Zaterdag 06/06/2020

De M 50: de beste cd's van het afgelopen jaar (deel 2)

De Belgische groep SX nemen met hun plaat 'Arche' plaats 37 in.Beeld BELGA

De rockredactie van De Morgen breekt zich traditiegetrouw in december het hoofd over de beste cd's van het afgelopen jaar. Nachtenlang wikken en wegen leverde een top vijftig op, die u een week lang in uw krant vindt. Vandaag tellen we af van 40 naar 31.

Morgen tellen we van 30 naar 21. Discussieer mee over de keuze van de M 50 op de Facebookpagina van M.


40

DIRTY PROJECTORS - 'Swing Lo Magellan'

Dirty Projectors zijn zowat de verpersoonlijking van de Brooklynscene, waar je scheef bekeken wordt als je géén kunstzinnige concepten en experimenten door je songs draait. Je moet er dus je hoofd bij houden als je hun muziek onder de naald schuift. Toch loont het de moeite mee te turen door de vuile lens waarmee David Longstreth en co. naar pop kijken: dan lijkt het plots doodnormaal dat verknipte r&b en afroritmes dartelen rond grillige gitaarmotiefjes, terwijl een engelenkoor je oren masseert. Woelend en wroetend, maar toch lichtvoetig. Of zoals Longstreth zingt in de prachtsingle 'Dance for You: "There is an answer / I haven't found it / But I will keep dancing until I do". (Domino)

Download eerst: 'Dance for You'


39
dEUS - 'Following Sea'

2012 was een opmerkelijk jaar voor dEUS. Met voltreffers (Lokerse Feesten) en missers (Werchter), en een plaat waar meer van die eerste variant op staat dan de tweede. Following Sea volgde niet alleen snel op Keep You Close, hun zevende plaat kwam begin juni ook onverwacht. Dat deze baby geen prematuurtje was, hoor je echter snel. dEUS toont zich hier meer pop dan rock, maar durft toch te experimenteren. Zo opent 'Hidden Wounds' met het gesproken relaas van Barman in de huid van een soldaat, op 'Quatre Mains' zingt de Antwerpenaar voor het eerst in het Frans en is Gainsbourg nooit veraf. Following Sea werd door de verraste pers omschreven als een frisse zomerplaat maar weet ook een half jaar later nog te bekoren. (PIAS)

Download eerst: 'Quatre Mains'


38
ANDY BURROWS - 'Company'

Nee, een haantje-de-voorste is Andy Burrows (ex-Razorlight) niet. Op zijn eerste soloplaat Company verheft hij nooit zijn stem en hij laat nergens zijn muzikale spierballen rollen. Dat hoeft ook niet. Burrows klassieke liedjes overtuigen vanzelf door hun warmbloedige melodieën en smaakvolle arrangementen. De samenzang knipoogt naar de Beach Boys ('Maybe You') en het klankenpalet gloeit door de beatleske kleuren ('Shaking the Colour'), maar het vaakst herinnert Company aan de ambachtelijke klasse van Crowded House: achteloos grootse pop die subtiel tot meeneuriën dwingt. Met Company ontpopt Burrows zich tot het ideale gezelschap voor kerst: gezellig én altijd met twee woorden sprekend. (PIAS)

Download eerst: 'Because I Know that I Can'


37
SX - 'Arche'

De 'archè' of oerstof van SX? Volgens het Kortrijkse trio is dat spanning. Op hun debuut dansen sensualiteit en dreiging rond elkaar in een magnetisch veld. Zelfs in de vorm van de groepsnaam vind je beide terug: de suggestieve, vrouwelijke vorm van de S en de strakke X die mysterie uitstraalt. Op eenzelfde manier zoekt SX ook het evenwicht tussen een enigmatische sfeer, intimiteit en de perfecte popsong. De vergelijking met Beach House is niet uit de lucht gegrepen, maar SX heeft wel degelijk een eigen gelaat. Vooral dankzij de beklemmende zang van Callebaut: zowel een theatrale Kate Bush als een verleidelijke Róisín Murphy of betoverende Fever Ray schuilen in haar stem. (Universal)

Download eerst: 'Black Video'


36
BRUCE SPRINGSTEEN - 'Wrecking Ball'

Van sommige platen voel je meteen dat ze belangrijk zullen worden. In de carrière van de artiest, maar ook in het grotere geheel van de popmuziek. En dit is er zo één. Want als het geweten van de rock zich boos maakt, wordt er geluisterd. En dat The Boss boos is, valt niet te ontkennen. Nooit eerder heeft Springsteen zo expliciet standpunten ingenomen, of haalde hij in zijn teksten zo hard uit naar het establishment. Centraal thema: de gewetenloze graaicultuur van de financiële wereld, en de economische crisis die daar het gevolg van is. Wrecking Ball, de zeventiende Springsteen sinds zijn debuut in '73, is een plaat van contrasten. Tussen arm en rijk. Tussen optimisme en ontgoocheling. Tussen donkere teksten en vitale muziek. Een instant classic. (Columbia)

Download eerst: 'Shackled and Drawn'


35

DE HELD - 'de held'

Veertien jaar heeft Jo Jacobs aan zijn eerste plaat geschaafd, maar zelden een debuut gehoord waar de songs tot in de kleinste komma zijn uitgepuurd. Er staat geen woord te veel of te weinig op; over elk detail is nagedacht. Twee keer zelfs, als het moest. Je zou het kleinkunst kunnen noemen, maar dat is voorbijgaan aan het eigentijdse geluid dat de songs hebben meegekregen. Je zou het popmuziek kunnen noemen, al zijn de meeste liedjes daar net iets te broos voor. Maar je kunt het ook gewoon mooi vinden. Stel je voor hoe Mark Everett van Eels in het Nederlands zou klinken, mocht die even taalvaardig zijn als Raymond of Frank Vander linden, en je krijgt een goed idee van wat je mag verwachten. Wereldklasse in het Nederlands. (Petrol)

Download eerst: 'Typisch Belgisch weer'


34
SHARON VAN ETTEN - 'Tramp'

Van woede over wroeging tot een allesoverheersende drang naar zelfbehoud, Sharon Van Etten maakt komaf met de tentakels van een destructieve relatie en likt haar wonden na de onvermijdelijk moeizame liefdesbreuk. De New Yorkse chanteuse beweegt zich in de kringen van The National en Beirut en blijft voorlopig nog onder de grote mainstream radar. Onverdiend want haar acuut gebrek aan discretie bij de dissectie van haar emotionele huishouding blijkt een mokerslag van formaat. Even verontrustend als ontroerend. (Jagjaguwar)

Download eerst: 'Give Out'


33
WILLIS EARL BEAL - 'Acousmatic Sorcery'

In zijn compleet zelf geschapen universum deelt Willis Earl Beal rake klappen uit. Deze Muhammad Ali-Tom Waits hybride leefde maandenlang op straat en nam zijn doorleefde bluesdemo's op met aftandse instrumenten. Overtreft de muziek de mythe? De plaat getuigt van rauw, ongehinderd talent, en dat is nog zacht uitgedrukt vergeleken met wat Beal uithaalt van zodra hij een podium betreedt. Naargeestig op het onaangename af, mocht hij niet zo melodieus naar de maan huilen. (Hot Charity/XL Recordings)

Download eerst: 'Evening's Kiss'


32
THE GASLIGHT ANTHEM - 'Handwritten'

The Gaslight Anthem is aan een gestage opmars bezig. The '59 Sound was voor de rockers uit New Jersey een plaat uit het hart, opvolger American Slang eentje met beide vuisten omhoog. Deze Handwritten, de eerste bij een grote platenfirma, doet beide. Zanger-gitarist Brian Fallon toont er zich opnieuw een knappe songsmid, die zijn ziel evenveel blootgeeft als hij tatoeages op het lichaam heeft staan. Met eerlijke songs over het leven, de liefde, gebroken harten en zielenpijn. Dat de vier jeugdvrienden beschermelingen zijn van Bruce Springsteen hoeft niet te verbazen. Een plaat voor wie houdt van eerlijke rock-'n-roll. (Mercury)

Download eerst: '45'


31

PAUL BUCHANAN - 'Mid Air'

Acht jaar na de laatste cd van The Blue Nile brengt zanger Paul Buchanan zijn solodebuut uit, en Mid Air ontpopt zich al bij de eerste kennismaking tot een minimalistisch meesterwerk. Inhoud: veertien spartaans gearrangeerde nummers die hij in zijn eigen flat heeft opgenomen, en zo verstild klinken dat je ze eigenlijk het best in het hartje van de nacht beluistert. Veel meer dan een stem en een piano komt er niet aan te pas, en dat is ruim voldoende. Omdat die stem in staat is om ijs te doen smelten en de melodieën zo sterk zijn dat ze je midscheeps in het hart treffen. Komen daar nog de teksten bij, vol beelden van verlaten straten, heldere sterrenhemels, rokende schoorstenen en vertrokken geliefdes. Onmogelijk om onverschillig bij te blijven. (Newsroom Records)

Download eerst: 'Mid Air'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234