Donderdag 24/10/2019

Recensie

De nieuwe Muse: bombast om van te blèten

Beeld RV

We hadden het van ver moeten zien aankomen: Matt Bellamy dreigde er al jaren mee. Maar vandaag is Muse dus officieel een potsierlijke parodie van zichzelf geworden. De bombast is bespottelijk, de artistieke avontuurtjes zijn onbegrijpelijk.

Er staat mogelijk geen maat op hoeveel we zullen blijven houden van Origins of Symmetry of Absolution. Maar helaas bestaat er ook geen grens voor de liefde voor pastiche bij Muse zelf. Als je de groep live ziet passeren, word je zonder uitzondering omvergeblazen door die larger-than-life-aanpak. Maar op de nieuwste plaat schurkt het trio zich veel te onvoorzichtig en onbeschroomd aan tegen kitsch, misselijkmakende middelmaat... én de trends van vorig jaar.

'Algorithm' speelt met de donkere paranoia van Black Mirror, de soundscapes van Tron, Stranger Things en John Carpenters horrorwereld. Maar los van die fascinerende klankkleur blijft een belachelijk middelmatige song over. En helaas hebben we het dan nog over een van de allersterkste nummers op Simulation Theory.

Een stompende song als 'Pressure' zal zonder twijfel grote sier maken op elk festivalterrein volgende zomer, maar op plaat oogt de muze van Muse als een akelig transparant crackhoertje. In 'Propaganda' twijfelt de groep dan weer tussen country, Prince en r&b. Het resultaat klinkt zowaar even gruwelijk als voorgaande omschrijving. Muse is een gratuite pastiche van zichzelf geworden. De bombast is om te blèten.

Lees ook ons interview met de band: “De wereld is donker geworden. Als je daar niet kan aan ontsnappen, word je gek.”

Bellamy grossiert immers meer dan ooit in platitudes en pseudodiepzinnige praatjes, maar zijn beste tekstregels zijn hooguit een vermelding op een versleten pennenzak waard. En zelfs als je Simulation Theory op een absurdistische manier probeert te benaderen, stuit je op weerzin. Hier hoor je een groep die zichzelf ernstig moet nemen als stadion-act, en tegelijk de maling heeft aan alle verwachtingen. Op het eind van de rit sukkelt Muse daarmee tussen wal en schip.

Wat een verloren kans. Qua grooves kent Muse zijn gelijke niet, maar Matt Bellamy en belhamels maken het nu net iets te bont.

Simulation Theory is uit bij Warner.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234