Zaterdag 31/07/2021

InterviewAB-directeur Tom Bonte

De plannen van de AB: ‘Een omgekeerde wereld: eerst online, dan misschien een livepubliek’

Tom Bonte begon in september als directeur van de AB. Hij heeft nog geen volle zaal mogen zien. Beeld © Stefaan Temmerman
Tom Bonte begon in september als directeur van de AB. Hij heeft nog geen volle zaal mogen zien.Beeld © Stefaan Temmerman

Met een nieuwe huisstijl komen ook nieuwe plannen. De deuren van de Ancienne Belgique zijn nog steeds gesloten, maar online wil de Brusselse concertzaal de komende maanden wel van zich laten horen. ‘Gaat dat altijd lukken? Dat weten we niet’, zegt directeur Tom Bonte. ‘Maar het is belangrijk dat we het proberen.’

“We hebben met al het personeel een pronostiek gemaakt: wanneer gaan we weer een full concert, met 2.000 mensen in de zaal, kunnen organiseren? Sommigen gokken nog voor de zomer, anderen denken pas in 2022, maar de meerderheid – en ikzelf ook – geloven dat het vanaf het komend najaar opnieuw mogelijk zou zijn.”

Sinds september is Tom Bonte directeur van de Ancienne Belgique, maar een volle AB-zaal heeft hij nog niet mogen zien. “Ik heb een aantal concerten mogen meemaken voor een beperkte capaciteit, met zo’n 200 man. Dat heeft ook maar anderhalve maand geduurd, tot november, en dan was het weer voorbij. Sindsdien zijn we gesloten. Dus het is toch een beetje een dubbel gevoel.”

2020 was een verliesjaar voor de AB, al bleef dat verlies dankzij maatregelen als de tijdelijke werkloosheid beperkt. “2021 zal ook sowieso een verliesjaar worden. Als de tijdelijke werkloosheid na maart niet verlengd wordt, gaan wij zwaar in het rood.”

Nieuwe stijl

Dat wil niet zeggen dat Bonte en de AB níets doen. Maandag werd een nieuwe huisstijl aangekondigd en bij die nieuwe stijl horen nieuwe plannen. “We wilden daar geen lege doos van maken. Achter de schermen gebeurt er al veel, zoals een pak artists in residence”, legt de directeur uit. En vanaf 8 februari, wanneer de week van de Belgische muziek aanvangt, zal de AB ook vóór de schermen weer van zich laten horen.

“De week van de Belgische muziek, van 8 tot 14 februari, is een beetje een vervanger van de MIA’s. We gaan daar een hele week op inzetten, met Bloom Town – een bijna documentair project, waarbij we Brussels opkomend talent in de kijker zetten. We willen ons meer dan ooit in de hoofdstad verankeren. We nemen een aantal korte livesets op en koppelen dat aan een gesprek met de artiesten. We brengen dat via onze eigen social media, maar ook via de nieuwe cultuurzender Podium 19, waarvan we heel die week het programma bepalen. Daarnaast is er Homegrown: een compilatie met liveopnames die we de voorbije maanden hebben vastgelegd, van Belgische artiesten, voor een beperkt of géén publiek. Dat zal ook online en op Podium 19 te bekijken zijn.”

Het logo van de AB. Beeld AB
Het logo van de AB.Beeld AB

In maart is het dan weer Black History Month, waarvoor de AB de handen in elkaar slaat met Black History Month Belgium. Een podcast, Guestlist, en een eigen videoreeks, ABXL, moeten de instrumenten worden waarmee de concertzaal bij gebrek aan liveoptredens Belgische of Brusselse artiesten in de schijnwerpers zet. In het kader van Black History Month focust AB op talent met Afrikaanse roots.

Virtuele concertzaal

Maar het meest in het oog springend is de virtuele concertzaal in 3D die Bonte eind maart wil openen. “Je kunt met een avatar de zaal binnenkomen. Vanaf eind maart willen we in die omgeving een aantal concerten inplannen, waar mensen dan virtueel aanwezig zijn.

“We willen ook dat mensen dan live kunnen reageren, dat ze emoties kunnen delen met de artiesten op het podium – zoals op een echt concert, eigenlijk. De virtuele AB zal trouwens ook een virtueel café hebben. Ik ben daar zelf heel benieuwd naar. Gaat dat altijd lukken? Dat weten we niet. Maar het is belangrijk dat we het proberen. De AB moet daarin een voortrekkersrol spelen.”

Als het aanslaat, wil de AB ook in de postcoronawereld gebruik blijven maken van die onlineplatformen. “Ik zie het als added value”, zegt Bonte. “Maar we weten dat een liveconcert onevenaarbaar is. Dit is geen vervanging.”

Voor een echt liveconcert blijft het hoopvol afwachten. “We werken nu een beetje in een omgekeerde wereld. Vroeger zouden we een concert boeken en daarvoor tickets verkopen, en eventueel een bijproduct verzorgen op social media. Nu vertrekken we van wat we online kunnen doen en als het mogelijk blijkt dat er een livepubliek bij kan, zullen we daarbij nog tickets verkopen.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234