Maandag 21/10/2019

Column

De kloof tussen wat StuBru haar publiek in de maag splitst, en wat het kennelijk wil horen

Led Zeppelin, een van die 'classic rock'-bands die je zelden op Studio Brussel hoort, maar die wel De Tijdloze blijven domineren. Beeld getty

Bart Steenhaut is chef-muziek bij de Morgen.

De Tijdloze van Studio Brussel leverde op oudejaarsdag voor het eerst sinds lang een nieuw nummer één op. Goed nieuws, want de voorbije jaren kon je met je ogen dicht zien aankomen dat 'Smells Like Teen Spirit' van Nirvana de concurrentie weer het nakijken zou geven. Alleen is de kersverse aanvoerder van de lijst met beste songs aller tijden ook niet echt een jonkie. 'Stairway to Heaven' van Led Zeppelin dateert van 1971, een jaar waarin de meeste Studio Brussel-luisteraars vast nog verwekt moesten worden. De resterende namen in de top tien dragen eveneens een ouder signatuur. Bovendien zijn het stuk voor stuk de usual suspects: Metallica, Deep Purple, Queen, Pink Floyd, The Cure. Pearl Jam duikt twee keer op met zowel 'Black' als 'Alive'. En zelfs het jongste nummer in de kopgroep - 'Everlong' van Foo Fighters - gaat inmiddels al vijftien jaar mee.

Nog los van de vaststelling dat de populairste songs zonder uitzondering erg mannelijk aandoen - er doemen spontaan beelden van harige motorbendes bij op - is er nog iets anders: ze behoren haast allemaal tot wat met een veralgemenende term classic rock wordt genoemd. Naarmate je verder afzakt in de lijst tekent die tendens zich nog duidelijker af, met meerdere noteringen voor The Beatles, The Doors, Dire Straits, The Rolling Stones en Neil Young. Zelfs The Eagles is van de partij met 'Hotel California', toch ook niet meteen een nummer dat je met een hippe jongerenzender in verband brengt.

Samengevat: zonder voorkennis zou je zweren dat De Tijdloze vooral op een rondvraag bij montere vijftigers is opgebouwd. Vijftigers die nooit naar rap of hiphop luisteren, een broertje dood hebben aan electro, hun neus ophalen voor alles wat naar soul of funk lonkt, en hooguit per ongeluk in de nabijheid van een dansvloer worden gesignaleerd.

Het zorgt voor een tamelijk bizar fenomeen: de Studio Brussel-luisteraar - althans het type dat de moeite doet om zijn persoonlijke favorieten in te sturen - blijkt nogal eenkennig en toont zich al bij al vrij behoudsgezind. Dat beeld druist helemaal in tegen het imago dat de zender zelf aanhangt: jong, stout, eigenwijs en een tikje rebels.
Op de koop toe hoor je het merendeel van de nummers die in de tijdloze top honderd staan nog zelden op de radio. Dat merk je trouwens ook als andere zenders gelijksoortige lijsten uitzenden: het publiek pikt heel vaak songs op die professionele samenstellers om allerlei redenen - te lang, te luid, te evident - links laten liggen. Niet dat iedereen plots Radio Nostalgie moet worden, één retrozender volstaat wel, maar toch: er gaapt een diepe kloof tussen wat StuBru haar luisteraars overdag in de maag splitst, en wat het publiek kennelijk wil horen.

De vraag die daaruit volgt, is onvermijdelijk: blijven al die mensen aan de jongerenzender kleven uit gewoonte, of omdat ze op de Vlaamse markt geen station vinden waar ze zich écht mee kunnen vereenzelvigen? Het zou in elk geval verklaren waarom steeds meer Vlamingen hun heil zoeken onder de taalgrens en afstemmen op Classic 21. Als extraatje heb je daar bovendien de hilarische manier waarop de Franstalige presentatoren hun tong breken over al die lange Engelse songtitels. Kortom: échte feelgoodradio.

Beeld Alex Vanhee
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234