Zondag 03/07/2022

RecensieFilm

De meeste bewonderaars voegen in de documentaire ‘Ennio’ weinig toe aan wat maestro Morricone zelf te vertellen heeft ★★★☆☆

Ennio. Beeld
Ennio.

Hij is de allerbeste filmcomponist ooit, of nee, de beste componist aller tijden. Hij was zelf een god. Mocht u net als sommige sprekers in Ennio zo over Ennio Morricone (1928-2020) denken, dan kunt u zich gerust aan deze documentaire overgeven. Voor anderen is een waarschuwing bij Giuseppe Tornatore’s heiligverklaring op zijn plaats: kijk Ennio vooral om de man zelf aan het woord te zien.

Kevin Toma

Tornatore, die vanaf Nuovo cinema Paradiso (1988) nog negen keer met Morricone samenwerkte, deed vijf jaar over het verzamelen van het materiaal voor Ennio. Hij lijkt zichzelf geen enkele beperking te hebben opgelegd, met een leger Morricone-vereerders dat reikt van van Quentin Tarantino tot Wong Kar-Wai, van Hans Zimmer tot Joan Baez. Tuurlijk, een visionair genie als Morricone verdient een epische behandeling, maar de meeste sprekers voegen weinig toe aan wat de maestro zelf te vertellen heeft.

Tornatore toont Morricone in zijn propvolle werkkamer, terwijl hij driftig aan een compositie werkt of een van zijn eigen opnamen luchtdirigeert. De kern van Ennio is het openhartige interview waarin Morricone over zijn leven en carrière praat. Over zijn partnerschap met mensen als Sergio Leone, over zijn onvermoeibare inventiviteit, zijn gespletenheid als componist van soundtracks én absolute muziek, en over zijn verlangen naar erkenning op beide vlakken.

Als gisteren

Klassiekers als Once Upon a Time in the West (1968) komen ruim aan bod, maar de film boeit des te meer wanneer experimentelere scores passeren, of de avontuurlijke liedjesarrangementen waarmee de jonge Morricone naam maakte. De hoogbejaarde Morricone praat erover alsof het gisteren is.

“Ik vind dat een partituur ook zelf betekenisvol moet zijn om een film tot zijn recht te laten komen”, zegt Morricone. Enkel dit gesprek, afgewisseld met filmfragmenten waarin je ziet en hoort wat hij bedoelt: dát was pas een mooi eerbetoon geweest.

Nu in de bioscoop

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234