Woensdag 23/10/2019

Comedy

"De nieuwe Jan Decleir zit misschien ergens in een suf bankkantoor": achter de schermen bij try-out van Adriaan Van den Hoof

Adriaan Van den Hoof repeteert voor zijn nieuwe zaalshow ‘Ja, maar eerst een diploma’. Beeld Wouter Van Vooren

De komende weken kan je Adriaan Van den Hoof elke avond tegen het lijf lopen op de stadsvest van Lier. Die twee keer aflopen is precies de duurtijd van zijn nieuwe zaalshow Ja, maar eerst een diploma. Wij gingen kijken naar zijn eerste grote doorloop.

“Beffen is het nieuwe pijpen”, zegt hij zonder verpinken, wanneer we vragen naar de meest dubieuze zin uit de voorstelling. “Alleen ben ik er nog niet uit of ik dat op een podium wil zeggen.” Aan de eettafel overloopt Adriaan Van den Hoof nog even het materiaal van zijn nieuwe zaalshow Ja, maar eerst een diploma. Straks, tijdens zijn eerste try-out, moet blijken wat er nog anders moet, beter kan of simpelweg niet werkt.

Adriaan Van den Hoof. Beeld Wouter Van Vooren

Voor de acteur/presentator/comedian is het al de vijfde keer dat hij solo op de planken kruipt, en dat verloopt intussen volgens een vast stramien. Wie theater wil maken, moet dat al twee jaar op voorhand aanbieden aan de culturele centra. Vaak niet gehinderd door een afgewerkt product. “Dan vragen ze een tekstje waarmee ze je voorstelling kunnen aankondigen”, legt hij uit. “Analyseer die brochureteksten maar eens. Heel vaak zijn die nogal schimmig. En achteraf bekeken helemaal niet waarover het uiteindelijk gaat.”

Deze keer begon het met een uitspraak tijdens een radio-interview. “Iemand vroeg me eens: ‘Doe jij vandaag hetgeen je als kind al wou doen?’ In een opwelling zei ik: ‘Ik wou eigenlijk hersenchirurg worden, maar ik moest van mijn ouders eerst naar de toneelschool.’ Die presentator moest er niet om lachen. En nog erger: achteraf belde mijn huilende moeder me op, helemaal in paniek. ‘Ik wist helemaal niet dat jij chirurg wou worden!’”

Adriaan Van Den Hoof en co-auteur Thomas Renders, net voor de eerste try-out van ‘Ja, maar eerst een diploma’ in Kapellen. Beeld Wouter Van Vooren

Ridder Driesje 

De rode draad door de nieuwe show wordt dat vastgeroeste concept, van ouders die willen dat hun kinderen maar beter eerst iets serieus studeren. Iets waarmee ze achteraf altijd wel werk kunnen vinden. “Je wil niet weten hoeveel potentieel goede acteurs nooit iets met hun talent zullen doen”, meent Van den Hoof. “De nieuwe Jan Decleir zit misschien ergens in een suf bankkantoor, omdat vrijwel niemand na dat diploma nog iets anders wil beginnen. Dat vond ik een prikkelende gedachte om mee aan de slag te gaan.”

Vandaag is er vooral veel te veel materiaal, dat hij samen met coauteurs Thomas Renders en Wim Hellemans naarstig in dikke alcoholstift op grote papieren schrijft. Zo wil Van den Hoof nog een sprookje vertellen over drie ridders op pad, die samen in een herberg belanden. “Waarop een van hen vraagt: ‘Hebben jullie gisteren die Pano gezien?’ Waarop een andere: ‘Nee, ik was op een steekspel, maar ik ga het uitgesteld bekijken.’ De clou is: die kerels zijn de uitvinders van Schild & Vrienden, maar een zeker Driesje heeft dat gepikt. En nu willen ze het terugeisen. Dat is een idee in mijn hoofd, maar geen idee waar ik het ga inpassen.”

Muzikant Tom ‘Pele’ Peeters en Adriaan Van den Hoof tijdens de grote doorloop van ‘Ja, maar eerst een diploma’. Beeld Wouter Van Vooren

Ook de muziek moet nog in het geheel gepuzzeld worden. Onemanhuisband Tom ‘Pele’ Peeters krijgt allicht een plekje rechts op het podium, met zijn gitaar en Korg-keyboard. “Als Adriaan een idee heeft, vraagt hij mij daar muziek bij te schrijven”, zegt hij. “Zo wou hij een heroïsche intro, een nineties-dancenummer en ‘iets middeleeuws’. En straks zullen we zien of de verhalen waar ze bijhoren, ook in de show zullen blijven.” Wanneer we even later de vuile beat van die nineties-track bij wijze van soundcheck horen, kunnen we alleen maar hopen dat deze dansvloerhit behouden blijft.

Vest van Lier

Intussen wordt ook het licht getest, het decor besproken. En naarmate de middag vordert en het gezelschap aan een eerste volledige doorloop wil beginnen, lijken de eerste zenuwen op te duiken. Van den Hoof huppelt heen en weer over zijn podium, spreekt iedereen aan die passeert en begint zonder aanleiding heelder anekdotes te vertellen. Kortom: allesbehalve repeteren. 

Muzikant Tom ‘Pele’ Peeters en Adriaan Van den Hoof tijdens de grote doorloop van ‘Ja, maar eerst een diploma’. Beeld Wouter Van Vooren

Maar is hij ook nerveus? “Ik ben vooral vooral zenuwachtig voor het feit dat het vanavond voor publiek is”, bekent hij. Na vandaag zal hij nog twee keer proefdraaien, op 17 januari is het dan voor echt, in Het Depot in Leuven. “Maar ondertussen repeteer ik dit elke dag in mijn living. Of op de stadsvest van Lier. Die afwandelen duurt ongeveer drie kwartier, twee keer rondgaan is de duurtijd van de show. Ik zeg m’n tekst dus op terwijl ik stap, om de timing goed te krijgen.”

Van den Hoof denkt na. “Weet je, de miserie is ik de afgelopen weken te vaak naar comedy als Jerry Seinfeld en Trevor Noah heb gekeken. Die mannen staan op een podium alsof het niks is. Dat wil ik ook kunnen.” Aan de andere kant, die twee hebben geen diploma van de toneelschool.

Vanaf 17/1 op tournee door Vlaanderen, adriaanvandenhoof.be

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234