Donderdag 28/10/2021

De maestro van de Belgische toekomst

null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN

Jan Goossens roept Stromae in zijn eentje uit tot een levend pleidooi voor muzikale, culturele en politieke complexiteit. Goossens is artistiek directeur van de Koninklijke Vlaamse Schouwburg (KVS) in Brussel. Hij schrijft regelmatig bijdragen voor De Gedachte.

Hij is prominent aanwezig in alle jaaroverzichten en terecht. Er is maar één Belgische cd van het jaar 2010: Cheese van Stromae. Er zijn er 130.000 van verkocht in de hele wereld sinds hij op 21 juni uitkwam. Dat is klein bier naast de Belgische single van het jaar: 'Alors on danse' van Stromae. Acht weken op één in de Belgische Ultratop, daarnaast op één in nog tien andere landen waaronder Turkije en Rusland, en in totaal al 1,5 miljoen keer legaal gedownload.

Stromae is trouwens een digitale artiest pur sang. Zijn 'Leçons de Stromae', waarin hij van achter het klavier van zijn computer uitlegt hoe zijn nummers ontstaan, zijn een megasucces op internet, net zoals zijn Facebookpagina en zijn weblog. Om verder nog te zwijgen van de 35 miljoen keren dat zijn videoclips bekeken zijn op YouTube. Kortom, wie dacht dat België nooit meer muzikale wereldsuccessen zou afleveren, krijgt 30 jaar na 'Ca plane pour moi' van Plastic Bertrand vierkant ongelijk. Ook Vlaanderen ging ondertussen door de knieën: Stromae kreeg zes MIA-nominaties, een record voor een Franstalig artiest.

Wie is nu de artiest met die vreemde naam, een 'verlan'-verbastering van 'maestro', van wie u de topsingle ongetwijfeld vaak hoorde, maar misschien zonder het verhaal erachter te kennen? Om te beginnen: Stromae is een Belg zoals u en ik, of misschien wel méér Belg dan u en ik. Paul Van Haver, want naar die echte naam luistert hij, werd 25 jaar geleden geboren en groeide op in Laken. Rwandese vader en Belgische moeder, met wie hij nu in Huizingen woont en dank zij wie hij ook een mondje Nederlands spreekt.

Stromae groeide muzikaal op in de Brusselse hiphopscene en heeft een entourage van familie en vrienden om zich heen, maar werd op korte tijd ook een muzikaal fenomeen met stevige internationale backing. Zijn platenfirma Universal-France rook meteen succes en regelde onder andere een remix van 'Alors on danse' door een grootheid als Kanye West. Maar bovenal ligt Stromae in de bovenste schuif bij vele van zijn meest gerespecteerde collega's. Bij zijn allereerste volwaardige optreden in België, in de Brusselse Botanique op 14 december, kwam Arno himself Stromae een duwtje in de rug geven bij zijn cover van 'Putain, putain'. Onder de betere muziekrecensenten zijn verwijzingen naar Brel niet uitzonderlijk.

Dat klinkt misschien vreemd voor wie na één keer luisteren naar 'Alors on danse' kort door de bocht tot de conclusie komt dat het hier gaat om het volgende doorslagje van weer een elektronisch dancehitje. Stromae heeft echter een pak meer te bieden: eigenlijk niet minder dan een nieuw genre waarin hij typisch Belgische newbeat combineert met klassieke rap, een scheut variété en een vleugje Faithless.

Zijn cd Cheese heeft vlotjes een handvol topnummers te bieden. En bovenal: geweldige teksten, donker en scherp, ook virtuoos en poëtisch, waarin hij de grote maatschappelijke thema's niet uit de weg gaat. Ze lijken vaak haaks te staan op de ritmes en melodieën waarvan Stromae zich bedient, maar ze slaan aan bij jonge publieken op zoek naar muzikale rolmodellen.

Rolmodel
Zo'n rolmodel, dat is Stromae op korte tijd geworden, voor zeer uiteenlopende toeschouwers trouwens. Bij zijn concert op 14 december in de Brusselse Bota vond je een mengelmoes van mensen bij elkaar die je in onze hoofdstad zelden op dezelfde plek aantreft. Stromae jongleert vlot met grenzen en categorieën. Dat is een even belangrijke vaststelling als het feit dat Cheese een commercieel succes is, en Stromae een artiest van wie we nog veel zullen horen.

In zijn eentje bewijst hij dat je je vandaag onherroepelijk vastrijdt als je onze grote steden en onze regio wil duiden volgens eentalige en monoculturele modellen, en als je blijft ontkennen dat Brussel vandaag meer is dan de optelling van zijn twee voormalige meerderheidsgemeenschappen. Ja, Stromaes vader is een Afrikaan en ja, hij zingt in het Frans. Maar hij woont in Vlaams-Brabant, noemt zich zonder enige aarzeling Belg en zijn hele esthetiek getuigt daar ten overvloede van. En zo kan het dat hij zich stilaan ontpopt tot een mogelijke waardige opvolger van Belgische artiesten bij uitstek als Arno en Brel. Kortom, Stromae is in zijn eentje een levend pleidooi voor muzikale, culturele en politieke complexiteit.

Hoezeer er in het huidige klimaat wordt gepoogd om ons land op te delen in zuivere, niet-overlappende gemeenschappen, artiesten en culturele projecten zullen er ons steeds weer mee confronteren dat die onderneming tot mislukken gedoemd is. En wat nog het meest hoopgevend is: Stromae is geen artiest van het verleden, maar van de toekomst. Achter hem staan er velen klaar die ons met de neus zullen blijven drukken op het feit dat de hele wereld bij mekaar zit in Brussel, Vlaanderen en België, en er niet meer weg gaat. Bienvenue chez nous, bastaardlandje bij uitstek.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234