Zondag 18/08/2019

Dans

De muziek zit in Cassiel Gaubes hoofd en lijf, maar blijft onhoorbaar voor ons ★★★★☆

Beeld rv

De jonge choreograaf Cassiel Gaube doet ons smachten en neen, dat heeft niets te maken met zijn frisse verschijning. In Farmer Train Swirl-étude maakt hij ons gek van verlangen naar de beat.

Gaube, in 2016 afgestudeerd aan P.A.R.T.S., trok naar Parijs en New York om zich te verdiepen in house dance: de moves, de grooves, de attitude. De dansstijl bleek een hybride mengeling van salsa, hiphop, tap dance en signature steps. Gaube vertelt het zelf bij aanvang van zijn korte performance, de toeschouwer kan op een grondplannetje volgen hoe de dans zal transformeren. Het klinkt nogal technisch: Gaubes étude is een werkstuk, zo verklaart hij, een oefening waarin hij de expressieve mogelijk­heden van house verkent.

Hij leidt ons om de tuin. Farmer Train Swirl-étude is meer dan een danstechnisch experiment, het is ook een spel met het publiek. In volstrekte stilte start Gaube, op een verder lege dansvloer. Hij maakt soepele, repetitieve bewegingen. Gaube houdt zich aanvankelijk statisch binnen zijn ene vierkante meter. Slechts gaandeweg zal hij zich beginnen verplaatsen over de dansvloer, nieuwe reeksen passen aan elkaar schakelend, van klassieke pas-de-bourrées tot jumping jacks.

Er gebeurt iets vreemds met ons kijken. Zonder de pompende muziek krijgt het populaire bewegingsidioom iets cerebraals, het wordt heilig-ab­­stract, we moeten op zoek naar nieuwe betekenis. De muziek is embodied – ze zit in Gaubes hoofd, ze zit in zijn lijf, maar blijft onhoorbaar voor ons. Dat veroorzaakt onrust. Onze eigen lijven smeken om de puls, maar Gaube geeft ons niet wat we willen. Hij dwingt ons eerst beter en anders te kijken. Merkwaardig hoe ‘moeilijk’ dat is, hoe een zo toegankelijke dansstijl, geassocieerd met de context van plezier en clubbing, plotseling ‘highbrow’ kunst wordt – in dit geval óók de kunst van het uitstellen.

Eindelijk, eindelijk fadet de beat in en een golf van opluchting is voelbaar – wat zonet nog hard werken was, wordt fun, en toch doet Gaube net hetzelfde. Hij laat exact dezelfde reeks passen in elkaar verglijden, maar dit keer veroorzaakt dat een makkelijk genot. 

Van 3 tot 10/8 op Theater Aan Zee, Oostende.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden