Maandag 18/10/2021

De postume plundering van Kurt Cobain: No apologies?

null Beeld © rv
Beeld © rv

In de jaren 90 droomde hij van een soloplaat, maar pas twintig jaar na zijn dood krijgt Kurt Cobain dat voor elkaar. Deze zomer ligt zijn solodebuut in de rekken. Smells like...Milk it?

Bent u een negative creep wanneer het nieuws van een postume soloplaat van Kurt Cobain u even doet juichen en dan huiveren? Blijkbaar wel, vindt Brett Morgen. De regisseur van de documentaire 'Montage of Heck' kreeg van weduwe Courtney Love en dochter Frances Bean Cobain vrije toegang tot Kurts kluizen, en werkte zich doorheen honderden uren audio- en beeldmateriaal van de overleden Nirvana-frontman. Daaruit wordt deze zomer een heuse soloplaat gepuurd. "De songs voelen aan alsof je met Kurt optrekt tijdens een hete zomerdag in Olympia in Washington, terwijl hij wat aan de snaren pulkt," glundert Morgen in het webzine Bedford + Bowery.

Voor alle duidelijkheid: het betreft geen nieuw studiowerk van Nirvana. "Dit is een plaat van Kurt Cobain", drukt Morgen iedereen op het hart. "Je hoort hem dingen doen die je nooit van hem had verwacht."

Net daarom is enige scepsis aangewezen. In 'Montage of Heck' werd immers de suggestie gewekt dat Cobain als een geobsedeerde perfectionist waakte over elk detail van zijn werk. En eerder haalde Courtney ook al verhalen op hoe de frontman zich vaak 'geniepig' verschanste in een inloopkast, om in alle beslotenheid aan zijn songs te schrijven.

Zou zo'n heimelijke controlefreak ooit zijn fiat geven om kladjes, probeersels en demo's wereldkundig te maken? De hamvraag is dan ook of het uitbrengen van Cobains huisvlijt zijn nagedachtenis niet aantast.

undefined

Postume plundering

De compilatie 'With The Lights Out' in 2004 gaf immers al aan dat de spoeling erg dun was. Die lijvige box set grossierde in tweederangs materiaal. Wie hoopte te parelduiken, was eraan voor de moeite. Eenzelfde lot bleek fans beschoren op de luxe-editie van 'In Utero': toen werd je gepaaid met de belofte van een 'forgotten tune', dat uiteindelijk klonk als een banaal, instrumentaal afleggertje van Shellac. Zélfs de officiële postume single 'You Know You're Right' stak bleek af tegen de muzikale mijlpalen op 'Nevermind' en 'In Utero'.

En toch maakt zich bij fans vast weer een gevoel van opwinding meester. De gedachte aan muziek van de patroonheilige van de grunge, die jarenlang onaangeroerd op de plank bleef liggen, doet natuurlijk dromen. Al span je de verwachtingen best niet te hoog. Twee weken geleden zette Morgen al een Beatles-cover van Cobain online: een mooie, maar gruizige versie van 'And I Love Her'. Hopelijk blijkt dat niet de kwaliteitsnorm op zijn soloplaat.

De '27 Club', het beruchte kransje artiesten dat zijn laatste adem uitblies op 27 jaar, blijkt al jaren een gegeerd slachtoffer voor postume plundering. Toen hij stikte in zijn eigen braaksel had Hendrix bijvoorbeeld amper vier langspelers achter zijn naam staan. Sindsdien verschijnen zowat elk jaar 'nieuwe' cd-boxen, en worden demo's opgepoetst. Heel wat van die platen zijn helaas wraakroepend waardeloos.

Hetzelfde geldt voor Amy Winehouse. Vijf maanden na haar dood kwam 'Lioness: Hidden Treasures' uit. Ondanks alle kritiek over lijkenpikkerij was die cd in ons land al meteen goed voor goud. In de eeuwige jachtvelden grazen dan ook voornamelijk cashkoeien.

Daarmee beland je bij de belangrijkste kwestie: wie draagt de grootste schuld voor ondermaatse postume releases? De geldgraaiende erven, of de fans die smachten naar een geluid vanuit het graf, zelfs al betreft het een vermoeid gereutel?

undefined

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234