Maandag 18/11/2019

Film

De poster maakt de film: ‘Clichés zijn helemaal niet slecht’

Drie opmerkelijke filmposters. Beeld rv

Deze week veroverde Disney het internet met een nieuwe filmposter voor Star Wars: The Rise of Skywalker. Dichter bij huis prijkt Koen De Bouw op de kleurrijke poster van Torpedo, de actiefilm die vanaf vandaag in de bioscoop te zien is. Wat steekt er nu juist achter zo’n filmposter?

Een filmposter dient, net als een trailer, om potentiële kijkers aan te trekken. Maar in tegenstelling tot zijn tegenwoordig veel prominentere broertje moet de poster overtuigen in luttele seconden. Wie tussen de lijnen van zo’n affiche leest, ontdekt een schatkist aan informatie. En zo’n opvallende filmposter waar de Vlaming de laatste weken niet kon naast kijken, is die van Torpedo, de debuutfilm van Sven Huybrechts die deze week in de zalen verschijnt.

“Voor Torpedo wilden we vooral niet vervallen in de typische oorlogsfilmposter”, zegt Matth Mouling, oprichter van designbureau James Bold Agency en ontwerper van de finale poster voor de film. “Veel ontwerpers zouden bij zo’n film grauwe en zware elementen toevoegen aan het beeld en dat wilden we absoluut vermijden. We kozen voor verzadigde kleuren en hebben effecten toegevoegd zodat het beeld bijna geïllustreerd lijkt, om het avontuurlijke van de film te benadrukken.” 

Volgens Mouling zijn er, naast de beelden, nog drie belangrijke aspecten aan een poster die het succes van een filmrelease kunnen bepalen: titel, naambekendheid en compositie.

De film ‘Patser’ van Adil El Arbi en Bilall Fallah, met de kenmerkende letters. Beeld Stefaan Temmerman

Op een goede filmposter, zegt Mouling, is de titel op zichzelf al genoeg om te suggereren wat je kunt verwachten van de film. Dat bevestigt conculega Hans Lettany van designbureau Titles, dat de eerste poster van Torpedo ontwierp. Daarop zie je alleen een donker beeld van een onderzeeër met de titel onderaan. Welke grote acteurs er meespelen is dan nog niet van belang, zegt Lettany. “We hebben de duikboot met bijhorende ontploffingen verwerkt in de titel en zo is die al teasend genoeg.” 

Lettany’s designbureau maakte eerder al de teaseraffiche voor de Vlaamse filmsensatie van vorig jaar, Patser, waarop je enkel de titel op een zwarte achtergrond ziet. “Voor ons waren de titel en het lettertype ervan genoeg om de lading van de film te dekken. Zo’n teaser moet kijkers nieuwsgierig maken, spanning opwekken en een bepaalde sfeer creëren. Dat deed het.”

De Bouw vs. Spielberg

Naast de titel speelt naambekendheid mee, meestal van de hoofdrolspelers en/of de regisseur. Als voorbeeld refereert Mouling aan de gouden jaren van de Oscar-winnende regisseur Steven Spielberg. “Er moest amper iets op zijn posters staan want mensen gingen toch kijken zodra ze zijn naam zagen.” 

In het geval van Torpedo gaat het om een onbekend verhaal van een debuterende regisseur, maar de film beschikt wel over een Belgische sterrencast. Volgens de Limburgse ontwerper staat een Koen De Bouw op je affiche vandaag nog steeds voor kwaliteit in Vlaanderen.

In de compositie krijgt De Bouw dan ook net dat tikkeltje meer aandacht. De hoofdrolspeler heeft een prominente plaats in het midden van de poster en is in verhouding groter dan zijn medespelers. Bewust, zegt Mouling: “We opteerden voor een typische avonturenfilmcompositie waarbij je de held in het groot ziet, omringd door de bijrollen. Met Thure Riefenstein bovenaan op de achtergrond staat de antagonist, die een killere tint krijgt om de verhouding met de andere personages te verduidelijken.” 

Acteur Koen De Bouw is nog steeds een keurmerk in de Vlaamse filmwereld. Beeld Joris Casaer

Een structuur die heel gebruikelijk lijkt te zijn in de filmwereld. Zelfs grootheden van de ticketverkoop als de Star Wars- en Marvel-films zijn duidelijk niet vies van deze typische compositie. Volgens Lettany is die driehoekscompositie vaak zelfs onvermijdelijk. "Producenten geven weleens de opdracht om alle belangrijke personages mee op de poster te zetten. Als dat meer dan tien personages zijn zoals bij Torpedo of The Avengers en je wilt ze op een visueel aantrekkelijke manier bijeenzetten, kom je op een verticale poster nu eenmaal gemakkelijk bij die formatie terecht.”

Cliché

Als iedereen dezelfde structuur gebruikt, is het dan niet cliché en ouderwets? “Filmposters in het algemeen zijn een groot cliché”, reageert Mouling stellig. De ontwerper spreekt over een ongeschreven boodschap tussen producent en kijker die de juiste verwachtingen creëert. “Bij horrorfilms denk je bijvoorbeeld al sneller aan zwarte achtergronden met bloederige beelden. Je hebt zo weinig tijd om iemand te overtuigen met een beeld. In twee seconden moet de passant snappen waar de film over gaat en of hij die wil zien.”

Ook Amira Daoudi, oprichter van Studio Daoudi die onder meer de finale filmposters maakte voor Rundskop en Patser, is het daarmee eens. “Clichés zijn helemaal niet slecht in onze branche. Het zijn tools die je kunt en zelfs moet gebruiken om je potentiële toeschouwers aan te spreken.” 

Wel nuanceert de Brusselse: “Ik wil de kijkers niet een foute piste opsturen, maar ik wil wel meer doen dan vertellen waar de film over gaat, zodat mensen de sfeer begrijpen.” Daoudi hanteert daarvoor vaak een minimalistische aanpak omdat je dan beter de essentie van de film in een beeld kunt vatten.

Alle drie de posterontwerpers komen zo, ondanks verschillende stijlen, tot dezelfde missie: vertel het verhaal in een beeld en creëer verwachtingen, maar probeer er wel nog je eigen draai aan te geven.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234