Zondag 21/04/2019

Interview

"De overheid wil bijna niet dat de jonge, ondernemende generatie slaagt"

Van links naar rechts: Amélie Bakker, Nana Esi, Shirley Villavicencio-Pizango en Sophie Keij. Beeld Bob Van Mol

Het eigenzinnige muziek- en cultuurplatform Subbacultcha tipt deze maand in haar magazine 21 Belgische creatives die u moet leren kennen. Beeldend kunstenares Shurleey en grafisch collectief Atelier Brenda zijn er twee van.

"De beeldende kunsten worden in Vlaanderen door macho's gedomineerd. Gelukkig zijn we er", zal Sophie Keij (26) aan het einde van ons gesprek kirren. Aan girlpower inderdaad geen gebrek. Samen met Nana Esi (27) vormt Keij Atelier Brenda, af en toe worden ze versterkt door Amélie Bakker (24). Het is een collectief van creative directors en grafisch ontwerpers dat momenteel hoge toppen scheert met onder meer hun opwindende huisstijl voor de Brusselse Beursschouwburg.

Shurleey is dan weer het alter ego van beeldend kunstenares Shirley Villavicencio-Pizango (29). Geïnspireerd door de Mexicaanse cultfiguur Frida Kahlo en haar eigen Peruviaanse achtergrond maakt Villavicencio meesterlijke portretten die uitbarsten in kleur en positieve energie. Zowel Atelier Brenda en Shurleey staan deze maand op Subbacultcha’s shortlist van 21 Belgische creatives wier portfolio u dringend eens moet openslaan.

In undergroundkringen is Subbacultcha een begrip, in de eerste plaats omwille van hun lidmaatschapsformule. Voor een vast maandelijks bedrag kunnen cultuurfanaten naar een rist straffe concerten, filmvoorstellingen en tentoonstellingen. Bovendien krijgen ze er een magazine bovenop waarin alles wat anno 2017 Belgisch, obscuur en opwindend is, belicht wordt. De '20-somethings'-editie van deze maand staat dus in het teken van jong, creatief talent.

Het werk van Shurleey. Beeld Bob Van Mol

Wat betekenen 'creativiteit' en 'originaliteit' nog anno 2017?

Keij: "Instagram uniformiseert. Wereldwijd gaan interieurs, outfits en deco er hetzelfde uitzien. Iedereen wil immers de foto met de meeste likes en kijkt zo naar elkaar. Dat werkt verschralend. De kunst bestaat erin om prikkels, online en offline, in je op te nemen en er iets nieuws van te maken."

Esi: "De bestickering op de vitrine van de lokale nachtwinkel inspireert mij, maar evengoed een steengoede expo. Creatie is een proces van knippen en plakken. In de zoektocht naar je eigen artistieke praktijk ga je door fasen, het is deels door te kopiëren dat je een bepaalde techniek onder de knoop krijgt. Maar net doordat we zo eclectisch werken, zijn onze ontwerpen uniek."

Keij: 'Instagram uniformiseert.' Beeld Bob Van Mol

Is er een verschil tussen wat 'originaliteit' betekent voor grafisch ontwerpers en voor beeldende kunstenaars?

Bakker: "Als grafisch ontwerper communiceer je in de eerste plaats. Dan grijp je automatisch terug naar bekende ontwerpen die doeltreffend zijn om een boodschap over te brengen."

Villavicencio: "Als beeldend kunstenares worstel ik ook met die originaliteitsvraag. Lang heb ik gewerkt volgens de idee wat mensen mooi zouden vinden, maar ik werd ongelukkig. Vanaf dan besloot ik mijn eigen stijl te volgen. Maar nu nog krijg ik van mensen berichten dat ze op Instagram iemand hebben gezien die gelijkaardig werkt. Origineel zijn in deze wereld is moeilijk."

Het werk van Atelier Brenda. Beeld Bob Van Mol

Is het moeilijk om als twintiger de keuze te maken: ja, ik word beeldend kunstenaar en wil daar mijn brood mee verdienen?

Keij: "We hebben snel besloten om samen te werken."

Bakker: "Het eerste jaar was hard. Je verdient zo goed als niets en je werkt in de horeca om ruimte te hebben om te experimenteren."

Keij: "Het stigma rond horecawerk begrijp ik niet: bij mij deed die periode deugd om mijn gedachten te verzetten."

Nana Esi: 'Horeca al goed en wel, maar op den duur boet je aan drive in.' Beeld Bob Van Mol

Villavicencio: "Ik sta daar negatiever tegenover. Ik wil écht niet in de horeca werken. Ik wil me honderd procent voor kunst kunnen inzetten."

Esi: "Inderdaad, horeca al goed en wel, maar op den duur vreet het energie en boet je aan drive in. Zo ben ik nu zoals Shirley in een fase terechtgekomen dat ik voor Atelier Brenda wil gaan, zonder compromissen."

Is het eenvoudig om financieel het hoofd boven water te houden?

Keij: "Als je de balans opmaakt en ziet hoeveel je op het einde van de maand overhoudt… Het is een cliché, maar als jonge kunstenaar kan ik het echt niet genoeg benadrukken: ondernemen is loodzwaar in België. Kunst maken betekent hier knokken.”

Esi: "Ondernemen wordt nog te archaïsch bekeken. De overheid gaat uit van de idee: jij onderneemt en verdient veel geld dus moet je maar goed belast worden. Ze wil bijna niet dat de jonge, ondernemende generatie kunstenaars slaagt."

Villavicencio: 'Atelier Brenda ademt vintage en rock-'n-roll. Het doet me ook aan het toonaangevende Apartamento denken.' Beeld Bob Van Mol

Wat vinden jullie van elkaars werk?

Villavicencio: "Als ik me door mijn verwachtingen zou laten leiden, zou ik het werk van Atelier Brenda als heel mannelijk bestempelen. Net omdat er drie vrouwen achter zitten, is het zo verfrissend. Verder merk ik veel oude, vintage, rock-’n-rollelementen die mij wat aan het toonaangevende interieurmagazine Apartamento doen denken."

Keij: "Ik ken Shirley wat, en haar portretten zijn ontzettend persoonlijk. Een explosie aan kleuren die doet duizelen. Terecht heeft Subbacultcha haar tot veelbelovend talent gebombardeerd."

Villavicencio: "Dat is dan insgelijks."

De '20-somethings'-editie van Subbacultcha's magazine vindt u nu gratis in 600 culturele hotspots verspreid over heel Vlaanderen of op subbacultcha.be

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.