Vrijdag 06/12/2019

Televisie

De roze loper rolt uit in Cannes: serievreters, maak je warm voor veel vers voer

Acteurs Frank Lammers en Tom Waes in 'Undercover', in 2019 op Eén te zien. Beeld vrt

Vergeet het filmfestival van Cannes, voortaan is het Canneseries, dat alleen maar tv-reeksen vertoont. Zo'n festivals worden steeds talrijker, maar zijn ze ook echt even belangrijk en relevant als een filmfestival?

De rode loper is roze en de vedetten hebben lang niet de allure van George Clooney of Angelina Jolie. Sidse Babett Knudsen (Borgen) en Patrick Dempsey (‘McDreamy’ uit Grey’s Anatomy) moeten zowat de bekendste namen zijn die je dezer dagen op La Croisette kunt zien. Of Tom Waes natuurlijk, die als hoofdrolspeler in het voor de competitie geselecteerde Undercover  ook op de roze loper zal mogen lopen. 

Toch zijn de ambities groot voor de eerste editie van Canneseries, zegt directeur Benoit Louvet. "Misschien wordt Canneseries even prestigieus als het filmfestival. Dat kan. We hebben nu veel publieksevenementen en tien series in competitie, maar er zijn nog veel mogelijkheden om uit te breiden. Het aanbod is enorm en de kwaliteit en creativiteit neemt alleen maar toe. Series zijn een kunst geworden, net zoals film dat is."

Canneseries is lang niet het eerste festival dat tv-reeksen ontdekt. Séries Mania, dat begin mei in Rijsel plaatsvindt, was een van de eerste en wellicht nog steeds het belangrijkste festival. Ondertussen zijn er nog flink wat bijgekomen, terwijl een filmfestival als dat van Berlijn ook steeds meer focust op series. Alleen, is het ook interessant voor de kijker? Een film is een mooi afgerond verhaal, maar van een serie zie je één, hoogstens twee afleveringen. Waarom zou je daarnaartoe gaan?

“Dit is voor de serieliefhebbers die iets nieuws willen ontdekken”, zegt Pieter Van Huyck van De Mensen, het productiehuis dat Undercover maakte. “Door het stijgende aanbod en de kwaliteit is daar ook zo’n publiek ontstaan.” Helen Perquy, die uitvoerend producente was van Tabula Rasa: “De kijker kan er uiteenlopende series bekijken en oppikken wat hij later wil zien.” 

Meer dan voor de kijkers is zo'n festival bedoeld voor de makers. “Voor een reeks als Tabula Rasa is Séries Mania en Berlijn heel belangrijk geweest”, zegt Helen Perquy. “In een vroege fase kun je er al internationaal geld aantrekken: alle grote producenten en distributeurs komen kijken wat in ontwikkeling is.”

“Als je mikt op buitenlandse financiering, is het belangrijk om op te vallen", zegt Van Huyck. "Door een prijs of een nominatie op zo’n festival kom je veel makkelijker in contact met coproducenten of financiers. Je maakt op die manier wat naam want het is toch een soort kwaliteitslabel dat je krijgt. Als we nu aan de praat raken met buitenlandse partijen, komt dat deels door die festivals.”

Een nominatie voor Undercover in Cannes helpt dus, mocht Pieter Van Huyck al vaststellen. "Andere distributeurs hebben me de voorbije weken gebeld omdat ze De Mensen beter willen leren kennen. Ik heb nu al afspraken met drie interessante mensen in Cannes. En Variety (het Amerikaanse vakblad, red.) heeft me ook al gebeld."

Fleur Pellerin, voorzitster van Canneseries en oud-Minister van Cultuur, komt aan op de openingsavond. Beeld REUTERS

Al kun je er op zo'n seriefestival ook zelf voor zorgen dat het buitenland sneller naar je toe komt door zelf een evenement op poten te zetten. Dat is wat Helen Perquy op Séries Mania wil doen met 'Belgian Bright'. De VRT en RTBF zullen er samen met de productiehuizen en scenaristen op een kleine twee uur hun reeksen in productie of ontwikkeling voorstellen. Daarna volgt nog een netwerklunch waar ze driehonderd man verwachten.

"Grote internationale spelers à la Netflix kan ik niet naar de VRT krijgen", zegt Perquy. "Maar naar zo'n evenement komen ze wel, omdat ze daar in een vroege fase kunnen zien wat voor hen de moeite kan zijn. Daarom ook dat we samenwerken over de taalgrenzen heen. Door alles te bundelen is het veel efficiënter. De Scandinaven werken ook over de grenzen heen met hun 'Scandi Noir'. Met 'Belgian Bright' zetten we nu ook samen de stap naar de internationale fictiemarkt."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234