Woensdag 23/10/2019

Racisme

De racistische tweet te veel: ABC ontslaat populaire tv-ster Roseanne

tv-ster Roseanne Barr wordt door ABC de deur gewezen na een zoveelse racistische tweet Beeld AFP

Een racistische tweet is voor de Amerikaanse zender ABC voldoende om tv-ster Roseanne Barr de deur te wijzen. Afgaand op wat ze de voorbije jaren schreef, zou dit vroeg of laat gebeuren.

"De Moslimbroederschap & Planet of the Apes hebben een baby = vj." De vj in kwestie is Valerie Jarret, voormalig adviseur van Barack Obama. Jarret is afro-Amerikaans en volgens samenzweringstheorieën heeft ze banden met de Moslimbroederschap. Daarover tweeten kun je als dom bestempelen, haar vergelijken met een aap is een pak minder onschuldig. 

ABC, het Amerikaanse tv-netwerk dat Barrs sitcom Roseanne uitzendt, kan niet lachen met de racistische tweet. Nog geen halve dag nadat die dinsdag online kwam – Barr had zich al geëxcuseerd voor haar 'slechte grap' – besliste ABC de reeks te schrappen. "Roseannes uitspraak op Twitter is afschuwelijk, weerzinwekkend en in strijd met onze waarden", was topman Channing Dungey duidelijk. 

Niet evident, want de nieuwe reeks van Roseanne was dit voorjaar een groot succes. Iets meer dan twintig jaar na het laatste seizoen was de terugkeer een schot in de roos, met gemiddeld meer dan twintig miljoen kijkers. Dat ABC een nieuw seizoen besteld had, was meer dan logisch.

Nochtans wist ABC dat het met Roseanne Barr een tv-maker in huis had die voor veel controverse kon zorgen. Terwijl ze vroeger tegen Reagan, Bush of Sarah Palin was en in 2012 nog poogde om presidentskandidate voor de groenen te worden, verhuisde ze daarna naar de andere kant van het politieke spectrum. De laatste jaren bazuinde Barr geregeld samenzweringstheorieën rond en maakte ze zelfs racistische verwijten. Wie de Twitter-tijdlijn van Barr doorneemt, zal enkele malen met de ogen knipperen.

In 2013 omschreef ze Susan Rice, de nationale veiligheidsadviseur van Obama, als "a man with big swinging ape balls". Huma Abedin, lid van Hillary Clintons presidentiële campagneteam, noemde ze destijds 'een vuile nazihoer'. Over Chelsea Clinton tweette ze deze week dat ze getrouwd was met een neef van investeerder en multimiljardair George Soros. Toen Chelsea Clinton dat ontkende, diepte Barr de theorie op dat Soros een nazi is die andere joden aangaf zodat die in de Duitse concentratiekampen vermoord werden en hij hun rijkdom kon stelen.

Susan Rice, de nationale veiligheidsadviseur van Obama, in 2016. Beeld AP

Working class

Haar tweets zijn ge­fun­de­nes Fres­sen voor een verdeelde Verenigde Staten, waar de kloof tussen voor- en tegenstanders van Trump alleen maar groter lijkt te worden. Roseanne Barr schaarde zich in het Trump-kamp en dat is volgens vele media een van de verklaringen voor het succes van Roseanne. De serie gaat over de Amerikaanse working class, een doelgroep die nauwelijks of niet aan bod komt in tv-reeksen.

Hoewel de naam Trump niet valt in de reeks, is de politieke ondertoon duidelijk. Het personage dat Barr speelt, is een aanhanger van de huidige president, terwijl  haar fictieve zus pro-Clinton is. "Ik wilde altijd dat het een correcte weerspiegeling zou zijn van de samenleving waarin we leven", zei ze daarover aan The New York Times. "De helft van het land stemde voor hem. De andere helft niet. Het is gewoon realistisch." Trump zelf was er blij mee, want hij feliciteerde Barr na de succesvolle terugkeer. 

Heeft ABC het dan gemunt op Roseanne Barr omwille van haar politieke voorkeur? Het lijkt de makkelijke uitleg voor wie Hollywood als een links bastion beschouwt dat een afkeer heeft van Trump. De president voedde die theorie door op Twitter te zeggen dat Disney-baas Bob Iger, dat eigenaar is van ABC, hem nooit gebeld heeft om zich te verontschuldigen voor de 'vreselijke verklaringen' die over hem gemaakt zijn op ABC. "Misschien kreeg ik gewoon nooit zo'n telefoontje?"

Alleen ging de tweet van Barr nog stukken verder dan politiek partij kiezen. Racisme is een no-go voor bedrijven. omdat het niet strookt met hun waarden. Omdat adverteerders er niet mee geassocieerd willen worden. Omdat zoiets via sociale media in een mum van tijd wordt verspreid, groot gemaakt, en soms zelfs leidt tot oproepen tot boycot. 

Om grotere schade te vermijden kunnen ze niet anders dan snel ingrijpen, zegt William Klepper, professor aan de Columbia Business School, in USA Today. "Maak je waarden duidelijk. Zeg waar je voor staat en hou vast aan je ethische code. Maar als je wat wacht, iets probeert uit te leggen of je probeert te verdedigen, verlies je." Dat je dan een populaire tv-reeks moet slachtofferen, neemt ABC er dan maar bij.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234