Vrijdag 18/10/2019

Strips

De Rode Ridder is nu de Red Rider: een goedbedoelde fuck you aan Willy Vandersteen

Johan is niet langer een middeleeuwse ridder, maar een ruige 'held' op een motor. Beeld rv

Johan de Rode Ridder op een motor, Merlijn als uitgerangeerde circusfreak en Bahaal aan het hoofd van Al Qaida. Willy Vandersteens ridderreeks was nooit zo donker, eigentijds of wreed als nu. Vier jaar werd aan dit drieluik gewerkt. Het eerste Red Rider-album verschijnt woensdag.

Een oud kleitablet met daarop zowel enkele cryptische tekens, het symbool van Bahaal en de namen van scenarist Lectrr, tekenaar Stedho en Johan Desmedt, de man die zich sinds vier jaar met zijn The Wolfpack – een creatief labo van Vlaamse en Nederlandse stripauteurs – buigt over de restyling van zowat alle klassiekers van Willy Vandersteen.

Desmedt houdt wel van een grapje. Net zoals bij Amoras, waarvoor hij zijn auteurs en redacteurs bedankte met een morbide versie van Schanulleke – een wat groenig gekleurde lappenpop met een kaal hoofd en een slecht verzorgd litteken als mond – werd ook het team achter Red Rider gesoigneerd. Niet alleen met een kleitablet, maar ook met Lego-mannetjes van de hoofdfiguren. “Ons universum gaat tijdens de productiefase zo veel verder dan enkel de strip”, wist Desmedt.

Het is Standaard Uitgeverij menens: hun oude klassiekers hebben niet alleen nood aan een restyling, ze mogen gerust ook overgeheveld worden naar de moderne tijd. Kosten noch moeite worden daartoe gespaard. J.Rom deed het minder, maar Amoras was een succes en dus staan ook andere projecten rond oude Vandersteen-titels in de startblokken. Desmedt waakt er als een kloek over. “We proberen enkel met de ogen van vandaag naar ons culturele erfgoed te kijken”, vat hij het hele idee erachter samen.”

Conservatief

Amoras doorstond vreemd genoeg het oordeel van de als conservatief bekendstaande Vlaamse striplezer. Toen tekenaar Stedho een halfjaar geleden proefgewijs enkele Red Rider-tekeningen vrijgaf via sociale media, konden ook die op heel wat goedkeuring rekenen. Of Johan de Rode Ridder nu een verweerde en getroebleerde smoel had, op een motor reed of zijn blote kont toonde onder de douche: her en daar waren ze hoorbaar, de juichkreetjes. Het viel nogal mee met die traditionele striplezers.

Tekenaar Stedho en scenarist Lectrr hebben met Red Rider hun eigenzinnige versie mogen creëren. Merlijn kreeg de naam Merle Fairweather, hoofdschurk Bahaal werd Urbas B’Hal. De ene blijkt een drankverslaafde circusfreak, de andere staat aan het hoofd van Al Qaida. Met zijn ruwe, schetsmatige stijl leidt Vlaming Stedho dit apocalyptische scenario succesvol in goede banen.

Cartoonist Lectrr had geen ervaring met het schrijven van lange avonturen. Maar hij brengt het er verbazend goed vanaf. Door de ridder vanuit zijn wat gezapige middeleeuwse isolement in een door Al Qaida/Bahaal gedomineerde moderne slangenkuil te smijten, heeft hij zijn publiek meteen vast. Het gaat te snel om je druk te maken waarom nergens de rode loper voor deze held werd uitgerold. Sterker: In dit eerste deel is Johan niet meer dan een edelfigurant. Verder dan het leveren van een postpakket, het redden van een vrouw en een spectaculair ongeluk, laat Lectrr hem niet meespelen. Dat stoort allerminst. Integendeel. Vriend Johan is namelijk niet langer. Enkel archetypisch is het dezelfde held. De ridder van weleer is hier in geen velden of wegen te bekennen. Alles kan en mag.

Het gaat niet zo goed met Merlijn. Beeld rv

Red Rider is een welgemeende en vooral goedbedoelde creatieve ‘fuck you’ aan het adres van zowel Vandersteen als diens opvolger Karel Biddeloo. Vandersteen – ook nooit vies geweest van wat commercie – zou zijn oordeel over dit album wellicht samenvatten in ware Suske en Wiske-stijl: met een smalende knipoog.

Uit bij Standaard Uitgeverij, 56 pagina’s, 7,99 euro. De twee overige delen verschijnen in november en december.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234