Dinsdag 24/11/2020

AlbumrecensieSong Machine, Season One: Strange Timez

De nieuwe Gorillaz-plaat: een licht door de kieren van 2020 ★★★★☆

GorillazBeeld rv

Cartoon-crooner Damon Albarn viert het twintigjarige jubileum van Gorillaz met een gloednieuw album waarvan de sterrenlijst – met Elton John, Robert Smith, Beck of St. Vincent – glinstert aan het firmament. In de aap gelogeerd voelt u zich nooit in het eerste seizoen van de Song Machine. 

Al oogt Strange Timez aanvankelijk wel als een rommelige ragbag van genres en stijlen. Met vreemdsoortige gefabriceerde pop die zijn tentakels naar alle windrichtingen uitstrekt, lijkt Gorillaz soms eerder een schuiloord voor een krioelende hoeveelheid aan muzikale ideeën, genotzucht en grensverleggende experimenten dan voor de hits die ze in het verleden voortbracht.

Dat Gorillaz een gastenlijst kan voorleggen die elke starstruck buitenwipper peentjes zou doen zweten, draagt natuurlijk mee bij tot het onafgebroken succes van de groep. Al is de keuze van muzikale gasten ook nu weer zo excentriek dat je geen idee hebt op welk feestje je uiteindelijk zal belanden.

Hoe rijm je de doodsangst die verstorven ligt in de stembanden van Robert Smith van The Cure tijdens de ouverture (met een knipoog naar ‘The Caterpillar’!)  immers met de volkomen verrückte trip die Peter Hook en Georgia aanbieden in ‘Aries’? Of beter nog: met de tripjes van Slowthai of Fatoumata Diawara? 

Met die songs geeft Gorillaz niettemin zijn fluïde identiteit perfect weer. ‘Aries’ klinkt bijvoorbeeld alsof New Order een nostalgisch nummertje wil opvoeren met Damon Albarn: de weemoed van de jaren tachtig herleeft zonder doorligwonden, maar tegelijk is de onderkoelde sturm-und-drang van Gorillaz notoir aanwezig. Nét als de unieke baslijntjes van Peter Hook, die hand-en-spandiensten verleende aan het nummer. 

Damn you, Elton

Deze Gorilla’s leven evenwel niet in de mist die anderen spuiten: ze leggen zelf een nevelgordijn aan, zolang die de eigen contouren duidelijk blijft weergeven. De inkleuring gebeurt door de gasten. Vlak voor ‘Aries’ dingt het naar maretak, kerstslingers en sneeuwspray geurende ‘The Pink Phantom’ bijvoorbeeld naar je hand: een ogenschijnlijk klef triootje tussen Gorillaz, Elton John en de tamelijk achterlijk genaamde 6lack. Misschien ligt het aan dat verdomde korten van de dagen, maar wanneer de Rocket Man zijn melodramatische strot opent, liggen wij spontaan aan flarden onder de dennenboom. Al was het maar omdat sir Elton zijn stem voor de gelegenheid wat boetseerde naar het voorbeeld van David Bowie. En ook wel omdat de kerstsfeer heel even ver weg lijkt wanneer we hem horen zingen: “I’ll be waiting for you on the other side” en “the world falls silent”. Damn you, Elton. Bij Gorillaz pogen we vooral níét aan de nakende dood te denken. 

“We hadden echt geen flauw benul waar we heen wilden met deze plaat,” gaf Albarn zelf ruiterlijk toe voor de release van dit kleinood. Al speel je als luisteraar natuurlijk meteen met het idee dat dit vermaledijde jaar voor inspiratie zorgde. “Surgical glove world, bleach-thirsty world”, zingt Albarn bijvoorbeeld met een vlijmscherpe tong in de titelsong. Méér 2020 kan een songtekst niet meer worden. 

Toch grijpt Gorillaz ook terug naar de minder beladen beginjaren. De hooks klinken scherp, de songs melodieus. En in ‘Friday 13th’ zijn de melancholie en levenslust die de concerten van Gorillaz tekenen ook in genereuze teugen aanwezig. De cameo van Octavian is om octaven en tertsen af te likken. In elke song lijkt de gastrol de invité trouwens op het lijf geschreven: de sfeer van het nummer sluit naadloos aan bij het DNA van desbetreffende inwijkeling. 

Het Gorillaz-project van Damon Albarn en Jamie Hewlett heeft inmiddels tientallen miljoenen albums verkocht, talloze hitsingles gebaard, en het onwrikbaar gewaande Amerika opengebroken op een manier die geen enkele britpoplegende hen kon voordoen – inclusief Blur, zelfs. Kan ze vandaag een licht doen schijnen door de kieren van een duister 2020? Het zou ons eerlijk gezegd geen beet verbazen. Laat dat hopelijk de erfenis van Albarn zijn, na dit rotjaar. 

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234