Vrijdag 03/04/2020

Slimste Mens

‘De Slimste Mens ter Wereld’ krijgt 30.000 euro boete na overtreden van reclameregels

Peter Van De Veire won ‘De Slimste Mens’ in 2018.Beeld VIER

De zender VIER heeft twee keer de Vlaamse reclameregelgeving overtreden in ‘De Slimste Mens ter Wereld’ en moet daarom boetes van 20.000 en 10.000 euro betalen. Dat meldt de Vlaamse Regulator voor de Media (VRM). De grootste boete krijgt de zender omdat hij de programmamakers een sponsorend biermerk liet voortrekken.

In een filmpje tijdens de ronde ‘Open Deur’ in de populaire quiz kwamen in de uitzending van 25 oktober 2018 flesjes van verschillende biermerken in beeld. Een flesje van het merk Hapkin kwam daarbij veel langer en prominenter in beeld. Dat merk wordt gemaakt door Alken-Maes, dat ook sponsor was van ‘De Slimste Mens’.

Uit het onderzoek van de regulator bleek dat de keuze voor Hapkin een bewuste redactionele keuze was, rekening houdend met de belangrijke sponsorovereenkomst. Oorspronkelijk zouden de programmamakers een biermerk van een concurrent in het filmpje hebben willen gebruiken, maar de zender zou zelf uitdrukkelijk gevraagd hebben om dat te veranderen naar het merk van de sponsor.

Aldi

En dat mag volgens het Vlaamse mediadecreet niet. Bij gesponsorde programma’s mag de inhoud niet worden beïnvloed door de sponsor op zo’n manier dat de verantwoordelijkheid en de redactionele onafhankelijkheid van de omroeporganisatie worden aangetast. De VRM is van oordeel dat SBS België, het bedrijf boven VIER, het mediadecreet met de voeten heeft getreden en legt daarom een boete van 20.000 euro op.

De zender ging bovendien nog eens in de fout. Tijdens de uitzending op 11 december 2018 werd een sponsorboodschap van ALDI uitgezonden die niet in overeenstemming was met hetzelfde mediadecreet. Een sponsorvermelding mag niet rechtstreeks aansporen tot de levering tegen betaling van goederen of diensten. VIER ging daartegen in de fout, met een boete van 10.000 euro als gevolg.

De zender legt zich neer bij de boetes en zal de zaak verder intern opvolgen, zegt woordvoerder Kristof Demasure. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234