Maandag 08/08/2022
null Beeld Stefaan Temmerman
Beeld Stefaan Temmerman

Filmblog

De rode loper? Acteren quoi, maar dan lastiger

Filmjournalist Kurt Vandemaele blogt elke dag zijn ongezouten mening, recht vanuit Gent.

Kurt Vandemaele

Vijf uur aan een stuk plichtplegingen stonden op de agenda van de kopstukken van 'D'Ardennen'. Lachen, glimlachen, poseren, een quote geven, nog een vraagje beantwoorden, handjes schudden... acteren quoi, maar dan lastiger. Omdat je geen take kunt herhalen, en omdat ieder moment juist moeten zitten, want het kan verkeerd geïnterpreteerd worden.

Maar ze gleden als op een wolkje die muur van opdrachten op. Gesteund door de hype die vooraf al rond de film hing. Terwijl de vele genodigden aan de verschillende schermen van de Gentse Kinepolis gekluisterd zaten, mochten Veerle Baetens, Jeroen Perceval, Kevin Janssens en regisseur Robin Pront ook nog vlug de gewone betalende kijker - die er een swingende fuif bovenop kreeg - gaan groeten in de Vooruit.

Dat deden ze zonder producent Bart Van Langendonck, die alleen de wacht hield in Kinepolis. Eventjes licht opgeschrikt toen juryvoorzitter Alan Parker halverwege de film de zaal verliet. Gelukkig slechts voor een vlug plasje. Gratis bovendien. Dat is één van de geneugten van het jaarlijkste Film Fest: twee weken lang sponsort een bank ons aller gezeik en rekent Madame Pipi ons niets aan in de Gentse filmtempel.

Kevin Janssens op de rode loper van Film Fest Gent. Beeld Stefaan Temmerman
Kevin Janssens op de rode loper van Film Fest Gent.Beeld Stefaan Temmerman

De veel-te-veelste sigaret

Terug in Kinepolis stond regisseur Robin Pront meer buiten dan binnen, om zijn veel-te-veelste sigaret te roken. "Nee, ik ben niet zenuwachtig", bleef het jonge supertalent herhalen, "alleen ongerust. Door al die goeie kritieken. Bang dat mensen gaan zeggen: 'Ik dacht dat het zo goed was. Was het dat maar?'"

Hij stond te blinken in zijn dure pak. De Gentse kostuummaker Carbonella Suits had het zelf aangeboden: kostuums op maat voor alle mannen in de cast. Ze waren zich vooraf gaan laten opmeten. Alleen Robin had wegens de drukte de afspraak niet gehaald. Toen hij zich eindelijk bij de costumier aanmeldde, was het te laat om nog een pak op maat te maken. Een toonzaalmodel dan maar. Hij mocht het doen met het exemplaar dat, naar we ons lieten influisteren, 10.000 euro kostte. Had te maken met de zilverdraad die erin gebruikt was. Geen wonder dat hij stond te schitteren.

Usain Bolt en indigestie

Ook artistiek directeur Patrick Duynslaegher mocht gezien zijn in zijn pak met zijn donkerroze das als kleurrijk accentje. Hij was het die het eerste applaus in ontvangst mocht nemen voor de film. Geen staande ovatie, maar dat was te begrijpen, als het publiek een film heeft gezien die met een dreun eindigt. Een uppercut. Dan klauter je niet meteen recht. Wel een warm, enthousiast en oprecht applaus.

Bij de eerste zaal was Patrick nog op zoek naar de entertainer in zichzelf. Kevin Janssens' anekdote over de struisvogels werkte wel. Die werd behouden: over hoe Robin zijn acteurs aanzette om voor een opname wat dichter bij die toch wel indrukwekkende beesten te gaan staan. Tot ze plots opgeschrikt werden en recht op de camera kwamen afgestormd. De regisseur met de grote mond zette een spurt in waarmee hij Usain Bolt het nakijken zou hebben gegeven. En dan was er nog dat verhaal van Veerle. Over Jeroen die bij de grote kerstscène aan tafel verscheen met een reuzehonger: frieten en stoofvlees à volonté. Het kon niet genoeg zijn. Maar wat hij in take 1 at, moest hij ook in take 5 achter de kiezen duwen. Voor de continuïteit. Dat soort verhalen, over indigestie en meer.

Kurt Vandemaele. Beeld Stefaan Temmerman
Kurt Vandemaele.Beeld Stefaan Temmerman

"Film met kloten"

Het publiek lustte het wel en schoof blij en voldaan aan voor de receptie. We zagen een mousse van rode bieten met gerookte makreel voorbij schuiven. En ander lekkers. En vingen vooral zeer tevreden reacties op: 'Dat was nog eens een openingsfilm!', afgewisseld met: 'Eindelijk nog eens een Vlaamse film met kloten!' 30.00 man, die gevoederd en gelaafd moesten worden. En allemaal leken ze de drang te voelen om hun mening te delen: 'Ik heb altijd gezegd dat die Kevin Janssens een straffe acteur was. Hij zat gewoon in de verkeerde rollen... of 'Jeroen Perceval is altijd goed, maar het was van 'Dagen zonder lief' geleden dat hij nog zo goed was.'

En Robin Pront? Die stond buiten een sigaretje te roken. Misschien al wachtend op Colin Farell. Om te zien welk pak hij zou dragen. Ze zijn hem nu gaan oppikken. Straks is hij in Gent. Voor 'The Lobster'. Zou hij graag kreeft eten? Gaan we hem maar niet vragen. Want zijn planning zit vol. Afgemeten interviews, wat handjes schudden, hier en daar wat foto's, een stuk of wat selfies, en vanavond alweer het vliegtuig op. Wellicht strak in het pak. Sterren moeten er wat voor over hebben om te blijven fonkelen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234