Zaterdag 04/07/2020

PKP Liveblog

De lol kan niet op bij alt-J. Of toch?

Alt-J.Beeld Alex Vanhee

De laatste dag van Pukkelpop is aangebroken. Het De Morgen-team, met Bart Steenhaut, Gunter Van Assche, Pieter Coupé, Vincent Van Peer en Astrid Snoeys, haalt nog een keer alles uit de kast en brengt live verslag uit vanop de wei. Vandaag is het uitkijken naar headliners alt-J, Netsky, James Blake en The War On Drugs. Nieuwsgierig zijn we ook naar de passages van Howling, Tame Impala en Evil Superstars.

23.34 uur - De laatste loodjes

Na opnieuw een snikhete dag loopt Pukkelpop stilaan op zijn eind. Headliners Netsky beginnen zodadelijk aan hun sets, voor wie nog energie heeft is er het afscheidsfeestje in de Boiler Room, met Michael Midnight aan de knoppen.

Morgen krijgt u nog reviews van onder andere alt-J, Netsky en Underworld. Maar voor vandaag sluiten we deze liveblog af.

23:15 uur - Curieuze beatconstructies

Oké, toegegeven: na drie dagen Pukkeltropen voelt ons brein aan alsof het is veranderd in smeltkaas, kiest onze rug steevast een andere richting dan de rest van ons lijf en lopen onze zintuiglijke indrukken als vloeistofdia's door elkaar. Gewoon vermoeidheid, hoor. Of misschien toch iets te lang naar die projecties van Tame Impala gekeken.

Anyway, niemand beter om onze verwarring van een soundtrack te voorzien dan Four Tet.

Deze kekke knoppendraaier doet ons met geruis en geritsel vergeten dat het over een paar uur weer gedaan is voor een jaar. En we zijn niet alleen: de Castello staat vol voor zijn curieuze beatconstructies, waarin Afrikaanse ritmes en Berlijnse vibes naadloos in elkaar vloeien.

De perfecte opmaat voor Underworld straks. (Pieter)

22.52 uur - The Offspring: schrapen uit het bakje nostalgie

Ons allereerste singletje, op cd, was 'Pretty Fly (For a White Guy)' van The Offspring ***. Negen waren we toen. Vanavond, zeventien jaar later, kregen we een bevestiging van het adagio: de eerste keer blijft altijd bij. (Vincent)

Lees de volledige review.

The Offspring.Beeld Harry Heuts

22.03 uur - Dansen met Charli XCX

Daarstraks trad Charli XCX op in de Dance Hall. "Dansen met Charli XCX **** is als lopen met dynamiet: die ontploffing kómt er, en ze duurde in het geval van Pukkelpop precies vijftig minuten. Tot 'Boom Clap' stopte en u aan de bar kon gaan blussen. Je suis Charli. En u?", schreef onze man.

Lees de volledige recensie hier.


Charli XCX.Beeld Alex Vanhee

21.48 uur - Per ongeluk langs de Grote Poort

Alt-J torst een absoluut fabuleuze lichtshow mee, en een videowall die de aandacht slinks afleidt van de jongens zélf. Grootse performers zijn dan ook niet verloren gegaan aan dit Brits kluitje, dat haast per ongeluk door de Grote Poort lijkt geglipt.

Maar de songs hebben ze wél. Net betrapten we onszelf er op luid, kattevals maar zegedronken mee te zingen met 'Something Good'. En nu wordt 'Left Hand Free' ingezet. De lol kan niet op. Of toch? De groep moet de song na twee maten opnieuw inzetten na een faux-pas van de frontman. Niemand lijkt er zich een buil aan te vallen op dit ogenblik: ook de danspasjes voor de Main Stage getuigen immers van een vergelijkbare wankelheid.

En als u ons nu wil excuseren: we wachten vol ongeduld op een massale chant tijdens 'Mathilda'. Een uitgebreide recensie heeft u nog te goed van ons. Toédels! (Gunter)

Alt-J.Beeld Alex Vanhee

21.03 uur - Well played, George

"Overkoken", meldt een bericht op de grote lichtborden in de Boiler Room, wanneer we daar bij zonsondergang binnenvallen. Vijftien minuten voor het einde van haar set drijft Raving George de feestmeute met verpletterende bassen naar zijn kookpunt.

Wanneer de beat van het laatste nummer, 'Roar' van Nicole Moudaber, even wegvalt, kondigen hihats als een tikkende tijdbom de laatste climax aan. Om haar set een halt toe te roepen versnelt de dj de beat tot er enkel distortion overblijft. Enorm grappig om mensen een poging te zien doen om daar op te dansen. Well played, George. (Astrid)

Raving George.Beeld AS

20.24 uur - Geschifte boel!

"Voor het laatste nummer mag de macho pit dichter komen," zegt Pieter-Paul Devos gortdroog. Nadien blijkt ook waarom. De spierkracht van enkele forse kerels komen goed van pas om de zanger van Raketkanon bij zijn laatste duik in het publiek te ondersteunen: op een bepaald moment lijkt hij zelfs een verticale koprol richting de grond te willen maken. Geschifte boel. (Gunter)

Beeld GVA
Raketkanon.Beeld Harry Heuts

20.07 uur - Raketkanonnenvlees

Publieksfavoriet 'Florent' passeert vroeg in de set, maar daarmee blijkt Raketkanon zijn buskruit nog niet te hebben verschoten. Terwijl een loodzware basdrum je morgen een enkeltje richting Tinnitus bezorgt, slecht brulboei en ongeleid projectiel Pieter-Paul Devos de grenzen tussen publiek en performer. Létterlijk: daarnet nam hij voor de tweede keer een duik in de massa. Zijn shirt is nadien zo gehavend dat hij het in een bolletje de tent ingooit. Even verfrommeld zijn onze ingewanden. Op drie meter van de boxen wanen onze organen zich kanonnenvlees. (Gunter)

19.43 uur - Getest en goedgekeurd: het Pukkelpop-pintje

Getest en goedgekeurd: het Pukkelpop-pintje. Het biertje, dat ongeveer 6 procent sterk is, werd speciaal door Maes gemaakt naar aanleiding van de 30ste verjaardag van Pukkelpop en wordt in Alken - op 13 kilometer van het festival - gebrouwen. Op het festival kan je het gerstenat vinden in de Baraque Futur aan de ingang van het festival.

Sommigen vinden het misschien een tikkeltje te zoet, maar aan de toog hebben ze tot nog toe enkel positieve dingen gehoord, zeggen ze daar.

Leuk extraatje: je kan moeiteloos een heleboel op elkaar gestapelde biertjes op je eentje dragen. Dit moet wel de coolste festivalbeker ooit zijn. Al zou de zanger van John Coffey het wel een pak moeilijker hebben om zijn Pinkpop-stunt over te doen met deze harde bekers... (Astrid)

Moeiteloos acht pintjes dragen? Met deze bekers kan het.Beeld AS

19:30 uur - Millionaire Superstars

Tim Vanhamel bekende onlangs dat hij materiaal van de laatste repetities voor de Superstars-split meenam naar Millionaire. En dus mag 'I'm on a High' ook in de Pukkelpop-set. Waarmee meteen de sfeer in de Marquee is verwoord. (Pieter)

19:30 uur - Onmogelijk te verneuken

Hoewel Mauro inzet op "smart sex with a winner" in 'B.A.B.Y', zien we na een reeks ons onbekende songs - nieuw werk? - de eerste afhakers. Maar dat is buiten deze malafide supersterren gerekend: 'I Can't Seem to Fuck Things up' horen we. En inderdaad, dit is niet kapot te krijgen waanzin. Ineens laait het heilige vuur weer op: 'Holy Spirit Come Home'! (Pieter)

Tim Vanhamel van Evil Superstars.Beeld Alex Vanhee

19.26 uur - 'Drank & Drugs-rappers van festivalwei gezet

Ronnie Flex en Lil' Kleine, de twee Nederlandse rappers achter de hit 'Drank & Drugs', zetten donderdag de Dance Hall op zijn kop, maar het optreden zou volgens Het Laatste Nieuws een onaardig staartje gekregen hebben.

Het duo zou geprobeerd hebben de festivalwei op te gaan met flessen drank in de hand. Toen een steward hen wilde tegenhouden, werd die in het gezicht gespuwd. Een van de rappers zou ook een vrijwilliger gebeten hebben.

De twee werden vervolgens door Pukkelpop van het terrein gegooid, al wil niemand binnen de organisatie het verhaal bevestigen.

Hieronder ziet u een filmpje van het optreden van de twee op donderdag. Let vooral op de massale respons van het jonge publiek. (Astrid)

Lil' Kleine bewerkt het publiek met een fles bubbels.Beeld Alex Vanhee
Ronnie Flex en Lil' Kleine.Beeld Alex Vanhee

19:00 - Evil Superstars slaan tilt

Na een aankondiging door Marcel Vantilt en wat Indiase mantra's is de meest geanticipeerde reünie van Pukkelpop een feit. Evil Superstars plagen met een flard 'Satan Is In My Ass' in opener 'One Millions Can't Be Wrong', maar moeten toch nog één demon zien te bedwingen: het overstuurde geluid in de Marquee. (Pieter)

Evil Superstars.Beeld Alex Vanhee

18.46 uur - The War on Drugs: Bang contact

In het druglabo van Adam Granduciel wordt atmosferische classic rock in een proefbuisje gepleurd, opgeschud en verrijkt. Het geheime ingrediënt? Verdriet.

Niet de grootste succesformule op een festival, zou je denken. Maar The War on Drugs komt ermee weg, dankzij een aanstekelijke blend van The Waterboys, Springsteen, Dylan en Dire Straits.

Granduciel wil songs schrijven die 'tegelijk snel galopperen en de wereld vertragen'. Op het hoofdpodium van Pukkelpop kiest de groep helaas in eerste instantie voor een mak drafje tot aan 'Red Eyes'. Pas daarna lijkt het suffende publiek wakker te schieten.

Hoewel de zinderende gitaarsalvo's perfect kleuren met de zomerse avondzon, kun je je niet van de indruk ontdoen dat The War On Drugs beter tot zijn recht zou gekomen zijn in een bomvolle tent.

Daar zou ook niet zo zijn opgevallen dat Granduciel een zwijgzame frontman is. Méér nog: zoals de flikken Bancontact inzetten in hun war on drugs op Kiewit, legt The War on Drugs ondanks hun weidse stadionrock zelf wat bang contact met zijn publiek. Granduciel haalt bij momenten hevig uit met zijn stem, maar spreekt zijn publiek amper aan. Met een gefezeld "have a great festival" moet je het stellen. (Gunter)

the War on Drugs.Beeld Harry Heuts
The War On Drugs.Beeld Harry Heuts

18:00 uur - Rock-'n-roll zoals God het bedoeld heeft

The Sore Losers boden zoveel meer dan de soundtrack bij uw eerste namiddagdronkenschap. Dit was rock-'n-roll zoals God - hij laat zich aanspreken als Lemmy - het ooit bedoeld moet hebben. Die liet zich het best consumeren met sloten bier en een vrouw (of man, we zijn niet kieskeurig) aan elke arm. Tot aanbeveling strekkende rekwisieten: slangen- of rozentattoos en netkousen.

"Girls are lining up to talk to me", zong frontman Jan Straetemans. Snoeverige grootspraak natuurlijk, maar met zo'n vanzelfsprekende cool gebracht dat je de "tijger uit Tongeren" meteen geloofde.

Ook mooi: deze in de garage gerijpte rock-'n-roll mikte op de ranzigste uren van de nacht, maar bleef ook overeind onder een loden namiddagzon. Het moeten die blueswortels geweest zijn die voortdurend door de songs kronkelden. Of anders wel het fameuze soulinfuus dat Monique Harcum - u kent haar van Mo&Grazz - The Sore Losers toediende in 'Gold in Them Hills'.

"Sexy motherfuckers", schreeuwde gitarist Cedric Maes het publiek tegen het eind toe. Moest hij net zeggen. (Pieter)

Gitarist Cedric Maes.Beeld Alex Vanhee
The Sore Losers.Beeld Alex Vanhee

17:30 uur - Viet Cong: interessante mislukking

En de vreemdste bandvoorstelling van deze Pukkelpop is een feit: Viet Cong-frontman Matt Flegel noemde elk van zijn groepsleden bij naam en voegde eraan toe: "and he can go fuck himself". Even vreesden we voor een handgemeen, want Viet Cong-voorloper Women splitte na een vuistgevecht op het podium.

Melig mopje, zo bleek echter, veroorzaakt door tourmoeheid - vanmorgen nog in Wales, gisterochtend in Polen. Wellicht verklaarde dat ook waarom Viet Cong zich een paar keer vastreed in windstil braakland met abstracte lappen noise ('March of Progress', 'Death'). En dat terwijl hun sluiproute tussen Joy Division, Sonic Youth en The Fall normaal gezien garant staat voor een rotspannende trip door de donkerste achterbuurten van de postpunk.

'Continental Shelf' en 'Silhouettes' bedienden zich dan weer wél effectief van de tactiek van de verschroeide aarde: rücksichtslos lawaai dat je bij de haren trok en met je smoel over de dorre weide schuurde. Ook niet mis: 'Throw It Away' - denk aan Vamprie Weekend, maar dan van alle zon verstoken.

Slotsong 'Death' klonk alsof Wire zich aan Black Sabbath-covers waagde, en verenigde het beste en het slechtste van Viet Cong: al te compromisloos experiment (de tent liep langzaam leeg) en withete extase speelden haasje-over.

Geen onverdeeld succes dus, maar hey: liever een interessante halve mislukking als dit Viet Cong dan de schabouwelijke pubervertoning die we voordien bij All Time Low zagen. Hun beider genres - respectievelijk postpunk en poppunk - hebben dezelfde vader, maar verhouden zich tot elkaar als Kaïn en Abel. "Which side are you on?", zong Viet Cong in 'Bunker Buster': onze keuze was snel gemaakt. (Pieter)

Viet Cong.Beeld Alex Vanhee
Viet Cong.Beeld Alex Vanhee
Een enkeling heeft de moed nog om te dansen, het overige festivalpubliek herleidt de Boiler Room tot zithoek.Beeld AS

17.13 uur - Pukkelpopgangers, laat jullie niet kennen

Het meest gegeerde goed vanmiddag: schaduw. De twee open tenten van de Boiler Room zijn herleid tot zithoek, net als elke vierkante meter lommer die vlaggen, heras-hekken, bomen of eetstanden bieden.

Gisteren was het ook al snikheet op Pukkelpop, maar op de laatste dag van het festival lijkt de blakende zon het voorlopig te halen. Daarom deze oproep: kom op, Pukkelpopgangers, laat jullie niet kennen en geef jullie dansbenen nog een laatste keer vrij spel. (Astrid)

Eveneens een gegeerd goed: afkoeling.Beeld AS
Elke vierkante meter schaduw is gegeerd goed vanmiddag.Beeld AS

17.02 uur - De liefste diva ooit

Je zou 'm zo gaan vastpakken, Shamir ****, maar dat heeft hij niet nodig: hij is geboren om op een podium te staan, waar zijn gêne hem niet volgt. De liefste diva die ooit achter een microfoon heeft postgevat.

Lees de volledige recensie.

Shamir.Beeld Alex Vanhee

16.48 uur Odesza: Tussen friet en fluweel

Smeer wat ossenvet over de plankenvloer, vooraan in de Castello, en je kunt knapperige frieten bakken. De hitte is haast ondraaglijk, maar toch is de boîte afgeladen vol voor Odesza. Tot buiten zelfs, waar mensen op de toppen van hun tenen staan: op verschillende plaatsen in de tent worden de gordijnen opengetrokken om er geen fatale sauna te maken.

Niet onbegrijpelijk: met sfeervolle, abstracte visuals, tribal drums, trance-synths en fluwelen elektronica schept het duo een dromerig maar dansbaar geluidslandschap. Dat beide heren een aanstekelijke culthit scoorden met 'Say My Name' hélpt natuurlijk ook. (Gunter)

Odesza.Beeld Harry Heuts

16.20 uur - Tale of Us zegt af

Het Berlijnse deephouseduo Tale of Us heeft last-minute afgezegd voor Pukkelpop. Op Facebook meldt de groep dat "medische redenen" de oorzaak zijn. "Bedankt voor het begrip en de steun", klinkt het in een reactie. De groep zou vannacht normaal gezien de Castello afsluiten. Er is geen vervanging voorzien en Four Tet zal vanavond de tent afsluiten.

15.09 uur - Tem-pest en colère

Zou Kate Tempest wel eens ademhalen? Haar rhymes sputteren als mitraillettevuur, onafgebroken en gewelddadig. Nochtans preekt ze voornamelijk de passie. Ze staat op het podium alsof het de kansel betreft, en neemt het op voor de minkukels en weggeslingerde sukkeltjes in de mallemolen van het leven.

"Let there be more here than wages and page three and lager and waiting for trains home," hoopt ze. Tot aan het eind lijkt de wanhoop te winnen. Kwaadheid ook. Maar in haar laatste preek zoekt ze het licht in haar colère: "Hold your own," drukt ze iedereen herhaaldelijk op het hart, terwijl ze multinationals en banaliteit op de hak neemt. Haar verleden in het theater loont duidelijk in haar dramatische voordracht. Tempest wordt al eens vergeleken met The Streets en Roots Manuva. Maar op Pukkelpop snijdt de vergelijking met een priesteres-activiste het meest hout. (Gunter)

Kate Tempest.Beeld Alex Vanhee
Kate Tempest.Beeld Alex Vanhee

15.04 uur - Je wakker dansen met Lady Linn

Het gebeurt niet vaak, maar vandaag staat er een zangeres in de Boiler Room. "My life is music and music is life", zingt Lady Linn aan de zijde van house-dj Red D.

De twee werken ondertussen al tien jaar samen. Dat werd dit jaar gevierd met een tournee langs grote en kleinere clubs in ons land, dit optreden wordt wellicht de kers op de taart.

Aanvankelijk klinkt de stem van Lady Linn een beetje schel in de halfgevulde Boiler Room, maar vergis u niet: als klassieker 'Black Water' van Octave - enthousiast onthaald door het publiek - wordt ingezet, begrijp je zo waarom niemand hier stilstaat. (Astrid)

Lady Linn aan de zijde van Red D.Beeld AS

14:05 uur - Ook wij, Brutus

Ja, Brutus uit Leuven had een zingende drummer - maak hier zelf uw Phil Collins-grap - en het bleek ook nog eens een mooie jonge vrouw.

Maar als wij iets hebben onthouden van de stormloop van dit trio door The Shelter, dan dit: ze injecteerden traditioneel loodzware genres als sludge-, noise- en stonerrock met ten hemel schreiende melodieën. 'Horde' en 'Major' waren dankzij de zang van Stefanie Mannaers reepjes pracht te midden van zoveel bruut gitaar- en basgeweld.

Dat had The Guardian eerder dit jaar al opgemerkt in een stuk over Belgische noiserock en in een aardig gevulde The Shelter zagen we ook Lisa Smolders goedkeurend haar paardenstaart heen en weer zwiepen.

Volkomen begrijpelijk: dit jonge trio slingerde u vriendschapsverzoeken toe vermomd als splinterbommen van songs, tot u alleen nog maar kon verzuchten: fan? Ja, ook wij, Brutus. (Pieter)

Brutus.Beeld Alex Vanhee
Brutus.Beeld Alex Vanhee

13:00 uur - Sterf, slaven!

"If you live like an animal, you die like an animal", sneren de Britse Slaves. Yup, hun rudimentaire twee-akkoordenrock straalt dezelfde schijt-aan-alles-attitude uit als Sleaford Mods, een band met wie ze - straatschoffies onder elkaar - op voet van oorlog verkeren. Voorlopig zette we ons geld nog op de Mods, maar ook in deze Slaves schuilen vast messentrekkers van het gemeenste soort. (Pieter)

Slaves.Beeld PC
Insmeren geblazen, want ook vandaag is de zon boven Pukkelpop verschroeiend.Beeld Alex Vanhee

12.55 uur - Kletsmajoor Lazer

Dag drie op Pukkelpop. Weer een dag dichterbij de dood. Je hoofd voelt aan als een opgeblazen strandbal, over je ogen lijken tientallen minuscule rode gloeiwormpjes te kruipen. Een snerpende pijn schiet bliksemschichten onder je schedeldak. En... Zou iemand vannacht je lippen aan elkaar gelijmd hebben? Die brakke smaak in je droge bek krijg je van je leven niet meer weggespoeld.

Al doet het Tilburgse Cairo Liberation Front een meer dan verdienstelijke poging om de keel en het moreel weer gesmeerd te krijgen.

"Wie heeft er zin in wat drank om de dag te starten?" polst de frontman weten. Prompt wordt een waterpistool met sterke drank bovengehaald.

De Dance Hall is lang niet gevuld, maar de stemming is opperbest. De groep lijkt zo'n beetje de Major Lazer van de Arabische muziek. Wat Diplo uitvreet met de sound van Jamaica, doet CLF met Egyptische trouwmuziek. Twee buikdanseresjes maken sier, terwijl de frontman het publiek doorlopend ophitst, grapjes maakt - hij laat het publiek zelfs meezingen op Bon Jovi - en tussen de songs wat ouwehoert met zijn toehoorders.

Kletsmajoor Lazer sorteert wel groot effect: op het eind van de show blijken groep en publiek zodanig verbroederd met elkaar dat de fans gewoon méé op het podium mogen.

Kater? Wélke kater? (Gunter)

Cairo Liberation Front.Beeld Alex Vanhee
Cairo Liberation Front, gewapend met een waterpistool vol sterke drank.Beeld Alex Vanhee

12:30 uur - Ochtendmis voor de postrockparochie

Het was een van onze laatste ontdekkingen uit de nog altijd stilletjes betreurde zondagavonddroom die Duyster vijftien jaar lang was: de veellagige gitaarinstrumentals van het Limburgse Statue. Toen Ayco en Eppo 'I Got Your Raumschiff' voor het eerst in de ether lanceerden, kregen we zowaar weer hoop voor dat genre waarover we hier aarzelen om de naam op te schrijven wegens het toch wat belegen geurtje dat het intussen afgeeft: postrock.

Maar kijk, in de Wablief!? hoorden we Statue - met vier gitaristen in de rangen - voorzichtig bakens verzetten met funky ritmes, krautrockdynamiek, poppy riedels en ettelijke onverwachte wendingen.

Ondanks het vroege uur trouw op de afspraak: de postrockparochie. U kon ze herkennen aan de schoorvoetende danspasjes met het hoofd tussen de schouders - in gedachten druk bezig de gitaarlijntjes in te kleuren. (Pieter)

Statue.Beeld Harry Heuts

12.00 uur - Deze reviews had u nog tegoed

Mocht muziek een kleur hebben, dan blakerden de songs van Amenra ***** onmiddellijk roetzwart. Het optreden van deze post-metalband ontplooide zich als een bijzonder fysieke gebeurtenis.

Lees de volledige recensie.

Geen collectieve waanzin of massa-euforie bij Jamie xx ****. Iedereen beleefde zijn eigen intieme roesje, alsof de discobol het licht heel even op élk van u apart weerkaatste.

Lees de volledige recensie.

Goat **** hangt graag met de kop boven de ketel toverdrank, maar is er wel om beleefd te worden door iederéén.

The Parov Stelar Band ***: Komaan met dat lijf!


De Dance Hall tijdens de passage van Jamie xx.Beeld Harry Heuts
Jamie xx.Beeld Harry Heuts
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234