Zondag 27/11/2022

De Nieuwe Lichting in de AB: van tornado tot technotreurig

Boudy Verleye alias Brihang, een rapper uit Knokke-Heist. Beeld Alex Vanhee
Boudy Verleye alias Brihang, een rapper uit Knokke-Heist.Beeld Alex Vanhee

Maandagavond stelde Studio Brussel de drie laureaten van De Nieuwe Lichting voor in Brussel. Brihang, Amongster en Folie Douce maakten een overtuigend debuut in de AB Box. Al was het Triggerfinger die geheel verwacht de eindzege pakte.

Gunther Van Assche

"Jonge groepen geven ons een schop onder de kont," gaf Ruben Block bescheiden te kennen tijdens een verschroeiende set, waarmee Triggerfinger De Nieuwe Lichting afsloot.

Jammer voor die jonkies, want die trap tegen hun toges gaf het powertrio kennelijk orkaankracht. In een klap veegde de tornado Triggerfinger alleszins de vloer aan met alle voorgangers. Smetteloos pak, vlekkeloze set.

Oneerlijke concurrentie, natuurlijk. De band heeft een imposant aantal tourkilometers op de teller, is beter op elkaar ingespeeld dan een regiment blinde trapeze-artiesten, en laat hun zweet ruiken naar rock-'n-roll. Of was het omgekeerd?

Vanaf het dreigende 'I'm Coming For You' tot de zinderende afsluiter 'All This Dancin' Around' viel de groep rauw op je dak. Daarmee vergaf je gemakkelijk dat de setlist goeddeels samengesteld werd met songs van de laatste langspeler, die toch alweer vier jaar oud is. Daarmee gunde de band je geen genereuze blik op de nieuwe plaat By Absence of the Sun (release: 21/4). Alleen de vooruitgestuurde single 'Perfect Match' kon er van af: een moddervette bas nam daarin de handschoen op tegen een loeiende gitaar, een drummer die strakker klonk dan een reetveter, en Block die als een louche dandy het publiek versierde.

Heldhaftig
Je moest al van goede huize zijn om dààr tegen op te tornen. Toch trok de jonge garde zich behoorlijk heldhaftig uit de slag. Net geen zevenhonderd groepen schreven zich het voorbije half jaar in voor De Nieuwe Lichting van Studio Brussel. Die talentenjacht leverde na een half jaar durende zoektocht de ontdekking van Brihang, Amongster en Folie Douce op.

Drie acts die elk uit een andere hoek kwamen. Dromerige indiepop met Amongster, tweestemmige folkpop met Folie Douche en hiphop met Brihang.

Boudy Verleye alias Brihang is een rapper uit Knokke-Heist, die door zijn kameraad Deejay Dime van getemperde beats werd voorzien in de AB. Enige braggadocio bleek de West-Vlaamse woordenaar niet vreemd: zo rapte hij in een opgeschoond kustdialect dat hij enig respect moest hebben voor de gauwdief die zijn laptop had gepikt: "Hij heeft nu dezelfde beats als Brihang."

Om schimmige redenen nam deze rapper ook een dichter onder de arm, die in 'Lichaam' wat verzen tussen de rhymes door wierp. Een moedig initiatief, maar helaas niet echt geslaagd - of het moest zijn dat u met enige weemoed terugdenkt aan Coda op tv. Even gedurfd én leuk bedacht was dan weer zijn herinterpretatie van 'Min Moaten'. Daarin bediende hij Flip Kowlier zelfverzekerd van nieuwe tekstregels, en werd ook het oorspronkelijke walsje stevig vertimmerd.

null Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee

Kinderschoenen
Maar in de cover-ronde maakte Amongster toch de beste beurt. Al bij de eerste regels van 'Pump Up The Jam' barstte het publiek los in applaus. Terecht: iemand die "get your booty on the floor tonight" kan laten klinken als een in wanhoop gemarineerde smeekbede, heeft sowieso een streepje voor. Technotronic klonk in de handen van zanger Thomas Oosterlynck vooral technotreurig. Maar ook: atmosferisch, ontroerend en wonderlijk mooi. Kop af als daar geen (virale) hit in zit.

Voor de Gentse groep bleek het hun eerste echte optreden. Die vuurdoop overleefde het trio evenwel zonder kleerscheuren. Ze oogden wat overweldigd, maar overmeesterden het publiek op hùn beurt met een opvallend eigen sound, waarin warme beats, een spaarzame gitaar en de gloedvolle stem van Oosterlynck - ergens tussen rasp en haardvuur in - je vlotjes bij het nekvel grepen. 'Bright Life' stond op grotere hoogte dan 'Over the River', maar goed: deze band staat nog in zijn kinderschoenen. Het talent is er, de groeispurt volgt wel.

null Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee

La folie de la jeunesse
In dat opzicht ziet de toekomst er ook fraai uit voor Folie Douce. Emily Vermaillen (16) en Benthe Waegeman (17) waren de jongste kandidaten in de reeks, en werden ontdekt door Arno. Die bleek als een blok te vallen voor hun folky, tweestemmige muziek met piano en accordeon. Beide meisjes brachten een mooie versie van Channel Zero's 'Help', maar overtuigden nog net iets makkelijker met eigen werk. Podiumvrees leek hen overigens onbekend: toen presentatrice Kirsten Lemaire polste hoe hun vakantie verliep, liet één van hen doodgemoedereerd vallen dat ze normaal in Frankrijk had gezeten, maar dat dit ook wel goed was. Ah, la folie de la jeunesse!

Op harmonica en grand piano werd la douce France trouwens opgewekt in 'Tell The Man', terwijl het nasale timbre van pianiste Emily af en toe aanschurkte tegen dat van een jonge Bob Dylan. Benthe's broer Lander mocht dan weer een mopje gitaar spelen in het hoogst charmante 'Whiskey Man'.

De Nieuwe Lichting bleek niet alleen hongerig te klinken, maar ook dorst te hebben. Geef gul als u ze ergens te lande tegen het lijf zou lopen.

null Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee
null Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234