Dinsdag 15/10/2019

Podiumrecensie

De lokvogel: stropoppentheater dat luid schreeuwt, maar niet bijt ★★☆☆☆

‘De lokvogel’ blijkt vooral een drammerige voorstelling. Beeld Herman Sorgeloos

Met De lokvogel wil Pieter De Buysser ons wakker schudden: de democratie moet geradicaliseerd en wel zo snel mogelijk. Hij schreeuwt luid maar bijten doet hij niet.

‘Democratie is geen goede staatsvorm, maar ik ken geen betere,’ zei Winston Churchill. Pieter De Buysser voegt daaraan toe dat de democratie in vele vormen en maten komt, en dat ons huidig systeem er belabberd aan toe is. De stem van het volk is van geen tel, de zwakkeren laten zich verleiden door partijen die het minst zorg voor hen dragen, hoognodige beslissingen inzake klimaat komen er niet, en zo kunnen we nog even doorgaan.

In De lokvogel schuift hij Lukas Alberg naar voren als de messias van de nieuwe, radicale democratie. Een eenling die een enorme burgerbeweging op gang brengt die meer inspraak, empathie en gelijkheid eist. Aangestuurd door een geheim genootschap van Europese denkers moet hij de kloof tussen de intellectuele elite en de verontwaardigde massa’s dichten. Hij is de ‘lokvogel’ die de Europeanen over de streep moet trekken om voor een nieuwe vorm van politiek en samenleven te kiezen.

Zoals het een vintage De Buysser betaamt, vertrekt hij van een absurde premisse als opmaat voor een reflectie over de staat van onze samenleving. Hij wil geen alternatieven aanreiken, hij onderzoekt niet op welke manier we tot verandering kunnen komen en hoe die verandering er precies moet uitzien. Het enige wat hij beoogt is ons laten beseffen dat verandering mogelijk is. Dat de dingen niet hoeven te zijn zoals ze zijn, maar dat we alternatieven kunnen bedenken.

Pamflettair vehikel

Maar waar zijn eerder werk een subtiel, genuanceerd pleidooi was om anders te gaan denken, is De lokvogel eerder een pamfltetair vehikel dat niet verder komt dan de kreet dat alles anders moet. Nooit eerder zagen we De Buysser zo drammerig in zijn intenties. De balans tussen vorm en inhoud is volledig zoek: dit is theater dat zo graag een boodschap wil uitdragen, dat je je afvraagt waarom De Buysser niet gewoon een pamflet heeft geschreven. Want als theater werkt dit niet: een ratjetoe aan scènes zonder spanningsboog, personages die zich niet ontwikkelen en slechts fungeren als stropoppen voor hun politieke ideeën.

Het theater van De Buysser heeft altijd iets ontwapenend nobels gehad: openlijk geëngageerd, streng kritisch en toch hoopvol. Maar in De lokvogel word je op geen enkel moment geprikkeld om ook écht anders te gaan denken. Hoe hard er ook geroepen wordt, het blijft allemaal erg ongevaarlijk. De noodzaak is hoog, dat wel, maar de uitvoering kan niet bekoren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234