Donderdag 20/02/2020

Mode

De missie van Raf Simons: maak Klein weer groot

Raf Simons (links) en zijn rechterhand Pieter Mulier nemen het applaus in ontvangst na afloop van de show.Beeld REUTERS

Calvin Klein is vooral bekend van ondergoed, parfum en spijkerbroeken. De Belgische ontwerper Raf Simons moet zorgen dat het Amerikaanse merk weer meetelt in modekringen. Vrijdag gaf hij zijn eerste show.

Er is geen show waarover de afgelopen maanden zoveel is gesproken als over die van Calvin Klein. Waarom? Omdat de show van vrijdag de eerste was onder de creatieve leiding van Raf Simons. De 49-jarige ontwerper uit Neerpelt, die zijn eigen mannenmodemerk heeft en eerder creatief directeur was van Christian Dior, werd in augustus benoemd tot creative officer van Calvin Klein. De overstap van een toonaangevend Frans luxemerk met een eigen haute couture-afdeling naar een Amerikaans merk dat in modekringen al een paar jaar niet meer echt meetelt, was op zijn zachtst gezegd spraakmakend.

Calvin Klein gooide in de jaren 90 hoge ogen met minimalistische mode en provocerende reclamecampagnes, maar sinds de naamgever zijn bedrijf in 2003 aan modebedrijf PVH verkocht, wordt het geld verdiend met de verkoop van ondergoed en parfum. Simons, die damesmodeontwerper Francisco Costa en herenmodeontwerper Italo Zucchelli opvolgt, moet de focus verleggen naar de kleren. Dat is wel aan hem besteed: de ontwerper die eind jaren 90 naam maakte met moderne en vrij minimalistische mannenmode waarin veel invloeden van de straat waren te zien, geldt als een belangrijke vernieuwer. Wat hij presenteert, wordt gegarandeerd gekopieerd.

Beeld AP

Of hij de hooggespannen verwachtingen waarmaakte? Ja. Maar dat kon ook bijna niet anders: in de internationale modewereld is bijna niemand te vinden die niet van Simons houdt. Het gros van de jonge ontwerpers noemt hem een belangrijke inspirator, toonaangevende inkopers staan in de rij om zijn kleding te kunnen verkopen en de modepers loopt met hem weg. Al tijdens de show, die plaatsvond op het hoofdkantoor van Calvin Klein in New York en ook via livestream te volgen was, verschenen de eerste reacties online. De gemene deler? Love, love, love. Ofwel: hebben, hebben, hebben.

Modern, draagbaar en commercieel

De nieuwe Calvin Klein-collectie heeft alles wat een succesvolle modecollectie van nu moet hebben. De kleding is modern, draagbaar en commercieel. Het silhouet is niet al te ingewikkeld en de kledingstukken hebben net genoeg in het oog springende details om op te vallen en te worden herkend. De eerste outfit was opmerkelijk simpel: een rechte rode pantalon met een witte streep, een blauw overhemd met een paars accent op de borstzakken, een hoge witte col en cowboylaarzen.

Beeld AP

Deze outfit kwam een paar keer terug, steeds in andere primaire kleuren, en werd door zowel mannen als vrouwen gedragen. Uniseks mode was een belangrijke rode draad binnen de show; slimme zet, want het uniseks parfum CK One is een van de bekendste geuren van het merk. Mannen en vrouwen droegen dezelfde grijze doublebreasted pakken, dezelfde slank gesneden knielange jassen, dezelfde transparante tops met gebreide mouwen, dezelfde spijkerbroeken en -overhemden en dezelfde cowboylaarzen.

Meer uitgesproken outfits, van die dingen die het goed doen op Instagram, waren er natuurlijk ook. Simons weet als geen ander hoe hij het showpubliek moet behagen en liet onder meer een goudkleurige bontjas in plasticfolie zien en een jurk die was gemaakt van in plasticfolie verpakte veren. "Als je een stem hebt, moet je die gebruiken", zei de ontwerper een paar weken geleden al na afloop van de presentatie van zijn mannenmode. Deze collectie kreeg met name dankzij de soundtrack een politieke lading: met een remix van David Bowies ‘This is Not America’ liet Simons weten wat hij vindt van de huidige politieke situatie in de Verenigde Staten.

Beeld AP
Beeld AP
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234