarbij de held eerst op het hoofdkwartier van de Britse veiligheidsdienst een nieuwe opdracht krijgt, vervolgens voorzien wordt van de nieuwste technische snufjes en daarna afreist naar exotische oorden om tegen slechteriken te strijden.

Er is een gouden kamer (met een ronddraaiende, goud geschilderde replica van Bondgirl Honor Blackman) een casinokamer en een schurkenkamer. Het fraaist is de gadgetruimte, waar technische handigheidjes te vinden zijn als een bezem-radiozender, het camerapistool, de radarhark en natuurlijk de Lotus Esprit, een auto die tevens onderzeeër is.

Bond zelf is er ook, als wassen beeld. Nonchalant leunt Sean Connery tegen zijn Aston Martin DB5. De auto is een origineel uit de film, zoals het overgrote deel van de stukken in de tentoonstelling origineel is. Alleen van de eerste Bond-film, Dr. No, is bijna niets bewaard gebleven.

Vrijwel alle rekwisieten worden vergezeld van filmfragmenten of foto's. Handig: als je niet meer weet waar de strakke herenzwembroek in de vitrine je aan doet denken, herinnert een foto ernaast aan het moment dat Daniel Craig in Casino Royale uit het water kwam. Stijlvol.

Designing 007: Fifty years of Bond Style, Kunsthal Rotterdam, 12 oktober 2014 - 8 februari 2015.

Beeld EPA
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234