Woensdag 12/05/2021

BoekrecensieBoeken

De nieuwe thriller van Thomas Olde Heuvelt lijkt wel geschreven met het oog op een Netflix-serie

Thomas Olde Heuvelt, thrillerauteur.  Beeld ANP
Thomas Olde Heuvelt, thrillerauteur.Beeld ANP

Zijn vorige thriller Hex werd in ­recensies ‘gruwelijk goed’ ­genoemd. Met Orakel gaat Thomas Olde Heuvelt opnieuw de bovennatuurlijke toer op.

Hoofdpersonage Robert Grim uit Hex is terug. Wij dachten allemaal dat deze zenuwpees van een specialist in het bovennatuurlijke ten onder was gegaan in het door hekserij bezeten dorp Beek. Net als de rest van de gedoemde bevolking, trouwens.

Zoveel konden we lezen in Hex van Thomas Olde Heuvelt, maar in zijn nieuwe avontuur Orakel duikt Robert Grim (inmiddels 67) vanaf pagina 35 gewoon weer op. Met dezelfde cynische kijk op de wereld en een ­onverholen minachting voor autoriteit. Oké, hij ziet er wat verlopen uit in zijn appartement, waar hij door de overheid uit het zicht werd gehouden. ­Ongeschoren, plukkerig grijs haar, bril met hoornen montuur scheef op zijn neus. Hij drinkt te veel, met name de rokerige whisky Glenfiddich. Blijkbaar heeft hij de gruwelijke gebeurtenissen in Beek mentaal nog steeds niet ­verwerkt.

Maar als de wel heel geheime Nederlandse geheime dienst November-6 een beroep op hem doet, gaat hij mopperend akkoord. Zo’n comeback uit de as is alleen een cultheld gegeven. Robert Grim is dan ook een van Olde Heuvelts sympathiekste personages. Een mad scientist, het equivalent van Doc Brown uit Back to the Future.

Helaas was het even op hem wachten. Oorspronkelijk zou de lancering van Orakel op 19 januari plaatsgrijpen. Omwille van de coronatoestanden werd die verplaatst naar 9 februari, en uiteindelijk 23 maart. Niets te vroeg, want voor wie mee wil in dit fantasyverhaal van 456 pagina’s kan het juist een vrolijk stemmende leeservaring tijdens de lockdown worden.

Thriller, fantasy? Orakel is een amalgaam van stijlen en genres. De 13-jarige hoofdpersoon Luca Wolf maakt het young adult. Het tijdreizen wijst meer op sciencefiction. De verwikkelingen met de geheime dienst geven het verhaal zijn thriller­elementen. Mythologie zit er ook in. Zombies trouwens ook. Het bovennatuurlijke. Een eclectisch bouwwerk, van alles wat, het is maar goed dat Grim erbij is om die zaken te duiden.

Zonder de plot weg te geven: Luca Wolf weet het zelf niet, maar hij moet de hele planeet redden. Het heeft alles te maken met het mysterieuze spookschip Orakel uit de achttiende eeuw dat (waarschijnlijk, denkt Grim) via een wormgat op het veld van een boer terecht is gekomen. Dat kán, nou ja, in de kosmos van Olde Heuvelt. Het schip brengt niets dan slechts, het startpunt van vele verwikkelingen.

Hoofdpersonage Robert Grim heeft wat weg van Doc Brown in 'Back to the Future' (foto), een rol van Christopher Lloyd. Beeld ARD
Hoofdpersonage Robert Grim heeft wat weg van Doc Brown in 'Back to the Future' (foto), een rol van Christopher Lloyd.Beeld ARD

De schrijfstijl is filmisch, en je zou verwachten dat het verhaal naar een daverende climax stuwt. Maar er zitten wel zes van die grote finales in, de eerste al vanaf pagina 166.

Heeft de auteur – die met de vertaling van Hex al flink aan de weg timmerde in Noord-Amerika, en de rechten van Orakel daar inmiddels ook verkocht zag – bij het schrijven gedacht aan een Netflix-serie van zes episodes? Met telkens een spectaculair einde? Zou zomaar kunnen.

Thomas Olde ­Heuvelt, 'Orakel', Meulenhoff, 458 p., 20,99 euro.

Beeld rv
Thomas Olde ­Heuvelt, 'Orakel', Meulenhoff, 458 p., 20,99 euro.Beeld rv