Donderdag 20/01/2022

Media

De Persgroep mag Humo, Story, Teve-Blad en Vitaya overnemen

Sanoma-bladen Vitaya, Teve-Blad, Story en Humo worden binnenkort uitgegeven door De Persgroep. Beeld BELGA
Sanoma-bladen Vitaya, Teve-Blad, Story en Humo worden binnenkort uitgegeven door De Persgroep.Beeld BELGA

De Belgische Mededingingsautoriteit geeft groen licht voor de overname van de Sanoma-bladen Humo, Story, Teve-Blad en Vitaya, door De Persgroep Publishing. In het najaar zullen de redacties al naar de hoofdsite van het mediabedrijf in Kobbegem verhuizen. Alleen Humo mag (nog even) in Vilvoorde blijven.

BART EECKHOUT

Er werd uitgekeken naar de beslissing van de Mededingingsautoriteit, de overheidsdienst die onder meer concentratievorming in economische sectoren moet nagaan. De Persgroep Publishing is behalve eigenaar van De Morgen en Het Laatste Nieuws nu immers ook al uitgever van onder meer Dag Allemaal, TV Familie en Goed Gevoel. Door de overname van de Sanoma-titels zal die dominante positie op de markt van de tv- en societybladen nog gevoelig versterkt worden.

Toch lijken de voorwaarden die de Autoriteit aan de overname verbindt niet al te zwaar te wegen. Als De Persgroep Publishing (DPP) een titel wil stopzetten, moet het die eerst te koop aanbieden aan eventuele andere geïnteresseerden. Ook moet DPP beloven dat in de tv-bladen de aandacht voor andere zenders "niet in een onredelijke verhouding zal staan tot de aandacht voor de zenders van Medialaan", de tv-groep met onder meer VTM, waarin De Persgroep ook participeert.

Werk aan de winkel voor Story

Koen Verwee, CEO van De Persgroep Publishing, noemt de beslissing goed nieuws. "Het groen licht betekent dat we uit de startblokken kunnen schieten om de titels daadwerkelijk uit te geven."

Voorts moet De Persgroep Publishing garanderen dat het pocketformaat van Teve-Blad behouden blijft, alsook de pure focus op tv-programmatie. Voor Story moet minstens 20 procent van de inhoud anders blijven dan in Dag Allemaal. Was er dan een plan om van Story een kopblad (uitgave met andere titel maar zelfde inhoud) te maken van Dag Allemaal? CEO Verwee zegt van niet. "Van een kopblad is nooit sprake geweest. We hopen Story wel wat op een andere koers te zetten. Het blad doet het niet goed op de bladenmarkt, er moet dus wat veranderen."

Hoezo dan? "Daarvoor is het nog te vroeg. We willen dat traject samen met de redactie ondernemen, en we hebben nog geen gelegenheid gehad om diepgaand met de mensen van Story te praten." Zolang de verkoop onderzocht werd door de Mededingingsautoriteit hield Sanoma De Persgroep immers strikt weg van de over te nemen redacties, zodat geen concurrentiële informatie zou weglekken, mocht de deal alsnog verhinderd worden.

Nu het fiat van de overheid gegeven is, staat niets een snelle integratie van de Sanoma-magazines in de DPP-groep nog in de weg. Over inhoudelijke veranderingen moet het eerste woord nog gezegd worden, maar de fysieke integratie komt er al snel. Tegen oktober wordt verwacht dat de redacties van Story, Teve-Blad en Vitaya al van Mechelen kunnen verhuizen naar de De Persgroep-site in Kobbegem. Voor Humo, dat in Vilvoorde gehuisvest is, is er voorlopig nog geen plaats.

Toch lijkt het logisch dat ook de Humo-redacteurs op termijn een andere werkplek krijgen. Momenteel huizen ze nog in hetzelfde gebouwencomplex als hun vroegere eigenaar De Vijver/Woestijnvis. Dat is natuurlijk ook de grote tv-concurrent van Medialaan (VTM), waaraan De Persgroep-holding participeert. De gedachte dat Persgroep-baas Christian Van Thillo zijn wagen moet parkeren naast Woestijnvis-opperhoofd Wouter Vandenhaute telkens als hij eens bij Humo wil binnenwippen, lijkt toch een beetje absurd.

CEO Koen Verwee. Beeld BELGA
CEO Koen Verwee.Beeld BELGA
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234